Direktlänk till inlägg 19 juli 2014

Inte bara sol,vind och vatten i båtlivet, det kan bli trubbel också.

Av tommy norum - 19 juli 2014 07:00

Detta inlägget var med i bloggen för ett år sedan.

Det är inte bara bekymmerslösa dagar när man seglar på Vänern

Här har vi tagit bryggan på Brommö i besittning .............. Kvällssolem i bösshamn utanför Lurö.

Då var det en ny båtsommar att se tillbaka på. Efter att tillbringat nästan 35 år på sjön i samma båt under sommarmånaderna där första semesterdagen var att packa båten, kom hem sista helgen före semesterns slut som i regel var minst 4 veckor ibland längre.

Numera inskränker vi våra båtutflykter till högst 14 dagar om vädret tillåter. Alla resorna under åren har sina minnen. Årets var lite extra strulig där vindarna inte alltid var de rätta , antingen blåste det för mycket eller åt fel håll för att njuta maximalt av resan.

Trubbel råkar man förr eller senare på när man tillbringar så mycket tid på sjön. Årets båtfärd var inget undantag.

Vi började i Ekenäs yttersta änden på värmlandsnäs där sydvästen i sidan på båten ställde till det vid avgången. Men med lite hjälp så fick ut fören mot vinden för att kunna ta oss ut. Att vi sen fick grundkänning i dyn som gjorde det lite pirrigt innan vi kom ut på fritt vatten. I spiken fick vi inte plats utan fick ta oss till Läckö för övernattning. Där låg vi 2 dygn och väntade på bättre väder. När vi sen efter 2 dagar gjorde ett försök att i Nordanvinden med bara förseglet ta oss över Kinneviken till Mariestad i en vind på ca 8 -10 m/s lossade skotet i förseglet, vilket gjorde att seglet åkte ut drog med sig det andra skotet.. Tyvärr satt min hustru så olyckligt att hon fick sig en snärt av skotet som slet bort en nagel i fingret med ett så stort blodflöde att jag trodde hela handen slitits av.

Vi fick in seglet på rullen och tog oss tillbaka så vi fick lä i skärgården för att där se över skadan. Vi hade den sjukvårdsutrustning ombord som behövdes och efter omplåstring av skadan så fortsatte vi sen på kvällen när vinden mojnat inte mot Mariestad utan till Hönsäter tvärs över viken.

När vi på hemväg från Mariestad i sakta fart med motor längst den prickade leden utanför staden som mer liknar ett staket av sjömärken, det blåste mot, så segling var utesluten. När vi var på utgång från Mariestadsfjärden så dog motorn . Farleden var trång så jag fick släppte akterankaret med en gång för att inte driva in på grunt vatten.

Bränsle fanns det, men jag misstänkte att jag fåt in luft i bränslesystemet vilket är förödande för en dieselmotor som då stannar. Kan ha varit resan från Sjötorp några dagar tidigare som blev lite gropig innan vi kom i lä av Torsö, en haltfull tank kan då få intaget att hamna i ett läge att den kan suga luft. Jag luftade bränslesystemet och motorn startade. Glad i hågen fortsatte vi men efter ca 10 min så hände det igen. .

Min teori om den gropiga sjön verkade inte hålla . Vi fortsatte i en svag nordanvind med alla segel uppe som sen via ett molnsystem med åska vred vinden mot sydväst med vindar uppåt 10 m/s ,  sjön växte snabbt.

Eftersom vi inte kommit ut på Dalbosjön så drog vi oss mot Lurö där Bösshamn fick bli natthamn liggande på svaj . Kvällen ägnades åt att än en gång gå igenom bränslesystemet utan att hitta några orsaker till problemet.

Nästa dag med en sydväst vind vilket gjorde att vi fick gå för motor i Luröleden utanför Stångudden. Motorn stannade än en gång men vi kunde hissa segel och på en sträckbog komma ända fram till hemmahamnen i Åmål. Automatstyrningen och min hustru som utkik ägnade jag mig åt försöka hitta felet. Halvägs till Åmål hittades felet. En bränsleslang av gummi men med fel slangklämmor som inte klarade att sluta ordentligt tätt. Problemet löstes med nya slangklämmor som fanns i båten och som gick att dra åt ordentligt. Efter en halvtimmes tomgångskörning utan problem får jag väl anse problemet ur världen.

Det var i Mariestad som topplockspackningen på motorn gick för några år sen. Det var i Mariestad dagen före segeltävlingen Torsö runt som vid en gipp storseglet sprack i en söm. Som tur var hade vi en segelmakare med oss och som med en lånad symaskin i en möbelaffär klarade oss ur den knipan.

Vi kom tre i klassen i den segeltävlingen ..

Så när man kommer till Mariestad så frågar man sig, vad skall hända den här gången tro. .