Alla inlägg under april 2016

Av tommy norum - 11 april 2016 11:45

 Torsdagssegling på Åmålsviken. 

ANNONS
ANNONS
Av tommy norum - 11 april 2016 11:30


File:RMS Titanic 3.jpg 

Titanic var ett av tre passagerarfartyg av Olympic-klassen som det brittiska rederiet White Star line i början av 1900-talet lät bygga för att möta konkurrensen från rederiet Cunard line . De andra två var Olympic  (1910) och Britanici (1914). De tre systerfartygen byggdes på Harald o Wolffs  skeppsvarv i Belfast, Nordirland, där Titanic (tillsammans med Olympic) med längden  269,68 m, bredden 28,2 m och höjden 53 m var sin tids största mekaniska konstruktion — lika hög som ett tiovåningshus. Skeppet var vidare utrustat med 29 ångpannor, två fyrcylindriga trippelexpansionsångmaskiner som drev sidopropellrarna, och en lågtrycksångturbin som drev centerpropellern. Kombinationen av 16 vattentäta skott, skulle dessutom göra henne osänkbar. Det fanns fyra matsalar ombord, varav den största matsalen också utgjorde fartygets största rum med en kapacitet för 500 personer. Titanic, med en lastkapacitet på ca 6 000 ton, en besättning på 885 personer och plats för 3 300 passagerare, var utrustad med fyra skorstenar varav den fjärde hade dock den funktionen att ventilera pannrum och få ut matos från köken.

File:10 titanic (1).jpg
Fil:Titanic rudder before launch.jpg

http://www.youtube.com/embed/fNMCl9eM9jg     skeppsbygget del 1   ca 7 min

http://www.youtube.com/embed/Y4JbJsuFJqg       skeppsbygget del 2   ca 7 min 

Ombord fanns det mesta att tillgå. Titanic  överträffade alla sina rivaler vad gällde lyx och överdåd och kan beskrivas som ett flytande palats i Jugend-stil där det t o m fanns ett bibliotek. Passagerarna kunde låta sig imponeras av det luxuösa skeppet som var inrett med vackert snidade trappor, dyrbara möbler och väggarna prydda med utsökta målningar. Särskilt i första klass var lyxen iögonfallande. Biljettpriset här var högt, men man hade gjort sitt bästa för att ge passagerarna valuta för pengarna då där bland annat fanns lyxiga resturanger med alla möjliga nationers rätter. Ett antal kaféer belägna intill vackra verandor. Bortsett från all mat och dryck erbjöds flera moderna anläggningar avsedda för fysisk aktivitet: pool, Gymnasithall, squashplan, turkiskt bad och ett flertal skönhetssalonger inkluderande massage. Även ett biblotek fanns ombord.  

File:Gym.jpg 

Film från  Titanics systerfartyg Olympics inredning: http://www.youtube.com/embed/2caAmKSKJoA


Titanic Exhibit Titanic Exhibit

Titanic lämnar kajen  Film ca: 3 min

http://www.youtube.com/watch?v=QKxSA0vmR80&feature=player_embedded

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


  Om jungfruresan 

..AllPosters.de" src="http://cache2.allpostersimages.com/p/LRG/21/2100/CYQ2D00Z/poster/the-titanic-1912.jpg" alt="" width="244" height="223" />

Edvard J. Smith  kapten på Titanic


 
 
 
  

  .        Titanic Passing the Vessel New York          

 Här var det nära att Titanic krockar med skeppet New york.

När klockan slagit 12.15 den 10 april var det dags för fartyget att ge sig ut på sin jungfruresa. Med hjälp av sex  bogserbåtar lämnade fartyget Southampton beskådat av hundratals människor som anlänt för att ta farväl av sina familjer och släktingar, eller bara för att se en skymt av det stora skeppet.

Innan fartyget lyckats ta sig förbi hela hamnområdet, var man nära att råka ut för en allvarlig olycka. När Titanic passerade skeppet New York lossnade denne från sina trossar. På grund av de starka strömmarna som Titanics propellrar producerade så fördes New York mot Titanic, men tack vare ett starkt agerande från fartygets kommandobrygga lyckades man turligt nog undvika en kollision. Denna händelse medförde förseningar då man senare skulle plocka upp passagerare vid den franska staden Cherbourg  och slutligen Queenstown i Irland. Den som fick äran att vara kapten på fartyget var Edward Smith som tillsammans med sina sju underofficerar styrde skeppet. Smith hade arbetat för White Star Line i över trettio år och denna jungfruresa var avsedd att vara ett hedersuppdrag för honom innan han skulle pensioneras.


