Alla inlägg under juli 2014

Av tommy norum - 22 juli 2014 22:51

"Alla demokrater borde vara Hamas fiende"

"I frågan om konflikten med Hamas finns i stort sett inget annat alternativ än att stödja Israels självförsvar mot en motståndare som alla demokrater borde ha som fiende" skriver Ulf Öfverberg i svar till Amne Ali.

Mellanöstern

Privat
Ulf ÖfverbergOrdförande Samfundet Sverige-Israel Stockholm

Alternativen för Israel i den pågående konflikten med Hamas är inte många. Magnus Wennerholm vill ha en politisk lösning. Heureka! Varför har ingen tänkt på det innan? Och han påstår att det är den lösningen jag inte ser.

Vänta nu. Inte ser? Jag har åtskilliga gånger formulerat mina förhoppningar om fredsförhandlingar mellan palestinier och Israel. Åtskilliga gånger. Det är en politisk lösning. Men nu talar vi inte Fatah – inte palestiniernas parti på Västbanken och det Palestinska självstyret, PA. Vi talar om Hamas.

Hamas må sedan omkring en dryg månad tillbaka ingå i den palestinska teknokratiska enhetsregeringen men det är just Hamas avvisande av en politisk lösning som är en stor del av problemet. Flera ledande israeliska politiker, bland andra Knessets talman när han var på Sverigebesök för ett kort tag sedan, har sagt att man visst kan tala med Hamas men problemet är att Hamas vägra tala med Israel.

Hamas vägrar för att man drivs av en ideologi som avvisar samtalet som metod för polisk förändring. Hamas metod är terror och våld. Målet är en religiös utopi – eller ska vi säga dystopi. Dess idépolitiska rötter är en naziinspirerad islamism. De strävar följdriktigt efter en etnisk och religiös rensning av regionen. Kvinnor ska hållas under en pedantisk kontroll och homosexuella jagas.

Judarna ska utrotas och sedan alla andra som inte delar Hamas utopi. Fundamentalismen är ledstjärnan och våldet metoden.

Det är därför Hamas avvisar avtalen mellan Israel och Fatah, vägrar ta avstånd från terror och vägrar att erkänna Israel som stat.

Frågan blir: vad ska Israel göra när denna organisation eskalerar den befintliga och "vanliga” raketbeskjutningen av Israel och dess civilbefolkning? En politisk lösning, säger Magnus Wennerholm. Javisst, men med all respekt, riskerar inte den analysen att få Magnus Wennerholm att framstå som aningen oinitierad alternativt naiv?

Jag tror att Abbas, den palestinska Fatah-ledaren, är den kanske minst dåliga partnern för fred som Israel kan få inom den närmaste framtiden. Och det säger jag trots hans och hans partis korruption, antisemitism och andra belastningar.

Därför är det olyckligt att Israels premiärminister av olika skäl verkar fastlåst i en ad hoc-politik som tycks sakna ett långsiktigt mål för den israeliska politiken visavi palestinierna. Att fortsätta med bosättningspolitiken är en idiotisk politik för en fred med palestinierna. Det är också ett hot mot Israels internationella legitimitet och därmed dess framtida säkerhet i en förändrad arabvärld. Den kritiken måste även vi Israel-vänner framföra.

Men i frågan om konflikten med Hamas finns i stort sett inget annat alternativ än att stödja Israels självförsvar mot en motståndare som alla demokrater borde ha som fiende.

Men alla demokrater har inte det. Det blir tydligt i Amne Alis artikel. Hon är bl a riksdagskandidat för Socialdemokraterna. Jag utgår av det skälet ifrån att hon är demokrat. Men av hennes artikel att döma är hon helt blank i frågan om demokrati-perspektivet i konflikten. Inte ett ord om Hamas, dess totalitarism, terrorism, strukturella våld mot kvinnor eller dess homofobi.

Israel och PLO har erkänt varandra. Men Hamas accepterar inte Israel överhuvudtaget. Tvärtom, de vill ha bort Israel från kartan. Av rasistiska och andra ideologiska skäl.

Vore inte det värt att nämna i en artikel av en representant för ett stabilt demokratiskt parti som vill bli invald av folket i vårt parlament?

Hon skriver också om rätten för palestinierna att återvända. Det är ett palestinskt krav som så gott som alla seriösa bedömare av konflikten är ense om är lika orealistiskt som det är retoriskt omhuldat av palestinska företrädare. Tror Amne Ali ens på vad hon skriver?

Amne Ali vill ha en vapenvila. Men två vapenvilor har redan funnits. Och båda har brutits av Hamas. Det är uppenbart att Hamas inte vill ha vapenvila. Hur tänker Amne Ali då?

Vidare vill hon ha en bojkott av Israel. Mig veterligen har hon inte offentligt krävt bojkott av någon annan aktör eller annat land än just Israel. Inte Iran, inte Turkiet, inte Kuba, inte Marocko och inte heller Kina. En sådan negativ särbehandling av en enda av världens alla stater, som just råkar vara en judisk stat, är inget annat än en modern variant av antisemitism. Israel som världens jude.

Konflikten Israel/Hamas har skapat en antisemitisk undervegetation. Det visar inte minst kommentarerna till Stefan Löfvens uttalande om konflikten.

När Israels kritiker demoniserar judar och Israel och formulerar en historierevisionism om skälen till konflikten förskjuter de – medvetet eller omedvetet – gränsen för vad som bör får sägas och tyckas om Israel och judar. Det är en farlig utveckling.

Av tommy norum - 22 juli 2014 07:00

SVD KULTUR

BERGLINS SÖNDAG

Av tommy norum - 21 juli 2014 16:10

Bra att det finns feminister som ser feminism från ett annat perspektiv än lespiska karriärkvinnorna där mannen är den stora boven i dramat. Ett parti med en utsparkad ledare från Vänsterpartiet som hade den stora äran att leda ett parti med grava alkoholproblem där man inte bara en gång kunde ifrågasätta utspel som kom från ledningen på den tiden. Nu fokuserar man sig på mannen som den stora boven i problematiken i ett land som anses det mest jämlika i hela världen. Och inte är det Fi: s förtjänst att så är fallet. Att man är totalt ovetande om ekonomisk politik där versionerna är viktigare än verkligheten, sådana partier skall vi nog akta oss för att rösta på . Vi får innerligen hoppas att de Svenska kvinnorna har mer innanför pannbenet än att ta åt sig FI:s utspel om ditten och datten i svensk politik i tron att man gör kvinnokampen en tjänst.   TN

"Patriarkalt härskarknep från Fi"

TT

Foto: TT

"Inte med ett ord nämner Gårdfeldt, eller tar avstånd från de hot, trakasserier och förföljelser som följt och följer i FI:s kölvatten" skriver Helene Bergman i replik till Lars Gårdfeldt (Fi).

Feminism

Foto Model House
Helene BergmanFeminist och frilansjournalist

Förlöjligandet är en av fem patriarkala härskartekniker, som män använder för att förtrycka kvinnor, enligt Berit Ås, pionjär inom kvinnokampen.

Förlöjligandet använder Lars Gårdfeldt, riksdagskandidat för FI tillika präst, när han svarar på min debattartikel med rubriken: "Dra av det rosa täcket från Schyman och FI!"

Lars Gårdfeldt jämför innehållet i min debattartikel med en fiskarhistoria från sin morfars tid. Men för en gångs skulle lyckas inte förlöjligandet. Budskapet i min artikel var betydligt allvarligare än så. Det vittnar inte minst de 27 000 som av en eller annan anledning delat min debattartikel på Facebook och Twitter.

Den antirasistiske FI-representanten Lars Gårdfeldt, använder sig också av åldersrasism, när han mer eller mindre medvetet misstolkar min artikel som att allt var bättre förr.

Istället för att förakta oss kvinnokämpar borde Lars Gårdfeldt, men även övriga FI – företrädare studera historien och lära av den. Ty den som inte lär av historien är dömd att upprepa den.

Lars Gårdfeldt, som präst borde veta! Mig veterligen grundas kristendomen på den bibliska historien.

Ännu märkligare är det att Lars Gårdfeldt eller någon annan riksdagskandidat för FI inte med ett ord nämner eller tar avstånd från de hot, trakasserier och förföljelser som följt och följer i FI:s kölvatten.

Verbal gerillakrigföring mot oliktänkande som förstör människoliv.

Lars Gårdfeldt vägrar också se och därmed erkänna FI-supportrarnas hat mot kvinnokampens söner.  Men efter alla de, i skrivande stund, 27 000 delningarna på Facebook och Twitter, är det kanske dags att ta opinionen på allvar! Det är inte bara jag som tycker att FI är ett parti som behöver skärskådas!

Av tommy norum - 21 juli 2014 07:00

Sommarläger vid Svanefjorden på 1950 talet.

Av tommy norum - 20 juli 2014 20:27

Helikopter över Åmål 2014

Klicka på adressen för att se filmen

Av tommy norum - 20 juli 2014 07:00

. Högalidskyrkan från Årstaviken

. Söderidyll med Katarina Kyrka i bakgrunden

Medborgarplatsen

Slussen och Katarinahissen

Katarinahissen

Stigbergsgatan med Katarina kyrka i bakgrunden

Fjällgatan

Tavastgatan

Av tommy norum - 19 juli 2014 07:00

Detta inlägget var med i bloggen för ett år sedan.

Det är inte bara bekymmerslösa dagar när man seglar på Vänern

Här har vi tagit bryggan på Brommö i besittning .............. Kvällssolem i bösshamn utanför Lurö.

Då var det en ny båtsommar att se tillbaka på. Efter att tillbringat nästan 35 år på sjön i samma båt under sommarmånaderna där första semesterdagen var att packa båten, kom hem sista helgen före semesterns slut som i regel var minst 4 veckor ibland längre.

Numera inskränker vi våra båtutflykter till högst 14 dagar om vädret tillåter. Alla resorna under åren har sina minnen. Årets var lite extra strulig där vindarna inte alltid var de rätta , antingen blåste det för mycket eller åt fel håll för att njuta maximalt av resan.

Trubbel råkar man förr eller senare på när man tillbringar så mycket tid på sjön. Årets båtfärd var inget undantag.

Vi började i Ekenäs yttersta änden på värmlandsnäs där sydvästen i sidan på båten ställde till det vid avgången. Men med lite hjälp så fick ut fören mot vinden för att kunna ta oss ut. Att vi sen fick grundkänning i dyn som gjorde det lite pirrigt innan vi kom ut på fritt vatten. I spiken fick vi inte plats utan fick ta oss till Läckö för övernattning. Där låg vi 2 dygn och väntade på bättre väder. När vi sen efter 2 dagar gjorde ett försök att i Nordanvinden med bara förseglet ta oss över Kinneviken till Mariestad i en vind på ca 8 -10 m/s lossade skotet i förseglet, vilket gjorde att seglet åkte ut drog med sig det andra skotet.. Tyvärr satt min hustru så olyckligt att hon fick sig en snärt av skotet som slet bort en nagel i fingret med ett så stort blodflöde att jag trodde hela handen slitits av.

Vi fick in seglet på rullen och tog oss tillbaka så vi fick lä i skärgården för att där se över skadan. Vi hade den sjukvårdsutrustning ombord som behövdes och efter omplåstring av skadan så fortsatte vi sen på kvällen när vinden mojnat inte mot Mariestad utan till Hönsäter tvärs över viken.

När vi på hemväg från Mariestad i sakta fart med motor längst den prickade leden utanför staden som mer liknar ett staket av sjömärken, det blåste mot, så segling var utesluten. När vi var på utgång från Mariestadsfjärden så dog motorn . Farleden var trång så jag fick släppte akterankaret med en gång för att inte driva in på grunt vatten.

Bränsle fanns det, men jag misstänkte att jag fåt in luft i bränslesystemet vilket är förödande för en dieselmotor som då stannar. Kan ha varit resan från Sjötorp några dagar tidigare som blev lite gropig innan vi kom i lä av Torsö, en haltfull tank kan då få intaget att hamna i ett läge att den kan suga luft. Jag luftade bränslesystemet och motorn startade. Glad i hågen fortsatte vi men efter ca 10 min så hände det igen. .

Min teori om den gropiga sjön verkade inte hålla . Vi fortsatte i en svag nordanvind med alla segel uppe som sen via ett molnsystem med åska vred vinden mot sydväst med vindar uppåt 10 m/s ,  sjön växte snabbt.

Eftersom vi inte kommit ut på Dalbosjön så drog vi oss mot Lurö där Bösshamn fick bli natthamn liggande på svaj . Kvällen ägnades åt att än en gång gå igenom bränslesystemet utan att hitta några orsaker till problemet.

Nästa dag med en sydväst vind vilket gjorde att vi fick gå för motor i Luröleden utanför Stångudden. Motorn stannade än en gång men vi kunde hissa segel och på en sträckbog komma ända fram till hemmahamnen i Åmål. Automatstyrningen och min hustru som utkik ägnade jag mig åt försöka hitta felet. Halvägs till Åmål hittades felet. En bränsleslang av gummi men med fel slangklämmor som inte klarade att sluta ordentligt tätt. Problemet löstes med nya slangklämmor som fanns i båten och som gick att dra åt ordentligt. Efter en halvtimmes tomgångskörning utan problem får jag väl anse problemet ur världen.

Det var i Mariestad som topplockspackningen på motorn gick för några år sen. Det var i Mariestad dagen före segeltävlingen Torsö runt som vid en gipp storseglet sprack i en söm. Som tur var hade vi en segelmakare med oss och som med en lånad symaskin i en möbelaffär klarade oss ur den knipan.

Vi kom tre i klassen i den segeltävlingen ..

Så när man kommer till Mariestad så frågar man sig, vad skall hända den här gången tro. .