Senaste inläggen

Av tommy norum - Söndag 1 okt 17:15



Det var då Hitler härjade i Europa , det var då de flesta av männen i Sverige tillbringade år i beredskapen, det var då vi fick handla på kuponger, det var då den mesta godstrafiken  gick med båt och järnväg i Sverige, det var då  passagerarplanen använde sjöar som landningsbana, det var då vi körde med gengas som bränsle i våra motorfordon,
det var då vi hade hemmafruar som skötte barn och hem, det var då som hästen var dominerande i jord och skogsbruk, det var då det blev fred och Hitler Tyskland besegrades. det var då som atombomben gjorde sitt inträde i historien, det var då vår nuvarande kung föddes. Det var slutet på 1940 talet som Sveriges började sin klättring mot ett betydligt rikare samhälle, där det fanns arbete till alla, ett samhälle där välståndet bara ökade och ökade. Det var då man började flytta ut från landsbygden till städerna där det fanns arbeten. 

 

 

      Bildresultat för 1940-talet 

... ..
 
 
 
     .. Bildresultat för andra världskriget och tiden som följdeBildresultat för kriget slut 1945
 ...
 
 ..
.
...Bildresultat för 1940-talet 
 
 

Det var så här föräldrarna till våra nuvarande pensionärer levde och verkade, det var då många av våra nuvarande pensionärer föddes inklusive mig själv 1944. Ett årtionden som kommer att visa sig vara en av de bästa att födas i med jobb, och en ekonomisk utveckling som man bara kunde drömma om för några decennier sedan.  

 
 

ANNONS
Av tommy norum - Söndag 1 okt 14:30




Det var på den tiden kvinnorna fick visa naturliga behag i reklamen utan att behöva skämmas.


Ingemar Johanssons VM seger var på allas läppar i Sverige på den tiden

Och vi som var  småkillar då smög omkring med de  fräcka tidningar som gavs ut med halvnakna flickor utan att föräldrarna fick reda på det.

ANNONS
Av tommy norum - Söndag 1 okt 13:45



STOCKHOLM FÖR MER ÄN 60 ÅR SEDAN 

 

Kungl. Operan

 

Västerbron.

 

Skärgårdsbåtarna vid Karl XII:s torg o. Grand Hotell.

 

Stadshuset

 

Riddarhuset.

 

Kungl. Slottet och Riksdagshuset.

Av tommy norum - Söndag 1 okt 13:45




 

Gamla Tullhuset, Blockhusudden.

Nordiska Museet

RIDDARHOLMEN

   

Utsikt över Strömmen med Riksdagshuset  

 

Parti från Slussen och Gamla Stan

 

Slussplan med Carl XIV Johans staty

 

Slussen och Skeppsbron
Av tommy norum - Söndag 1 okt 13:30













1920 tal

BYGGNAD


1930 tal


BOSTÄDER


1946

SAMHÄLLE


1963


SAMHÄLLE


1955

SAMHÄLLE


1961

SAMHÄLLE


1955

BYGGNADER


1955






Av tommy norum - Söndag 1 okt 12:45


Dalslands kanal för mer än 60 år sedan

Bildresultat för storholmen passagerarbåt på dalslanda kanal

Storholmen

Aktvedukten  där båt bil och tåg centreras på en plats i Håverud. 

   

Finns gott om vackra partier utefter kanalen 

 

Aktvedukten

   

 Spännande slussning

   

Av tommy norum - Söndag 1 okt 12:00


Ett Malmö på 1970 talet.  Som i går för oss som är födda på 1940 talet.   






Av tommy norum - Söndag 1 okt 11:45

Frejas historia börjar i Kalmarsund. Motala Verkstad sände en 15 hästars ångmaskin till världsutställningen i Paris 1867 och där fick den guldmedalj. Den ångmaskinen levererades året därpå till ångaren Kalmarsund Nr 3, som sen kom att bli Freja. År 887 avyttrade Kalmarsundsbolaget "Ettan" och "Trean" när företaget köpte in nya och större fartyg. De båda båtarna såldes till Fryksdalen, men till olika rederier och det innebar att syskonbåtarna blev konkurrenter. Före detta Kalmarsund Nr 1 fick namnet Victoria med Sunne som hemmahamn. "Trean" döptes om till Freja och redades av Nils Persson från Råby I västra Lysvk . Freja trafikerade sjösträckan Fryksta-Torsby under sina sju år i Frykentrafiken

 

Från Fryksta utgår ångbåten FREJA på sin resa över Fryken.Fartyget byggdes vid Motala Verkstad 1868

och hette då Kalmarsund nr 3.

Det här är den enda bild som finns på Freja före förlisningen 1896.Motala Verkstad sände en ångmaskin till världsutställningen i Paris 1867 och erövrade guldmedalj för skapelsen. 

 Här lyfts ångmaskinen ut strax efter att Freja af fryken tagits upp efter bärgningen 1994. Var själv på plats och dokumenterade händelsen.

 

Den 23 juli 1896 förliste ångfartyget FREJA vid Bössviken i Mellan Fryken på sin resa från Fryksta med destination Torsby.Olyckan orsakades av en kastvind som gjorde att fartyget krängde över åt styrbord och den osurrade däckslasten försköts. Inom loppet av några sekunder slog FREJA runt och katastrofen var ett faktum.

Av de 17 ombordvarande räddade sig endast 6 personer, medan 6 av de omkomna återfanns senare och 5 personer följde FREJA i djupet. Åren gick och många försök gjordes att hitta FREJA.

 

 Karlstads dykarklubb återfann Freja den 15 augusti 1976 på 52 meters djup och 220 meter från land, 80 år efter förlisningen. Efter domstolsförhandlingar om bärgning och  äganderätten så svalnade intresset för att bärga Freja. När sedan  de två Kilsborna Tony Stten Lennart Andersson 1993 med Thorbjörn Grönkquist som gjorde anspråk på fartyget  kom fram till en lösning för att kunna bärga Freja så blev det startskottet för att bärga och återskapa fartyget som det en gång har sett ut. 

Fartyg: FREJA                         Bredd över allt 4,02 meterLängd över allt 20,15 meterRederi: Ångbåtsföreningen FrejaByggår: 1869Varv: Motala VerkstadÖvrigt: Fototillfälle: 2005-06-04. Byggdes som Kalmarsund No3. Blev 1887 Freja och trafikerade Frykensjöarna tills den förliste 1896. Bärgades 1994 och byggdes upp vari 99% av all plåt byttes ut. Eldhärjades men återuppbyggdes. Pga namnrestríktioner fick fartyget namnet Freja af Fryken, vilket namn enligt lag står målat i aktern. SMM har gjort en större dokumentation av fotografen Jean-Åke Almquist 1996.(Kallas formellt för Freja af Fryken men vi väljer att namnge den som Freja.) 

Över 90% av all plåt byttes ut vid renoveringen. 


På natten den 2 juli 1996, när Freja höll på att färdigställas, fattade fartyget eld

Fartyg: FREJA                         Bredd över allt 4,02 meterLängd över allt 20,15 meterRederi: Ångbåtsföreningen FrejaByggår: 1869Varv: Motala VerkstadÖvrigt: Fototillfälle: 2005-06-04. Byggdes som Kalmarsund No3. Blev 1887 Freja och trafikerade Frykensjöarna tills den förliste 1896. Bärgades 1994 och byggdes upp vari 99% av all plåt byttes ut. Eldhärjades men återuppbyggdes. Pga namnrestríktioner fick fartyget namnet Freja af Fryken, vilket namn enligt lag står målat i aktern. SMM har gjort en större dokumentation av fotografen Jean-Åke Almquist 1996.(Kallas formellt för Freja af Fryken men vi väljer att namnge den som Freja.) Fartyg: FREJA                         Bredd över allt 4,02 meterLängd över allt 20,15 meterRederi: Ångbåtsföreningen FrejaByggår: 1869Varv: Motala VerkstadÖvrigt: Fototillfälle: 2005-06-04. Byggdes som Kalmarsund No3. Blev 1887 Freja och trafikerade Frykensjöarna tills den förliste 1896. Bärgades 1994 och byggdes upp vari 99% av all plåt byttes ut. Eldhärjades men återuppbyggdes. Pga namnrestríktioner fick fartyget namnet Freja af Fryken, vilket namn enligt lag står målat i aktern. SMM har gjort en större dokumentation av fotografen Jean-Åke Almquist 1996.(Kallas formellt för Freja af Fryken men vi väljer att namnge den som Freja.)

  Fartyg: FREJA                         Bredd över allt 4,02 meterLängd över allt 20,15 meterRederi: Ångbåtsföreningen FrejaByggår: 1869Varv: Motala VerkstadÖvrigt: Fototillfälle: 2005-06-04. Byggdes som Kalmarsund No3. Blev 1887 Freja och trafikerade Frykensjöarna tills den förliste 1896. Bärgades 1994 och byggdes upp vari 99% av all plåt byttes ut. Eldhärjades men återuppbyggdes. Pga namnrestríktioner fick fartyget namnet Freja af Fryken, vilket namn enligt lag står målat i aktern. SMM har gjort en större dokumentation av fotografen Jean-Åke Almquist 1996.(Kallas formellt för Freja af Fryken men vi väljer att namnge den som Freja.) Fartyg: FREJA                         Bredd över allt 4,02 meterLängd över allt 20,15 meterRederi: Ångbåtsföreningen FrejaByggår: 1869Varv: Motala VerkstadÖvrigt: Fototillfälle: 2005-06-04. Byggdes som Kalmarsund No3. Blev 1887 Freja och trafikerade Frykensjöarna tills den förliste 1896. Bärgades 1994 och byggdes upp vari 99% av all plåt byttes ut. Eldhärjades men återuppbyggdes. Pga namnrestríktioner fick fartyget namnet Freja af Fryken, vilket namn enligt lag står målat i aktern. SMM har gjort en större dokumentation av fotografen Jean-Åke Almquist 1996.(Kallas formellt för Freja af Fryken men vi väljer att namnge den som Freja.)

Det här var det som blev resultatet av branden.

Båten började renoveras. På natten den 2 juli 1996, när Freja höll på att färdigställas, fattade fartyget eld. Katastrofen var ett faktum. Freja hade inom några få timmar förvandlats från ett nästan färdigt fartyg till ett utbränt vrak. Försäkringsbolaget meddelade att en återuppbyggnad skulle täckas av försäkringen så renoveringen började om igen.

 Under pompa och ståt löpte Freja ut från Fryksta, den 23 juli 1997, på sin premiärtur

 

Freja och Björkefors

Ångbåten Freja bärgades ur Fryken 1994 efter att ha legat på sjöbottnen ända sedan förlisningen 1896.
- Det märkliga är att Freja är starkt förknippad med Björkefors. Hon var på väg dit för att lossa last när hon förliste den 23 juli 1896. Freja fraktade också Selma Lagerlöfs manuskript till Gösta Berlings saga från just Björkefors herrgård till Fryksta, där det gick vidare posttåget. 
 

Fartyget Freja af Fryken på spegelblankt vatten.

 Freja af Fryken i dag.

 

http://www.youtube.com/embed/qNGjPua2ZU4

 

  

Julbord på Freja.

Varför inte ta en tur på Fryken ombord på Freja nästa sommar och få uppleva den vackra fryken.



















Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ t-norum med Blogkeen
Följ t-norum med Bloglovin'

Frågerutan

34 besvarade frågor

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se