Direktlänk till inlägg 11 april 2016
Titanic var ett av tre passagerarfartyg av Olympic-klassen som det brittiska rederiet White Star line i början av 1900-talet lät bygga för att möta konkurrensen från rederiet Cunard line . De andra två var Olympic (1910) och Britanici (1914). De tre systerfartygen byggdes på Harald o Wolffs skeppsvarv i Belfast, Nordirland, där Titanic (tillsammans med Olympic) med längden 269,68 m, bredden 28,2 m och höjden 53 m var sin tids största mekaniska konstruktion — lika hög som ett tiovåningshus. Skeppet var vidare utrustat med 29 ångpannor, två fyrcylindriga trippelexpansionsångmaskiner som drev sidopropellrarna, och en lågtrycksångturbin som drev centerpropellern. Kombinationen av 16 vattentäta skott, skulle dessutom göra henne osänkbar. Det fanns fyra matsalar ombord, varav den största matsalen också utgjorde fartygets största rum med en kapacitet för 500 personer. Titanic, med en lastkapacitet på ca 6 000 ton, en besättning på 885 personer och plats för 3 300 passagerare, var utrustad med fyra skorstenar varav den fjärde hade dock den funktionen att ventilera pannrum och få ut matos från köken.
http://www.youtube.com/embed/fNMCl9eM9jg skeppsbygget del 1 ca 7 min
http://www.youtube.com/embed/Y4JbJsuFJqg skeppsbygget del 2 ca 7 min
Ombord fanns det mesta att tillgå. Titanic överträffade alla sina rivaler vad gällde lyx och överdåd och kan beskrivas som ett flytande palats i Jugend-stil där det t o m fanns ett bibliotek. Passagerarna kunde låta sig imponeras av det luxuösa skeppet som var inrett med vackert snidade trappor, dyrbara möbler och väggarna prydda med utsökta målningar. Särskilt i första klass var lyxen iögonfallande. Biljettpriset här var högt, men man hade gjort sitt bästa för att ge passagerarna valuta för pengarna då där bland annat fanns lyxiga resturanger med alla möjliga nationers rätter. Ett antal kaféer belägna intill vackra verandor. Bortsett från all mat och dryck erbjöds flera moderna anläggningar avsedda för fysisk aktivitet: pool, Gymnasithall, squashplan, turkiskt bad och ett flertal skönhetssalonger inkluderande massage. Även ett biblotek fanns ombord.
Film från Titanics systerfartyg Olympics inredning: http://www.youtube.com/embed/2caAmKSKJoA
Titanic lämnar kajen Film ca: 3 min
http://www.youtube.com/watch?v=QKxSA0vmR80&feature=player_embedded
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om jungfruresan
..AllPosters.de" src="http://cache2.allpostersimages.com/p/LRG/21/2100/CYQ2D00Z/poster/the-titanic-1912.jpg" alt="" width="244" height="223" />
Edvard J. Smith kapten på Titanic
Här var det nära att Titanic krockar med skeppet New york.
När klockan slagit 12.15 den 10 april var det dags för fartyget att ge sig ut på sin jungfruresa. Med hjälp av sex bogserbåtar lämnade fartyget Southampton beskådat av hundratals människor som anlänt för att ta farväl av sina familjer och släktingar, eller bara för att se en skymt av det stora skeppet.
Innan fartyget lyckats ta sig förbi hela hamnområdet, var man nära att råka ut för en allvarlig olycka. När Titanic passerade skeppet New York lossnade denne från sina trossar. På grund av de starka strömmarna som Titanics propellrar producerade så fördes New York mot Titanic, men tack vare ett starkt agerande från fartygets kommandobrygga lyckades man turligt nog undvika en kollision. Denna händelse medförde förseningar då man senare skulle plocka upp passagerare vid den franska staden Cherbourg och slutligen Queenstown i Irland. Den som fick äran att vara kapten på fartyget var Edward Smith som tillsammans med sina sju underofficerar styrde skeppet. Smith hade arbetat för White Star Line i över trettio år och denna jungfruresa var avsedd att vara ett hedersuppdrag för honom innan han skulle pensioneras.
Det här är den sista bilden på Titanic före förlisningen
Fartyget var registrerat i Liverbool men dess rutt var avsedd att gå från southamton via Cerbourg i Frankrike och Queenstown (nuvarande Chops) på Irland, till destinationsorten New York. Vid lunchtid den 10 april 1912 avseglade Titanic från Southamton med de första passagerarna ombord. Efter stoppen i cherbourg och Queensrown , satte man kurs mot slutdestinationen New York .
http://www.youtube.com/embed/kh02VXjQbdM Film och foton 1910-1912
Ombord på fartyget befann sig 2207 människor. Under resans gång fick man dagliga isbergsvarningar från andra fartyg på Atlanten. En ovanligt mild vinter i de norra polarlandskapen hade lett till att en stort antal isberg drivit nedåt i Nordatlanten. Kapten Smith valde då en sydligare kurs än den normala, men inte tillräckligt långt söderut för att undkomma isbergen.
I förmastkorgen ansvarade de båda utkiksmännen Fredrik och Reginald Lee för utkiken. De frös kraftigt och hade bara sina ögon till hjälp då deras båda kikare försvunnit innan avresan från Southamton. De hade återigen fått order om att hålla extra utkik efter is och isberg då nya isvarningar tillkommit under senkvällen. När klockan var närapå 23.40 fick Fleet syn på ett svart föremål rakt föröver. Han och kompanjonen förstod genast att det var ett isberg. Fleet slog tre slag ("fara förut") på varningsklockan och ringde upp kommandobryggan. Sjätte styrman James Paul Moody var den som tog upp luren: "Vad ser du?" Fleet svarade: "Isberg rakt föröver!". Första styrman William Murdoc gav genast order om "Dikt styrbord!" och "Full fart back!" i samtliga av fartygets motorer.
kollisionen med isberget. ca 5 min http://www.youtube.com/embed/Q8CadIi00U4
Undergången för Titanic ca 5 min : http://youtu.be/JYjztsY5vHM
Strax före midnatt kolliderade Titanic med ett isberg och skadade sitt skrov så olyckligt att hon på knappa tre timmar sjönk till Atlantens botten varvid 1 517 personer omkom. Skeppets undergång blev därmed en av historiens största marina katastrofen i fredstid.
En orsak till det stora antalet dödsoffer vid förlisningen var att fartyget, som hade 2 207 människor ombord, endast hade utrustats med livbåtar för 1 178 personer. En oproportionerligt hög andel män fanns bland dödsoffren då man prioriterade att rädda kvinnor och barn.
SS California som bara befanns sig några få sjömil från Titanic försökte förgäves få kontakt för att varna för isberg i farvattnen. Det svaga agerandet av Titanics båda telegrafister ses som en möjlig faktor. Skulle de tagit de allra flesta isbergsvarningar på allvar, hade man troligen hunnit avvärja en eventuell kollision. Främst menat i detta sammanhang är den varning som man mottog av Californian klockan 23.05, då Phillips nonchalant svarade "Håll tyst, jag arbetar".
Natten till mellan den 14 och 15 april (tid okänd) 1912 mottog Carpathias telegrafist ett nödmeddelande från Titanic, där man talade om att man gått på ett isberg och behövde hjälp omgående. Carpathia satte kurs mot olycksplatsen. Fartyget hade en högsta hastighet av 14 knop, men denna natt lyckades man pressa upp henne till 17 knop. Klockan fyra på morgonen, omkring två timmar efter att Titanic sjunkit anlände Carpathia till olycksplatsen och upptog alla de 712 överlevande i livbåtarna.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vidio med bilder från varvet, inredningen , livet ombord, besättning, undervattningsbilder från vraket. ca 5 min
http://www.youtube.com/watch?v=DIBHhWn0BCc&feature=player_embedded
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bilder från vraket 2004 ca 5 min
http://www.youtube.com/watch?v=DBraI12M1kU&feature=player_embedded
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jakten på det försvunna vraket
Det kan förefalla märkligt att det tog 73 år innan man lyckades finna Titanics vrak. Men sanningen är den att det nästan omgående efter Titanics förlisning inleddes olika expeditioner för att finna vraket. Det har genom åren förts fram olika idéer om hur man skulle försöka bärga fartyget. Anledningen till att det tog så lång tid att finna fartyget var att man inte riktig visste var det befann sig. Även tekniken har spelat en stor roll för sökandet då man tidigare inte haft tillgång till avancerad datateknik. John Jacob Astors familj ville vara en av de första att hitta vraket. Med hjälp av bomber tänkte de spränga i havet så att eventuellt vrakdelar skulle flyta upp. Försök som att använda sig av stora magneter och Luftballonger har under åren förekommit.............................
.....
.
Vraket ca 2 min http://www.youtube.com/embed/0WkvDswV40c
Så minns vi Titanic med vrakfilm ca 11 min. http://www.youtube.com/embed/eBrt0T0_d0Q
Inne i vraket ca 7 min. http://www.youtube.com/embed/pun18bi_0-g
Vrakbilder taget 2010 ca 3 min http://www.youtube.com/embed/bi8cH4fhSOs
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | ||||
|