Direktlänk till inlägg 18 maj 2011

Är polisen blind när man är på stan ?

Av tommy norum - 18 maj 2011 16:36


Hur vore det om polisen börjar ta sitt ansvar och börja agera mot våra cykelvänner i trafiken.

Vi har ju en polisorganisation där ouppklarade brott läggs på hög utan att kunna lagföras. Kanske skulle man försöka få upp statistiken genom att några timmar i månaden lägga en del av krutet på att få ordning på våra trottoarer. 


Lämna polisbilen hemma och ta cykeln och med den försöka få en helhetsbild av eländet.


Man blir lite förvånad eftersom ingen reagerar i polishuset vad som är på gång.

Nog måste väl polisen vara så självgående att med utgåmgspunkt från hur det ser ut på våra trottoarer kunna ta beslut utan att det skall behövas påpekas i bloggar och insändare.

För ni är väl inte helt blinda när ni befinner ute på stan .


jag kan bara säga att jag har plockat bort ca 10 bilder eftersom personerna på bilderna var  lätta att identifiera.  Grovjobbet det får polisen själv stå för.


Här har ni 1 timmes dokumentation från bilen i dag.


   

 

  

  


 


 


 

 

  


 

 

 


  


 

 

 
 
Ingen bild

D

18 maj 2011 22:44

Har du personernas medgivande angående publicering av identifierbara bilder (vilket det är) och detta då mestadels av barn där det krävs målsmans underskrift? Om inte bryter du mot PUL, vilket är straffbart.

Det känns verkligen som att du har alldeles för mycket tid över. Att man orkar bry sig och klaga på så mycket.

tommy norum

18 maj 2011 22:59

Problemet var tydligen inte intressant för D
Om du nu tror att jag bryter mot lagen så kanske du skall ta och anmäla mig. Men då blir du också identifierad och det passar väl inte eftersom du gömmer dig bakom en sign.

 
Ingen bild

Arnold

19 maj 2011 06:59

Så länge text o bild inte är kränkande kan jag inte tänka mig att Noruma bilder bryter mot lagen. Jag tycker att Tommy ska fortsätta att sätta fingret på dom klara problem som finns. Det kan ju rent av vara så att problemen går att lösas - tillsammans - i all vänlighet - till allas fromma.

 
Ingen bild

D

19 maj 2011 07:28

Så otroligt patetiskt att ägna en timme av sitt liv till att hänga ut barn som cyklar på trottoarer.

tommy norum

19 maj 2011 07:31

Kan det vara så våra skolor och poliser också
ser på ?

 
Ingen bild

E

19 maj 2011 07:33

Att skriva bakom en signatur är en rättighet som utnyttjas av många och som vi ska känna stor tacksamhet över. Att svara D:s påstående om att det du gjort är olaglighet med ett "anmäl mig då" är bara otroligt barnsligt. Personligen tycker jag att ditt lagbrott är betydligt värre än barnens cyklande på trottoarer.

tommy norum

19 maj 2011 14:44

D och E påstår att det är ett lagbrott.
bevisa detta då istället för att komma med anklagelser för att jag begått ett brott.
Att skriva och anklaga mig för att begå lagbrott och sen gömma sig bakom en signatur är väl ingen person man får högre tankar om.
Det är inte första gången signaturen i bloggen får ett utbrott i mina skriverier men bemöter aldrig sakförhållandena i sina kommentarer utan hela tiden försöker man komma år mig som person. Nu är jag både patetisk,lagförbrytare i mina inlägg. Men hur var det med trafikvettet det var det mitt inlägg handlade om ?

 
Ingen bild

Thord

19 maj 2011 10:23

Ser på korten att der dom er tagna så saknas det cykel banor ! Løsning på problemet borde ju bli att mann delar trottoaren och tar bort parkerings plattserna efter Kungsgatan och gør cykelbana. Vad har Skolorna med saken att gøra ??

tommy norum

19 maj 2011 14:18

Skolans uppgift i sammanhanget är att ge information och lära ut om regler i samhället för att vi skall få det så friktionsfritt som möjligt i våra relationer med varandra. I den informationen ingår även trafikregler.Att man kan dela upp trottoarerna där det går är nog en bra lösning men att stänga ute bilisterna genom att ta bort parkeringsplatserna är jag mer tveksam till.

 
Ingen bild

Anders.J

19 maj 2011 14:05

Den som står för det patetiska är väl sign D som
har synpunkter hur Norum andvänder sin fritid.
Hur skall man få en attetydförändring till trafigreglerna med en åsikt där man totalt struntar i dessa. Tommy fortsätt du och blogga om hur samhället ser ut och vad som du anser borde ändras på för at vi skall få det bättre.

 
Ingen bild

F

19 maj 2011 17:21

Du sitter väl inte och fotar när du kör (som det ser ut på ett par av bilderna)?

tommy norum

19 maj 2011 17:31

Cykelproblemet,varför inte lägga ner lite intresse på det istället för att koncentrera
sig på budbäraren.Förövrigt ett klassisikt beteende när argumenten tryter i sakfrågan.
Det kanske är Sune Tholins sätt att föra debatt i PD som slår rot i en del hjärnor i bland bloggläsarna. En metod som sällan går hem i längden.

 
Ingen bild

G

19 maj 2011 17:52

Tycker du att ditt eget agerande är ett exempel på hur vi bör agera för att få det "så friktionsfritt som möjligt i våra relationer med varandra"?
Dessutom har du fått argument att det inte är riktigt okej att hänga ut de "cykel-kriminella" på bloggen. Tycker du själv att dina bemötanden "anmäl mig då" och "Sune Tholins sätt att föra debatt i PD" är bra exempel på att argumenten INTE tryter i sakfrågan?

tommy norum

19 maj 2011 18:10

Fortfarande stönar G med påhopp på mig.
Varför inte gå in i debatten om hur man cyklar i kommunen.Det var det hela inlägget
handlade om. Argumentet för blogginlägget är att jag anser det inte kriminellt att lägga ut bilderna.För att få den sakfrågan ur världen så finns inget annat sätt än att anmäla mig, eller hur. Att påstå saker utan att kunna bevisa sina påhopp på mig och dessutom gömma sig bakom en signatur är både fegt och oanständigt.

 
Ingen bild

H

19 maj 2011 19:34

Om jag upptäcker att någon bryter mot lagen på ett sätt som stör mig så talar jag om för personen i fråga att dennes agerande inte är okej. Det jag INTE gör att sätta mig i min privatspaningsbil och cirkulera på stadens gator i hopp om att upptäcka dessa cykel-ligister och sedan fotografera dessa och lägga ut på en blogg. Jag anser nämligen inte att det är ett agerande som får det att fungera så friktionsfritt som möjligt i våra relationer med varandra.
Jag jobbar inom skolan i en annan kommun och har upptäckt att ungdomar är nästan som människor, man kan prata och diskutera med dom nämligen. Om man behandlar ungdomar med respekt så får man faktiskt respekt tillbaka. Det är något alla som strävar efter att få det friktionsfritt i våra relationer med varandra bör prova. Det kanske är något som även Herr Norum kunde praktisera någon gång?

 
Ingen bild

åmål

19 maj 2011 20:01

till a d eller vad dom nu kallar sig ni är nog aldrig ute på stan eller är ni nog helt blinda tänk om en bilförare kör på ett barn det vill inte jag men alla i åmål kör bara över där det finns ett övergångsställe det är ingen cycklist som har företräde ingen fotgängare heller tänk på det innan ni är ute här och gnäller

 
Ingen bild

åmål

19 maj 2011 20:47

d e f g ni är några jävla löjliga typer gå ut på stan och titta ni är väl inte helt blinda när ni går ut med era namn ska jag gå ut med mitt om ni vågar fegisar

 
Ingen bild

I

19 maj 2011 21:26

Det är otroligt underhållande att det som stör er allra mest är det faktum att man framför sin åsikt under signatur, speciellt underhållande är det när signaturen "åmål" irriterar sig på detta.
Åter till sakfrågan då, en snabb blick på bilderna ovan ger en bild av en helt folktom stad. Det är cyklister helt ensamma på folktomma trottoarer, det är cyklister som cyklar på övergångsställen där det inte finns en bil i närheten och på åtminstone en bild så cyklas det enligt vad jag kan se på en cykelbana.
Dessa bilder är ungefär lika upprörande som om någon går mot röd gubbe när det inte finns någon trafik i närheten. Get a life Folks!

 
Ingen bild

Argus

19 maj 2011 21:29

Tommy Norum, du är inte alls ute och cyklar (ursäkta ordvitsen :-)) när du belyser problemet med cyklande på trottoarer. Dina bilder kanske kan sätta igång några åtgärder av tex skolan, polisen, politikerna e dyl.

Alla dessa a, d, g tillför inte tråden någonting. Dessa personer har bara ett enda syfte, det är att misskreditera dig.

Keep on Tommy!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 
Ingen bild

Thord

20 maj 2011 00:31

Ursekta men, Børjar med signatur Åmål ner tog du kørkort, eller så bør du nog gøra en uppgradering om lagendringar angående vad som geller vid ett øvergångs stelle, alternativt stell bilen. Om Åmål's komun sattsat pengar på en seker stads miljø i stellet før att stødja misslyckade entreprenøre så skulle den her diskusionen inte behøvts. Ingen nemd ingen glømd... Vad geller skolor "plikt" ner det geller Trafikundervisning så, gå in och titta vad som geller i leroverks planen, du kommer att bli førvånad!! Men nog anser jag att det er føreldrar som er ansvariga att informera vad som geller i trafik och even i øvrigt betende... Eller har jag fel....

tommy norum

20 maj 2011 08:17

Föräldrar är nog de som har största ansvaret för att deras barn får den information om hur man skall leva i samhället för att få ett så friktionsfritt förhållande som möjligt mellan de som bor i det. Att följa lagar och regler är väl en av många faktorer som underlättar den saken.
Min generation får väl tyvärr konstatera att synen på lagar och förordningar som är till för att underlätta vår samlevnad har förändras.Det har blivit den personliga uppfattningen till reglerna som styr beteendet,om inte annat så visar reaktionerna på mitt inlägg om cykelmoralen på det förhållandet. Gränserna för vad vi får och inte får sätts ofta efter polisabetets syn på prioriteringar och resurser. En cykelstöld är inte något polisen prioriterar i sitt utredningsarbete, en förhållande som gör att man skapat en kultur där stöld inte räknas som stöld utan att det blivit ett lån. Om man
påpekar hur vår trafikmiljö fungerar så är inte beteendet hos våra trafikanter det som man reagerar på utan hur man försöker förmedla situationen som man blir upprörd över. Vi har denna nerskräpning bland både vuxna och barn där man utan den minsta betänkande slänger eller släpper saker runt sig, som sedan andra får ta upp. Ett beteende som nästan inte fanns i vår uppväxttid där man blivit intutade både i skola men framförallt av våra föräldrar som förstod vad det hela handlade om. Vi har beteendet i skolan där skolk är ett stort problem i många skolor,ett förhållande som överhuvudtaget inte ens existerade för trettio år sen. Diciplinen i många skolor är under all kritik där det nästan verkar som om eleverna tagit över och där såna regler som klädsel med mössor och ytterplagg på lektionstid är vanligt förekommande mot de ordningsregler som finns i de flesta skolor. En anpassning till vissa elevers uppfattning vad man behöver ta hänsyn till i de ordningsregler som finns och som våra ansvariga i skolorna inte orkar ta tag i.
Cykelproblematiken som jag skrivit om i bloggen är ett exempel på hur vår syn på lagar och förordningar som tillkommit med ett syfte att underlätta och ta hänsyn till varandra i trafiken sakta men säkert håller på att luckras upp som så många andra beteenden i samhället utan att någon bryr sig.

 
Ingen bild

åmål

20 maj 2011 22:01

till i är du helt född under molnen gå ut på stan cycklister fotgängare är nonsalanta är du vaken ser du detta det är ingensom bryr sig så länge inget händer

 
Ingen bild

åmål

20 maj 2011 22:34

till i du är inte alls underhållande om du tror det gå ut på stan så får du se gå ut med ditt namn så går jag ut med mitt så får vi se vem du är för du är nog väldig tuff eller är det bara en fasad titta på övergångsällena ipå stan så kanske du ser om du vill se

 
Ingen bild

Undrande

21 maj 2011 10:12

Bra rutet, Norum! Jag har i flera år undrat varför inte polisen tagit tag i detta. Det är inte bara i centrala Åmål som det cyklas på trottoarerna. Ta en titt på trottoaren från centrum och upp mot Kristineberg en morgon. (Karlstadsvägens östra sida). Jag tycker det är riktigt bedrövligt när gamla människor som kommer stapplande med sina rullatorer får ilskna påringningar från cyklister som tycker att de ska flytta på sig och det är inte BARA ungdomar som visar upp denna okunnighet om trafikregler.