                Det här är den sista bilden på Titanic före förlisningen 

Fartyget var registrerat i Liverbool  men dess rutt var avsedd att gå från southamton via Cerbourg i Frankrike och Queenstown (nuvarande Chops) på Irland, till destinationsorten New York. Vid lunchtid den 10 april 1912 avseglade Titanic från Southamton  med de första passagerarna ombord. Efter stoppen i cherbourg och Queensrown , satte man kurs mot slutdestinationen New York .


http://www.youtube.com/embed/kh02VXjQbdM          Film och foton 1910-1912


 Ombord på fartyget befann sig 2207 människor. Under resans gång fick man dagliga isbergsvarningar från andra fartyg på Atlanten. En ovanligt mild vinter i de norra polarlandskapen hade lett till att en stort antal isberg drivit nedåt i Nordatlanten. Kapten Smith valde då en sydligare kurs än den normala, men inte tillräckligt långt söderut för att undkomma isbergen.

I förmastkorgen ansvarade de båda utkiksmännen Fredrik och Reginald Lee för utkiken. De frös kraftigt och hade bara sina ögon till hjälp då deras båda kikare försvunnit innan avresan från Southamton. De hade återigen fått order om att hålla extra utkik efter is och isberg då nya isvarningar tillkommit under senkvällen. När klockan var närapå 23.40 fick Fleet syn på ett svart föremål rakt föröver. Han och kompanjonen förstod genast att det var ett isberg. Fleet slog tre slag ("fara förut") på varningsklockan och ringde upp kommandobryggan. Sjätte styrman James Paul Moody var den som tog upp luren: "Vad ser du?" Fleet svarade: "Isberg rakt föröver!". Första styrman William Murdoc gav genast order om "Dikt styrbord!" och "Full fart back!" i samtliga av fartygets motorer.

                             

  kollisionen med isberget. ca 5 min        http://www.youtube.com/embed/Q8CadIi00U4


    Undergången för Titanic  ca 5 min :     http://youtu.be/JYjztsY5vHM

Strax före midnatt kolliderade Titanic med ett isberg och skadade sitt skrov så olyckligt att hon på knappa tre timmar sjönk till Atlantens botten varvid 1 517 personer omkom. Skeppets undergång blev därmed en av historiens största marina katastrofen i fredstid.

En orsak till det stora antalet dödsoffer vid förlisningen var att fartyget, som hade 2 207 människor ombord, endast hade utrustats med livbåtar för 1 178 personer. En oproportionerligt hög andel män fanns bland dödsoffren då man prioriterade att rädda kvinnor och barn.

.Titanic lifeboat alongside the Carpthia

 


SS California som bara befanns sig några få sjömil från Titanic försökte förgäves få kontakt för att varna för  isberg i farvattnen. Det svaga agerandet av Titanics  båda telegrafister ses som en möjlig faktor. Skulle de tagit de allra flesta isbergsvarningar på allvar, hade man troligen hunnit avvärja en eventuell kollision. Främst menat i detta sammanhang är den varning som man mottog av Californian klockan 23.05, då Phillips nonchalant svarade "Håll tyst, jag arbetar".

Natten till mellan den 14 och 15 april (tid okänd) 1912 mottog Carpathias telegrafist ett nödmeddelande från Titanic, där man talade om att man gått på ett isberg och behövde hjälp omgående. Carpathia satte kurs mot olycksplatsen. Fartyget hade en högsta hastighet av 14 knop, men denna natt lyckades man pressa upp henne till 17 knop. Klockan fyra på morgonen, omkring två timmar efter att Titanic  sjunkit anlände Carpathia till olycksplatsen och upptog alla de 712 överlevande i livbåtarna.

Datei:Titanic-New York Herald front page.jpeg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vidio med bilder från varvet, inredningen , livet ombord, besättning, undervattningsbilder från vraket.  ca 5 min

http://www.youtube.com/watch?v=DIBHhWn0BCc&feature=player_embedded

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bilder från vraket 2004    ca 5 min

http://www.youtube.com/watch?v=DBraI12M1kU&feature=player_embedded

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jakten på det försvunna vraket 

Det kan förefalla märkligt att det tog 73 år innan man lyckades finna Titanics  vrak. Men sanningen är den att det nästan omgående efter Titanics förlisning inleddes olika expeditioner för att finna vraket. Det har genom åren förts fram olika idéer om hur man skulle försöka bärga fartyget. Anledningen till att det tog så lång tid att finna fartyget var att man inte riktig visste var det befann sig.  Även tekniken har spelat en stor roll för sökandet då man tidigare inte haft tillgång till avancerad datateknik. John Jacob Astors familj ville vara en av de första att hitta vraket. Med hjälp av bomber tänkte de spränga i havet så att eventuellt vrakdelar skulle flyta upp. Försök som att använda sig av stora magneter och Luftballonger har under åren förekommit.............................


.....

.

Vraket ca 2 min                                            http://www.youtube.com/embed/0WkvDswV40c
Så minns vi Titanic med vrakfilm ca 11 min.   http://www.youtube.com/embed/eBrt0T0_d0Q 

Inne i vraket  ca 7 min.                                  http://www.youtube.com/embed/pun18bi_0-g 

Vrakbilder taget 2010  ca 3 min                      http://www.youtube.com/embed/bi8cH4fhSOs


Av tommy norum - 11 april 2016 11:30

..      

  ..........................  

 

Fiskare som bodde utanför Åmål kom in med sin fångst  där gädda Gös, Abborre och Ål hörde till delikatesserna . La till med sina fiskebåtar  strax före bron, utanför vågmästargården .

Av tommy norum - 11 april 2016 07:00



SvD  KULTUR 


BERGLINS SÖNDAG




       

Av tommy norum - 11 april 2016 07:00

 Charlotte Löwensköld är en roman av Selma Lagerlöf från 1925 delvis inspelad i Åmål 1979.



Skådespelare Ingrid janbell som Charlotte Löwensköld

  •  – svensk film från 1979 regisserad av Jackie Söderman
Nedan beskrivs filmens handling.
Den unge magistern Karl-Artur Ekenstedt kommer omkring 1830 som hjälppräst till Korskyrka i Värmland. Han blir förälskad i Charlotte Löwensköld som är husmamsell i prostgården. De förlovar sig. 
Charlotte är full av liv, handlingskraftig och praktisk. Karl-Artur kämpar med sin tro och gudsfruktan som fjärmar honom alltmer från den värld han upplever som ytlig och ogudaktig. 
Efter en serie missförstånd kommer det till en brytning mellan dem. Charlotte säger ja till den rike brukspatronen Schagerströms frieri. 
Genom sitt äktenskap får hon en ställning i den värmländska brukssocieteten som den fattige prästen aldrig kunde erbjuda henne.
 
 




 

Av tommy norum - 10 april 2016 07:00


Låt nu experter utforma plantaget, vi har haft alldeles för många amatörer som fått härja fritt i centrum runt Åmåls ån. Tyvärr ändrat till en miljö som aldrig mer går att återskapa.  


   


Så såg det ut för över 100 år när plantaget fick sin form och som med tiden varit en grön lunga i centrum för Åmålsborna att vistas i och få sin rekreation.


 

1920  talets plantage lummigheten där träden börjar ta form och bidrar till en miljö som känns bra att vistas i.


 

Här ser vi hur hur täden växt upp som en inramning längst hela ån. 1920-30 tal


   
Låt Åmålsån med stenbron vara centrum i plantaget som förr i tiden även om båttrafiken är ett minne blott. 

   

Det var väl ungefär så här arkitekten av Plantaget tänkte sig att parken slulle se ut.   1950 talet.


                           

  Klicka på bilerna för större format. 


 

Det här är parken i dag. Opersonlig utan blommor där till och med gräsytorna används som fotbollsplan.

Här finns det krafter som vill sätta upp en paviljong i 1700 tals stil vilket i min menig kommer göra parken ännu mer opersonlig. Mitt förslag är att i största möjliga försöka återskapa plantage som det en gång var tänkt för 100 år sedan. Låt en parkarkitekt ta över och ge förslag. Plantaget är alldeles för viktig för Åmål anseende att vara en 1700 tals idyll i centrum där min mening är att varken politiker eller historiker skall sätta prägel på parken utan att först ta in experthjälp i form av trädgårds, park arkitekt att ge förslag att ta ställning till. Amatörer har för länge fått härja fritt längst Åmåls pulsåder där hela miljön har förändras till det sämre under många år. En miljö som delvis förstörts på grund av okänsliga politiker och tjänstemäns. Lär nu av misstagen, gör inte om samma sak när det gäller plantagets nya utformning.                




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ t-norum med Blogkeen
Följ t-norum med Bloglovin'

Frågerutan

36 besvarade frågor

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se