Alla inlägg under april 2018

Av tommy norum - 1 april 2018 17:45


Västkustfiskare är ett yrke för de tuffa killarna som slet för brödafödan i stort sett i vilket väder som helst ute på havet.  


10 foton från 1940-50 talet om livet runt fiskebåtarna i Bohuslän.  


       

                      

Av tommy norum - 1 april 2018 17:30

 
Så här såg Åmål ut i början på 1900 talet fotograferad från kyrktornet..  


  


         

Av tommy norum - 1 april 2018 17:18


Vem satt inte klistrad framför TV apparaten på 1970 talet när Cousteau i Calyso visade oss havets hemligheter i sina dokumentärfilmer



 

https://www.cousteau.org/english/calypso.php



I Calypso besökte Cousteau med sitt team många intressanta undervattensvärldar om vilka han producerade många böcker och filmer. Han vann tre Oscars  för filmerna Den tysta världen (1956) ,Guldfisken och Värld utan sol (1964) liksom flera andra priser.  Han hade också en egen TV-serie som började sändas 1968 och hans arbete fick stor betydelse för populariseringen av marinbiologin. 

1976 ledde han den expedition som återfann vraket av fartyget HMHS Britanic på 120 meters djup i Medelhavet. 


 

Kapten Cousteau utan sin berömda röda toppluva inledde alltid sina dokumentärfilmer, som trollband både barn och vuxna , med följande ord, som många kunde utantill. " NU SKALL KAPTEN COUSTEAU KASTA ANKAR HÄR I VIKEN.."



Cousteau – djuphavets kung

 

http://varldenshistoria.se/utforskning/upptacktsresor/cousteau-djuphavets-kung

 

 

   

  

Jacques Cousteau

 

11 Juni 1910 - 25 Juni 1997

Frankrike

 


Här har ni en del av hans filmer upplagda på joutube  

 


https://www.youtube.com/results?search_query=COUSTEAU


 

 

 

Av tommy norum - 1 april 2018 17:15


Ett av världens äldsta segelfartyg vänergaleasen Mina byggdes 1876 vid Fågelö gård, Torsö, på stranden. Sedan 1994 är Lidköping hemort. Föreningen Vänergaleasen Minas vänner äger skutan sedan 1997 och bygger henne färdig.



http://www.msmina.se/bildgalleri/historiska/






Av tommy norum - 1 april 2018 14:45


Efter att ha bott i Åmål i över 35 år, åkt förbi hänvisningsskylten till Årbols skolmuseum åtskilliga gånger och alltid förebrått oss att vi inte besökt skolan  ännu. Nu tog vi oss i kragen och i samband med denna museumhelg där samtliga av dessa var öppna för visning runt om i kommunen så blev en av besöken i Årbol. Detta unika museum som f.d rektor Tage Stare har stor del i att det kommit till.



Årbols skolmuseum

Om muséet


Årbols skolmuseum är ett av de största skolmuseerna i vårt land och har omfattande skolsamlingar från 1800-talet och in i vår egen tid.
Där finns inte bara skolmöbler från olika tidsepoker utan läroböcker, läromedel och hjälpmedel i undervisningen. I bottenplan finns två lärosalar och avklädningsrum och i andra våningen en stor utställningshall och ett forskningscentrum.

Det finns läseböcker från olika tidsepoker
från 1800 talets ABC bok till 1900 talets Sörgården,
Där finns de senare läseböckerna :Vill du läsa…..
Nu ska vi läsa eller Byttners Första boken

Tössbohallen
Den gamla skolvinden ovanpå skolmuseets skolsalar rymmer en stor utställninghall med montrar som visar olika hjälpmedel och läromedel. Här är en monter med olika modeller av radioapparater. Skolradion kom att bli en viktig del av undervisningen med dess program i olika ämnen. Den första engelskundervisningen skedde också genom skolradio Skolmuseet har stor samling av skolradiohäften från olika årtionden.