 
Ingen bild

läsare

21 maj 2011 17:27

Det nog rätt tommy som du säger i ditt svar till Thord,att samhället har förändras och ingen bryr sig längre.Kommentarerna i bloggen är verkligen ett exempel på detta när man heller försöker misskretidera dig som budbärare av problemet än att gå in i sakfrågan och där förmedla synpunkter som något att ge för att lösa problemet. Signaturerna i bokstavskombinationerna är nog bara ute efter dig som person när du trampat in på deras revir och avslöjar ogehäntligheter i deras verksamhet, de flesta som läser bloggen är nog metvetna om detta och bryr sig inte om sådana kommentarer.

 
Ingen bild

Traveller

21 maj 2011 19:43

Håller med Norum, det är rena rama turen att inte nån har blivit allvarligt skadad efter en krock mellan en cyklist och fotgängare. Det kanske ändå är nåt PD vågar skriva om...tror iaf det vore en bra idé att uppmärksamma problemet. När höstmörkret kommer smygande kunde de skriva om vikten av att ha fungerande lyse och reflex...

 
Ingen bild

åmål

21 maj 2011 20:45

h värkar vara en duktig person konstigt att det inte fungerar i verkligheten

 
Ingen bild

åmål

21 maj 2011 20:49

till i jag retar mig inte ett dugg på dig som du tror men du måste ju se vad som händer på övergånsställe

 
Ingen bild

Undrande

21 maj 2011 22:33

Jag tror det skulle vara en bra idé om polisen ställde sig på församlingshemmets parkering en morgon och informerade alla som kommer cyklande på trottoaren om vad som gäller, alltså att cykelbanan är på andra sidan vägen. Barn och ungdomar kanske inte förstår att de gör fel men de vuxna borde faktiskt veta bättre!

 
Ingen bild

Anonym

22 maj 2011 11:55

Jag noterar att majoriteten kommenterar under signatur. Men det först när signaturen inte håller med bloggaren som det är fegt och oanständigt. Inte så lite hyckleri på den här bloggen. När jag läser hur signaturen "åmål" formulerar sig inser man snabbt att det finns betydligt viktigare saker för skolan att ägna sig åt.
Åmål är en kommun som är fullproppad med droger, där Bandidos till och från ställer till med mycket skit, där företagsklimatet är uselt och bara blir sämre och som har betydligt större problem än cyklisternas beteende.
Men det lär aldrig signaturen "åmål" inse för hans största mål i livet är att dundra förbi övergångsställen utan att behöva stanna eller se sig för.

tommy norum

22 maj 2011 14:58

Åsikter kan man ha i olika frågor under signatur men ändå hör det till normal anständighet om man kommer med anklagelser mot personer som olagligheter i sitt skrivande också står för det med namn. Hyckleri tycker anonym i sin kommentar, normal anständighet tycker jag. En fråga som jag överlämnar till läsarna att avgöra.

 
Ingen bild

Cyklande arbetstagare på väg till jobbet

22 maj 2011 17:15

Jag cyklar till mitt jobb, på cykelväg (obs, endast cykelväg, ej kombinerad trottoar och cykelväg då gående skall använda trottoar på andra sidan gatan). Framför mig går tre ungdomar på väg till skolan (hoppas jag!). Pinglar på min ringklocka för att få dem att lämna plats, men icke...., en trött blick över axeln och en halv centimeter förflyttning åt sidan. Gick att passera dem knapp, men.... Lite av samma problematik - respekt för de enkla lagar och förordningar som vi har i vårt samhälle för att saker och ting skall fungera smidigt.
Jag tycker att T Norum gör helt rätt i att belysa både de små och de något större sakerna som sker i vår kommun.

 
Ingen bild

Arnold

27 maj 2011 11:43

Arvet Måkeberg finns kvar men nu kan förhoppningsvis de styrande ägna arbetsdagarna och energin mer åt framtidsplaner för Åmåls innevånare nu när Hamnterminalaffären är avslutad. Ett tung och jobbig affär men livet måste gå vidare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards