Alla inlägg under januari 2014
Saab 105 är ett tvåmotorigt svenskt jetflygplan tillverkat av SAAB med svensk militär beteckning SK 60 och österrikisk militär beteckning Saab 105 OE.
Saab 105 flög för första gången 1963. Flygplanet är tvåmotorigt samt normalt tvåsitsigt då instruktör och elev sitter bredvid varandra. SK 60 har använts av Flygvapnet sedan 1967, då det ersatte J 28C som skolflygplan typ II . Det används också av flygvapnets uppvisningsgrupp Team 60 vars specialmålade SK 60 även används i flygskolans dagliga drift. Övriga användningsområden är bland annat väderflygning, sambandsflyg och målgång.
Version SK 60B var utrustad med möjligheter för lätt attack. Vid urvalet för denna konvertering tittade man på frontrutans skick för att siktet skulle få så lite störmoment som möjligt. Några exemplar konverterades till SK 60C för att kunna användas för fotospaning. Denna version har en förlängd nos i vilken det ryms kameror. De två fyrsitsiga versionerna SK 60D och SK 60E, totalt 13 exemplar, saknar av utrymmesskäl katapultstolar då de två ytterligare stolarna är placerade bakom de ordinarie. Skillnaden mellan D- och E-versionerna är instrumenteringen, där D har instrument graderade enligt det metriska systemet och E har civil instrumentering, graderad i fot/knop.
Sammanlagt har 150 stycken SK 60 i olika versioner levererats till Flygvapnet. Ytterligare 40 SAAB 105 har exporterats till Österrike. Denna version, SAAB 105OE var utrustad med kraftigare motorer av typen General Electric J85 17B.
Klicka för en 3 minuters flygtur med Saab SK 60
SVENSKA FLYGVAPNET
J34 Jaktflygplan
Hawker Hunter F.4 Mk 50
J34 Hunter anskaffades av Flygvapnet i avvaktan på att J35 Draken skulle ersätta J29 Tunnan i början på 1960-talet.
120 flygplan av typen F.4 Mk 50 beställdes i juni 1954.
Bakgrunden till upphandlingen var den hotbild som förelåg med kärnvapenbärande bombflygplan på hög höjd som borde bekämpas före de nådde svenskt luftrum.
För detta krävdes ett flygplan med hög fart- och stigförmåga samt kraftig beväpning.
Flygplanen levererades från augusti 1955 till hösten 1957 och fick beteckningen J34.
Initialt fördelades flygplanen mellan F18 i Tullinge, där de ersatte J28 och F8 i Barkarby, där de ersatte J29A.
J34 var förutom att vara vacker ett flygplan med utmärkta flygegenskaper - ett piloternas flygplan.
Beväpningen bestod av fyra 30 mm akan m/55. Dessa kompletterades senare, med IR-jaktroboten RB-24 Sidewinder.
J34 avvecklades under 1967
En flyguppviisning med Hawker Hunter .klicka på adressen.
https://www.youtube.com/watch?v=4pzOXPOT2AE
https://www.youtube.com/watch?v=myzip8mSPoU
Bilderna kommer från Värmlandsarkivet
Rosenbadsgatan
Inre hamnen igenfyllning
Bilden visar: Flygfoto över Wenbergs mekaniska verkstad med omnejd 1968 foto:Hugo Hassel
Bilden visar: Flygfoto över Wennbergs mekaniska verkstad med omnejd 1968 Foto: Hugo Hassel
Litet hörnhus Verkstadsgatan-Mellqvistgatan. T h fastigheter innom staket med ingången mot trädgård och gavel mot gatan. I bakgrun den Kamyrs kontorsbyggnad.
Fastigheter vid S Klaragatan och Malmtorgsgatan. I förgrunden Malmtorget med plaskdammen. I bakgrunden Regementet.
Drottninggatan Nr 37
.
Bäckströms Specerihandel. Guteribacken under rivning november 1960
Motiv från gamla Orrholmen som försvan
not:
Kicka på Karlstad förr här nedan för mer bilder
de Havilland DH 98 Mosquito var ett av de mest mångsidiga stridsflygplan i andra världskriget . Planet producerades på ett 40-tal fabriker i Storbritanien,Kanda och Australien . Totalt tillverkades 7 781 i olika varianter.
Mosquiton var tillverkad i tunn plywood, sträckt över en kärna av balsaträ. Den låga vikten gav den en avsevärd fördel när det kom till fart och höjd. Ibland var det dock ett problem, då planet ifråga kunde flyga ifrån de jaktplan som eskorterade dem. Den var till och med snabbare än den berömda Spitfiren.
Mellan åren 1948 och 1954 ingick de Havilland DH 98 Mosquito i flygvapnet som nattjaktflygplan och benämndes J 30.
1945 års försvarskommitté rekommenderade att Flygvapnet skulle utrusta en flottilj för nattjakt. Först planerades en modifiering av Saab 18, men då andra världskriget var över fanns det stora överskottslager att tillgå och inköp av begagnade flygplan blev billigare än modifieringskostnaden.
Sverige införskaffade 1948 sextio stycken de Havilland DH 98 Mosquito Mk XIX, en radarförsedd nattjaktversion. Flygplanen, som benämndes J 30, var utrustade med en amerikansk spaningsradar som möjliggjorde för piloterna att själva leta upp fiender.
Flying DH Mosquito KA114. 9.3 min
https://www.youtube.com/watch?v=rGfQQWOsoB8
Low Level Mosquito FB.26 fly-bys 4 ,45 min
https://www.youtube.com/watch?v=M-I4hZah_Pc
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
|