Alla inlägg under februari 2016

Av tommy norum - 19 februari 2016 00:15



Midnattssolsrallyt kördes ursprungligen första gången 1950 och sista gången 1964. Året därpå började tävlingen köras vintertid och fick då namnet Svenska Rallyt. 2006 återupptogs traditionen med sommartävlingar och då fick deltagande bilar inte vara nyare än årsmodell 1975. Från och med 2013 är gränsen ändrad till årsmodell 1985.


         

Av tommy norum - 19 februari 2016 00:00


Spica-klass var en svensk fartygsklass som utgjordes av sex stycken torpedbåtar. 



Tekniska data
Deplacement245 ton
Längd i vattenlinjen39,90 meter
Längd överallt42,50 meter
Bredd överallt7,10 meter
Djupgående2,40 meter (i aktern)




 


Med utgångspunkt i Marinplan 60 projekterades en serie om sex torpedbåtar (TB). Denna serie byggdes med ledning av erfarenheter från Plejad-klassen  och moderniserades i förhållande till denna typ främst på vapen-, tele-, skydds- och maskinområdena. Serien färdigställdes 1966–1967 och benämndes TB typ Spica efter det första fartyget i serien. T121 – T123 byggdes av  Götaverken -Göteborg och T124 – T126 av Karlskronavarvet. Fartygens namn är lånade från kända stjärnor. De ärvde namnen från de ångdrivna torpedbåtar flottan hade under första delen av 1900-talet.

Konstruktionen vidareutvecklades sedermera till torpedbåtarna av Norrköping-klass  ("Spica II") och till korvetterna av Stockholms-klass ("Spica III").


 

 Ett fartyg som i min mening var den Svenska flottans häftigaste på sin tid. 

Framdrivningsmaskineri

Framdrivningsmaskineriet ger fartyget en fart av ca 40 knop och består av 3 st gasturbiner av typ Rolls-Royce  Proteus 1282, på vardera en effekt av 4 500 hk och drivande var sin KaMeWa - propeller.

Tidigare under åren 1963-1965 provades en gasturbin typ Bristol SiddeleyProteus på 4 000 hk på mittaxeln på HMS Persus.

 


Besättning

Besättningen uppgick till 27-30 man fördelade på 5 regoff/resoff, 2 eller 3 kompoff, 3 plutoff och 17 övriga (enligt gamla befälsordningen)

 

         

   












  

Av tommy norum - 19 februari 2016 00:00


 
runt 1900

 

       

Malmö hamn runt 1800 

1890 


 

Passagerarångfartyget Malmö av Malmö. början på 1900 talet.


Början på 1900 talet

Rysk eskader i Malmö sept 1909"

runt  1900


runt 1900


runt 1900

runt 1900


runt 1900 

runt 1900

Av tommy norum - 19 februari 2016 00:00




 

Okänd 2-m-skonare i Vaxholmssundet i början på 1900 talet


 

Ångf.Express vid Vaxholm 1900


 


Vaxholms hamn. Söderhamnen. Vid den s.k "träbryggan" ligger ångfartyget Tenö.
Foto från omkring 1890  

Vaxholm. Hamnen 1900

 

Vaxholms fästning, båt.omkring 1900 

 

 

Vaxholm. Utsikt från Norrberget. 1920


 

Vaxholms fästning, runt 1910

   

Foto visande passagerarångfartyget GEFLE av Gefle, efter kollisionen den 1 oktober 1895, sjunket vid Styrmansholmen, Vaxholm

 

Vaxholm. Hotellet hamnen i början på 1900 talet

 

  1. Vaxholm Hotellet i början på 1900 talet.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards