Direktlänk till inlägg 29 mars 2016

månadens kåseri en sjörövarhistoria

Av tommy norum - 29 mars 2016 13:30

,   Det här var 1988 ,jag och min hustru tillbringade tre veckors semestersegling  i Stockholms skärgård efter det att jag seglat Gotland runt .Vi var på väg hem och Nynäshamn var vår tänkta destination.På väg ner mot målet så passerade vi inloppet till Berga örlogshamn, centrum för vår örlogsflotta då. Jag fick plötsligt för mig att jag skulle ändra vår rutt till mer inomskärsupplevelse. Vi har redan gått förbi den prickade farleden in till Berga så min ambition var att försöka ta mig in i området via ett oprickat område. Framför - ca 100 m - låg en fiskebåt med kurs mot det område som jag uppfattade som en tänkt angöring in i området.


 Sagt och gjort vi tog samma kurs som fiskebåten med förhoppning att fiskaren var så förtrolig med området så att vi inte skulle åka ut för en grundstötning

 Efter ca två distansminuter så skildes våra vägar fiskebåten lade kurs norrut mot Berga medan jag skulle söderut mot Nynäshamn via den fjord som nu uppenbarades framför oss.

 Detta var i juli det var vindstilla, vi gick för motor, min fru låg i sittbrunnen och solade. Jag uppskattade att ca fyra distans var sträckan över fjorden så jag meddelade min hustru att jag ämnade ta toaletten i besiktning. Jag la in automatstyrningen och befallde, med den auktoritet som befälhavare jag var på båten, skärpning av utsikten framåt. Jag har inte mer än satt mig på muggen då jag hörde ett propellerljud som närmade sig.

 Ni som har båt vet ju att ljud under vatten fortplantar sig och hörs väldigt tydligt inne i båten. Jag var precis klar med min uppgift när min hustru sticker ner huvudet och säger. Det står en karl här ute och skriker i en tratt, vi låtsas inte om honom så kanske han försvinner säger min hustru, en någon underlig kommentar visade det sig. Jag sticker upp huvudet ur sittbrunnsöppningen och finner att långsides ligger en ca fyrtiometers patrullbåt med fem man i full stridsutrustning siktande med varsin skarpladdad kåpist mot oss.Uppe på kommndobryggan står det en man med en massa ränder på axlarna och ryter i sin tratt. Vad faen gör ni i militärt skyddsområde. Jag tittade på sjökortet som låg på sittbrunnsbordet, jäklar, då först upptäckte jag den inringning som fanns utmärkt på sjökortet som omgärdade det område som vi låg mitt i. Du förstår, jag hann inte längre förrän han replikerade i sin tratt, jag är faen inte du med dig. 


Nu är det så att jag i alla tider som värmlänning jag är, konstaterat att bred värmlänska öppnar de flesta dörrar i olika situationer, så jag replikerade med att säga "Ja ä värmlänning från Arvika och tockenadära streck på karta dä har vi inte däroppe i fjorn. Dä ä inte så gött för en annan och komme te stockholm och begripe allt ni hetter på och skriver på  karta." Jag såg att han vände sig om och

samtalade med fartygschefen som stod bredvid så skrek han i tratten. "Din förbannade bonnjävel försvinn närmsta vägen ut ur området" och jag tyckte mig se ett leende bakom tratten. Nu var det så att vi kunde fortsätta på samma kurs. Några hundra meter längre fram så förstod jag uppmärksamheten från militären då det berömmda bergshangaret för ubåtar dök upp på babordssidan. Detta var en tid då det sågs ryska ubåtar överallt i skärgården. När vi kom ur området så fanns det en tydligt markerad led runt området, skyltat med texten "vid överträdelse av denna avgränsning vite av 3000 kr." Men det var väl ingen militär som kunde drömma om att en bondjävel från Värmland skulle ta sig in bakvägen utan att stöta på några informationsskyltar.

Vi kan ju hoppas att inte ryssarna kom på samma idé.                            



















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards