Alla inlägg under augusti 2017
Inre hamnen med "Rundan" och Köpenhamnsbåten
Gustaf Adolfs torg och Södergatan.
Inre hamnen
Järnvägsstationen
Motiv vid Vänersbron med Järnvägsstationen.
Pildammsparken. Kronprinsessan Margaretas blomstergata.
Fartyget 133 T/T Josefina Thordén i Götaverkens flytdocka, numera reparationsdocka för Damen. Fotograf Andersson, Arne 1955
"Långedrag SS Lördagen 12/6 1954". Fotograf Skoglund, Gösta
Sjösättning av jagaren Småland på Eriksberg i Göteborg 23 oktober 1952
Träpiren med skärgårdsbåtarna 1922
1930 talet
1930 talet
Motiv från Skeppsbron. 1930 tal?
Fiskhallen och Kungshöjd. 1930 talet
Stora hamnkanalen och Gustav Adolfs torg. 1930 talet
Utsikt från Götaverken. 1930 talet ?
Motala Ström och Posthuset
Motiv från Strömmen
Oskar Fredriks bro
Hamnen
Bergsbro-Fallen.
norra staketgatan 1918
Folkparken 1929
Folkparken 1929
Konditori
Rassmunssons Frisersalong 1935
Krontorp 1935
Värmlands Säby 1935
Skolbyggnad 1935
Fyra bostadshus. Bilden beställd av Grosshandlare J. Dahlman. 1915
Bäckhammars pappersbruk 1935
Magasin vid hamnen 1944
Värmlandspostens tidningshus 1944
Apoteket Kronan på Kungsgatan 1935
Kungsgatan-Tegelslagargatan 1930 talet
Norra Torget 1935
Hamnen 1935
Hamnen 1935
Båthamnen 1935
Rådhuset 1944
Södertull 1935
1930 tal
1930 talet
Inre Hamnen Bröderna Larssons Båtvarv 1923
KRISTINEHAMS HAMN 1935 Johnsson & Engelhart
S.S Trelleborg Jenssen o Söner AB 1935
S.S Sigrid 1935
iNRE HAMNEN 1935
Bröderna Larssons Båtvarv
Inre Hamnen 1909
Mejeri Mejeriföreståndare Österlånggatan 19 1930 talet.
Salomonson Grundström 1935
1935
Bröderna Larssons Båtvarv 1935
Musikkår 1935
Norra Torget 1935
Vi måste ha nytt blod i Åmålspolitiken om kommunen skall ha en chans att komma på fötter i framtiden.
Bara att konstatera att våra politiska partier har misslyckas med att få kompetent folk att ställa upp och kandidera för en plats som representant för oss medborgare. Här har vi en klunga politiker som varit med i decennier från alla partier och där de med sin ledande ställning i partierna varit med och lagt ut färdriktningen för kommunalpolitiken .
En färdriktning som med facit i hand varit total misslyckad.
Man kan inte få hur många chanser som helst utan man måste till slut komma i till en punkt i sitt politiska liv där man ser vad man åstadkommit för att sedan försöka analysera resultatet. Har man inte då förmågan att förstå att nu kanske det är dags och lägga av innan man ställer till mer problem för innevånarna då ligger vi medborgare illa till.
Och skulle man sakna den insikten så får väl vi andra så gott det går genom att påminna om alla fadäser av beslut man tagit som gör att man hamnat längre och längre från en resultat i den kommunala ekonomin som kan kallas positivt stabilt.
Nu har vi rört oss mot en stabilitet som bara har negativa förtecken och som år efter år stabiliseras men åt fel håll. Hur vi medborgare skall få gehör för att de politiska partierna får skärpa till sig, göra sig av med alla bakåtsträvare, och då menar jag i verklig mening i det måtto att kommunens utveckling har gått bakåt både på arbetsmarknaden, ekonomiskt och i befolkningsutvecklingen, det enda som man lyckas att utveckla under sin tid vid makten det är storleken på lånen .
Men vad säger ni alla som sitter eller satt i kommunstyrelsen, fullmäktige och i våra nämnder under den här tiden som varit en enda bakåtrörelse. Tycker ni verkligen att ni som ställt till situationen är de rätta att reda ut Kommunens problem i framtiden ?
I 12 års tid har ni sett till att kommunen har levt över sina tillgångar utan att fatta var vi var på väg.
Skall man ha så lång startsträcka för att förstå ekonomiska realiteter som i regel bara omfattas av sunt förnuft då har man inget i politiken att göra tycker jag.
Vad med på omröstningen som finns högst upp på höger sida i bloggen.
Visioner hit och dit som ofta ligger långt i från nyskapande av arbetstillfällen utan mer utgår från sina egna intressen i kultur och fritidslivet eller på kosmetiska förändringar i stadsmiljön med sjönära bebyggelse. Visioner som har svårt att leva upp till det som saknas , mer arbetstillfällen för att få medborgarna att stanna kvar och verka och betala sin skatt.
Kanske skall man inte kasta in handuken än. Vad jag tror mig veta så finns det stora planer på expansion inom en företagsgrupp i Åmål som skulle välkomnas med öppna armar av politikerna i kommunen, om den rors iland, och som också skulle kunna bli en dragmotor både till byggsektorn och till att en positivare arbetsmarknad i Åmål.
För det som visat sig i alla undersökningar som gjorts i Sverige så har politiker mycket små möjligheter att bidra till att nya arbetstillfällen skapas. I de fall som småkommuner av Åmåls storlek expanderat så är det de företag som är etablerade på orten som till övervägande del står för den positiva utvecklingen i sin expansion av företagen.
Det är detta vi som kommuninnevånare kan hoppas på. För andra mer eller mindre fantasivisioner de har mer bidragit till ett snyltande på våra skatter som sätter negativa spår både i ekonomin och den service i som ingår i kärnverksamheten.
Sune Tholin tar upp Håkan Skogh igen i sin krönika där han har stoppats av kommunen för en etablering med sitt nya företag på gamla varvsområdet. Att kommunen kommer med tung trafik som argument för att stoppa etableringen är väl taget på väl lösa boliner. Först får man väl göra en ordentlig utredning av hur många lastbilar och andra fordon det rör sig om innan man konsekvent tar ställning i frågan. I det här fallet är det väl inte ens frågan om tung trafik när de besöker verkstaden tomma utan gods. Viktmässigt så skiljer sig inte en tom lastbil eller släp så mycket mer än de husbilar som går i skyttetrafik till Örnäs Camping. För Håkan, och för sjöfartsverket som troligtvis har för stor kostym , skulle hela konceptet kunna bli en bra affär. Håkan får möjlighet att i sitt företag stå på flera ben där förutom lastbilar också båtar kommer med i affärsiden. Och lite konkurens skadar aldrig för andra etablerade båtföretag. Tung trafik det är fullastade långtradare till Elasto och grusbilarna till hamnplan knappast fordon som skall repareras hos Håkan Skogh. Det där med att sila mygg men släppa igenom elefanter det är vad kommunen håller på med för tillfället genom att stoppa nyetableringar i gamla varvsområdet med ohållbara argument.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 |
30 | 31 | ||||||
|