Alla inlägg under februari 2016
Här kommer 4 st foton från samma område men från olika år
runt 1900
1920 ?
1940 talet ?
1950 talet ?
6 foton av hamnen från olika tidsperioder.
Här kommer 6 foton runt Stadshotellet från olika tidsperioder.
Flyfoto med stadshotellets trädgård
Postångaren Prins Gustaf Adolf
Konung Gustaf V
Postångare Svea
Ballerina 1953
"Alca år 1896"
Ett västkusten för över 50 år sedan .
Tryckt text på kortet: "Västkusten. Solnedgång." :
Lindenhag, H
Tryckt text på kortet: "Bohuslän. Idyll från västkusten.
Lindenhag, H
Lindeberg, T
Noterat på kortet: "Ramsvik".
Okänt
Noterat på kortet Smögen Hållö
foto okänd
Lindenhag, H
Tryckt text på kortet: "Västkusten. Båthamn." Skagern ?
foto: okänd
Tryckt text på kortet: "Västkusten."
Lindeberg,
Tryckt text på kortet: "Västkusten. Segelregatta."
Lindenhag, H
"Västkusten. Fiskeflottan på väg till fångstplatsen."
Lindenhag, H.
Klicka på bilderna för större storlek
Efter leveransen var Tre Kronor rustad fram till mitten av mars 1948 varefter hon åter igen lades in på Götaverken. Under cirka ett års tid låg fartyget på varvet, då en översyn genomfördes och en modern stridsledning samt radaranläggning installerades. I april 1949 rustades fartyget åter, och på sensommaren 1950 genomfördes en expedition till Färöarna , med anledning av att det färöiska lagtinget hade fått en statsrättsligt självständig ställning. Under en period år 1951 var för första och enda gången båda fartygen i klassen rustade samtidigt, till dess att Tre Kronor åter lades in på varv. Under två år byggdes då bland annat överbyggnaden om och delar av bestyckningen byttes ut. Mellan slutet av 1953 till hösten 1958 var Tre Kronor rustat för sista gången. Därefter lades hon i materielberedskapp i Karlskrona där hon förblev till utrangeringen den 1 januari 1964.
HMS Tre Kronor var namnet på en av Svenska flottans kryssare . Fartyget var den första av de två fartygen i Tre Kronor -klassen , som utgjordes av Tre Kronor och systerfartyget HMS Göta Lejon . Tre Kronor sjösattes den 16 december 1944 vid Götaverken i Göteborg och döptes av Kronprinsessan Louise . Tre Kronor var tillsammans med systerfartyget det största Örlogsfartyg som någonsin ingått i svenska flottan.
Götaverken 1945 Tre Kronor under byggnad.
Slutmontering Götaverken 1948
HMS Tre Kronor var 180,2 meter lång, 16,7 meter bred och hade ett djupgående av 5,7 meter. Standarddeplacementet var 7 650 ton och det maximala deplacementet var 9 238 ton. Skrovet var byggt av svetsat stål, med undantag för pansarplåten som inte kunde svetsas utan skruvades fast på skrovets utsida.Skrovet var utformat med ett backdäck som sträckte sig över mer än halva fartygets längd. Maskineriet bestod av fyra stycken vattenrörspannor r av märket Penhoët, vilka levererade ånga till två stycken ångturbiner av märket de Lavel. Utformningen var sådan att längst förut fanns två pannrum som levererade ånga till det förliga turbinrummet, vilket drev styrbords propeller, och akter därom fanns två pannrum och ett turbinrum som drev babords propeller. Framdrivningsmaskineriet genererade en effekt av 90 000 hästkrafter, vilket fick fartygen att överskrida den kontrakterade farten 33 knop.
Fartygets huvudbestyckning utgjordes av sju stycken 15,2 cm kanoner m/42 placerade i ett trippeltorn på fördäck och två dubbeltorn på akterdäck. Kanonerna kunde användas för beskjutning av mål på sjön, på land, och i luften och hade en eldhastighet av 10 skott per minut och eldrör, eller högre vid luftvärnsskjutning.[ Den maximala skottvidden var 22 000 meter. Fartyget var dessutom utrustat med luftvärnskanoner, torpeder, minrälsar och sjunkbombskast
Tre kronor på besök i Sundsvall 1957
Malmö 1950 -1970
nr 1
nr 2
nr 3
nr 4
nr 5
nr 6
nr 7
nr 8
nr 9
nr 10
nr 11
nr 12
nr 13
nr 14
nr 15
nr 16
nr 17
nr 18
nr 19
nr 20
nr 21
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | |||||||||
|