Alla inlägg den 31 januari 2014
Åmål behöver mer förmåga är rubriken i Håkan Sandbergs insändare i PD.
Att vi åker berg och dalbana i enkäterna från olika instanser för att mäta näringslivstemperaturen i kommunen kanske inte är så konstigt .. Att intresset inte är så stort från varken företagare eller politiker att ingå i undersökningen kan nog bero på den verklighet man arbetar i och kanske också förståelsen av att våra tjänstemän som sysslar med frågorna har i stort sett inga möjligheter till förändringar som på något sätt skulle förbättra situationen på något drastiskt sätt för företagarna.
Så vore frågeställningen om vi skulle ta bort de tjänstemän som sysslar med nåringslivsfrågor för att spara pengar i byråkratin så skulle nog våra företagare ge en femma för det förslaget.
Företagare brottas med ekonomi, kunder, logistik, personal , tillverkning , inköp mm, faktorer som är betydligt viktigare än plattformar på Åmåls station, samtidigt som man har klart för sig att försök till bättre kommunikationer på väg och järnväg styrs av andra faktorer än vad en liten kommun i Åmåls storlek har för synpunkter. Att sedan servicen till våra företagare sköts på ett godtagbart sätt skall vi inte behöva en stab näringsutvecklare till. Den förmågan skall finnas i varje verksamhetsansvarig utan att behöva påverkas av andra utanför.
Så resultaten med nya rondeller eller p-skivor blir nog det man lyckas åstadkomma för kommunens företagare ..
Byråkratin växer på stadshuset så det knakar där nu en centrumutvecklare är på tapeten, en tjänst som i praktiken redan tillsatt vad jag förstå med en tjänsteman eller kvinna, där erfarenheten av dyliga projekt inte är av prioritet utan att personen kan fortsätta att jobba inom kommunen när det nuvarande uppdraget är slutförts.
Med den tillsättningen så fortsätter politikerna att styra Åmål där inte kunskap utan hur länge man arbetat i kommunen styr vilka arbetsuppgifter man blir tilldelad. Kanske inte så underligt då att framgångarna lyser med sin frånvaro i enkäterna.
Hur skall vi då kommunen på fötter med medarbetare som saknar förmåga att leverera och där man också slipper ta ansvar för det man inte åstadkommit ?
Vi har haft tjänstemän som flutit omkring i byråkratin i årtionden där cheftjänstemän vägrar att ge dem arbetsuppgifter på grund av svårigheten att få ut ett godtagbart resultat av deras arbete. Vi har haft tjänstemän där de flyttat runt i byråkratin med konstruerade arbetsuppgifter som bara var efterfrågade av dem själva sällan av medborgarna.
Men det är som Håkan säger i sin insändare - det räcker inte med att följa upp , det måste också finnas en vilja att använda utvärderingarna till att utkräva ansvar. Politik är att vilja men i en förvaltning handlar det om förmåga att leverera . Håkan avslutar med, nog behöver Åmål mer av förmåga .
Det är ett konstaterande som jag vid mina grävningar i den byrokratiska tjäntemannastaben insett, en liten klick tjänstemän har glidit omkring i åratal utan att ha skött sina åläggande, det kan jag stryka under på.
Där sillen och badgästerna stimmar ... (1953) Åke Falck
Saab 21 fick ovanlig formgivning med dubbla stjärtbommar och skjutande propeller och blev det första planet i Flygvapnet med noshjulställ. Planets utformning gav god sikt åt piloten, men medförde även kylproblem för motorn och propellern kunde skada piloten om han behövde lämna flygplanet i luften. Därför utvecklade Saab en krutdriven katapultstol som sköt ut piloten över det farliga propellerfältet. Man tog inga patent på denna anordning, vilket ledde till dispyter med den engelska tillverkaren Martin Baker, som senare patenterade katapultstolen.
Flygvapnet beställde tre provflygplan där det första flög 30 juli 1943 av Saabs provflygare Claes Smith. Starten skedde efter noggrann markutprovning, men Saab-fältet var lite för kort och planet lyfte först i fältkanten vilket vållade skador på landstället. Vid landningen på F 3 Malmslätt vek sig därför huvudhjulen.
Flygvapnet beställde 298 flygplan i tre varianter (1-3), vilka levererades 1945-1949.
Klicka för att se filmen om den olyckliga början på Saab 21
http://www.youtube.com/watch?v=nx0pMrPBTL
http://www.youtube.com/watch?v=XlGhO4QQPA0
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
|