Välkommen tillbaks till skolbänken!


         

Av tommy norum - 1 april 2018 14:00

       

Dals-Ed kom att bli en viktig del i järnvägshistorien med ett flertal hotell som inhyste passagerare på sin väg mot andra mål i Sverige eller Norge. En övernattningsort för tågresenärer med bra service och som också bidrog till att Ed blev ett turistmål att roa sig på i i början på 1900 talet. 


 

Eds Turisthotell som det såg i slutet på 1800 talet. Det vintriga och friska Ed lockade många turister som kom för att förlusta sig i de många hotellen som fanns och blomstrade i Ed.  

 

Hotell Drott: En av de många hotell som fanns på ED. Hotellet uppfördes 1904 men förstördes helt efter en brand redan 1910. Hotellet låg mellan huvudbanan till Norge och den lilla sicksack järnvägen ner till hamnen i Stora Lee.


 

Här stångar DJB:s lok nr1 på väg ner till stationsbyggnaden på Lee för att ta upp passagerare från de rederier som anlöpte hamnen i Stora Lee . Efter att ha transporterats den 3 km långa banan upp till bangården så stannade en del passagerare i Ed och en del anslöt sig till huvudbanans tåg på väg mot Norge eller söderut mot Göteborg.

 

   

Flora  var en av de fartyg som anlöpte Dals-Ed med passagerare från norra Dalsland och delar av Värmland som hade förbindelse med Dalslands kanal.    

 

En bild från stationsområdet i början på 1900 talet. Tåget anlöper Dals-Ed på sin väg från Norge och på väg söderut mot Göteborg eller kanske byta i Mellerud och åka vidare mot slutstationen Falun i norr.   


Av tommy norum - 1 april 2018 11:45



Vem försvinner först Aftonbladet eller Sverigedemokraterna?

 

Frågan är väl om Aftonbladets ledning har förmågan att analysera orsaken till den minskade upplaga med 23% de senaste 8 åren. Medan journalisterna på Aftonbladet ägnat sig att på ledarsidorna och i krönikor försöka få stopp på Sverigedemokraterna popularitet med alla till buds stående medel så har de sista årens ambitioner bara lett till eländes elände för Aftonbladet.  Medan Sverigedemokraterna fortsätter öka så kan vi konstatera att en jämn ström av läsare tröttnat på Aftonbladets hetsjakt och dubbelmoral i sin journalistik. 



 

Vem får ta ner skylten först, Aftonbladet eller Sverigedemokraterna ?  


Det finns olika syn och formuleringar om vad våra politiska partier som tex vad Sverigedemokraterna står för. Karin Pettersson i Aftonbladet skriver på ledarsidan för någon månad sedan att partiet delvis går att definiera som antidemokratiskt. Det finns i dag en mycket stor folklig majoritet mot dem, över 80 procent skriver hon. Men med den definitionen om partiernas status hos medborgarna kanske hon också borde påminna läsarna om att det finns en mycket stor folklig majoritet som är emot regeringspartierna, socialdemokraterna över 70% ,  MP där runt 95% är emot deras politik, stödpartiet vänsterpartiet visar att närmare 97% av svenska folket är emot dem.

 

Nyckelfrågan framåt handlar givetvis om Sverigedemokraterna skriver hon, det parti som hon definierar som antidemokratiskt där frågan inte är vad folket vill , utan hur partiet utvecklas – och hur andra agerar. Enkelt uttryckt skriver hon: om Ulf Kristersson säkrar statsministerposten åt sig själv genom att ge SD makt. Och vad han sedan gör när Jimmie Åkesson sedan använder sig av den makten? Att Sverigedemokraterna har fått den maktpositionen de fått av svenska folket genom ett demokratiskt val det intresserar inte Karin Pettersson. Man kan ju fråga sig varför inte Allianspartierna i regeringsställning skall kunna hantera SD på samma sätt som de rödgröna hanterar Vänsterpartiet som också är ett parti som de flesta väljarna inte vill ha och göra med.   


Fortsätter man att räkna på hennes sätt så är det en klar majoritet, över 60% bland svenska folket som är emot den sittande regeringen så om demokratins lagar skulle gälla fullt ut så borde det för länge sedan vara kört för regeringspartierna.  Att hon sedan använda lösryckta meningar i påståenden som att SD är antidemokratiskt utan vidare förklaringar och analyser till läsarna är ingen bra journalistik. Det hon tydligen inte vill förstå i sin ledare är att över 60% av medborgarna vill byta regering och där kommer det viktigaste i kråksången nämligen frågan som inte Karin Pettersson tycker är så viktig, vad tycker folket? 

Aftonbladet har ju i alla tider varit en megafon för Socialdemokraterna där man i bästa förmåga försökt skrämma läsarna innan SD kom in på den politiska arenan med högerspöket. Nu har det övergått till Sverigedemokraterna där man med alla medel försöker sätta stopp på deras framgångar med påstående som många gånger inte har någon verklighetsförankring. Allt för att inte Socialdemokraterna skall tappa makten om man får för sig i Alliansblocket att släppa in SD i gemenskapen. Där blev främlingsfientlighet ett skällsord som SD fick stå ut med ända till det döptes om till ordning och reda när de övriga partierna blev tvingade att ta över SD:s politik.

 

I fråga efter fråga när det gäller asyl och invandrarpolitiken, i biståndspolitiken och nu även när det gäller lagförslaget om begränsningar i yttrandefriheten så har man blivit tvingade att närma sig Sverigedemokraternas ståndpunkter som visade sig vara det enda rätta med sunt förnuft men där de etablerade partierna i det längsta stretade emot med argumentation som föll som ett korthus alltefter som verkligheten blev sig påmind i samhället.


Aftonbladet har med hjälp av Socialdemokraterna och LO hängt på så gått det går med att försöka hålla elden brinnande med hatet mot SD. Medan Sverigedemokraterna växer så det knakar så minskar förtroendet för Aftonbladet, läsekretsen blir mindre och mindre allteftersom journalisterna på tidningens rätta jag har avslöjas i Me too rörelsens bakvatten där man låtsas vara feminister men visar sig vara precis tvärt om. Alla fake news som många läsarna upplever produceras i  tidningens olika krönikor och ledarspalter. Vi får väl se vilken som försvinner först Aftonbladet eller Sverigedemokraterna.                 

 

tn



Av tommy norum - 1 april 2018 11:15


Ett framträdande drag för flygplanet var den långa aktionstiden på 18 timmar med normal tankning och 24 timmar med extratankar.

 

Flygplan PBY-5A Canso, Catalina, Tp 47. Sjöräddnings- och spaningsflygplan för en besättning på fem personer. Amfibieflygplanet är försett med två Pratt & Whitney TWR motorer. Ett framträdande drag för flygplanet var den långa aktionstiden på 18 timmar med normal tankning och 24 timmar med extratankar.


Flygplanet tillverkades 1943 med nummer CV244 och lär ha tjänstgjort i den kanadensiska flygvapnet. Det överfördes till Sverige, genomgick översyn, modifierades och godkändes den 28 juni 1949. Flygplanet fick nummer 47001 och stationerades på F 2. Den 1 augusti 1966 flögs planet till Malmen och infördes i de flyghistoriska samlingarna. Flygplanet hade då en total flygtid på drygt 6000 timmar.
Detta flygplan deltog i augusti 1957 i den så kallade Spetsbergsexpeditionen, en rekognosering inför en kommande internationell polarexpedition.



 Klicka på adressen för mer bilder


http://digitaltmuseum.se/011022998229/?query=sverige&sort_by=date_story&pos=17&count=674925


Catalina - Flyguppvisning i Viared 2009


https://www.youtube.com/watch?v=kr8DDcnIHt4


https://www.youtube.com/watch?v=um3YaXk31GQ

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards