Alla inlägg den 1 februari 2012

Av tommy norum - 1 februari 2012 12:00



 
Tänk vad förändringar kan ge en krydda i livet, om det sedan är en flygel eller något annat har nog ingen betydelse.   


Underliga är de vägar som vi förs fram här i livet. För inte så länge sedan så talade jag och min hustru om att vi skulle vilja byta ut vårt ostämda piano som vi haft i över 40 år och köpt begagnat mot en liten flygel.  Bägge spelar vi lite för husbehov, min hustru efter noter medan jag använder gehöret som min ledstjärna i pianospelet. Vi är bägge typiska amatörer med dålig teknik och utan ambitioner att utveckla vårt klinkande till det bättre. Men samtidigt har vi pratat om att ersätta pianot, utan någon egentlig tanke på att förverkliga det hela, med en liten flygel. Både som möbel och som ett bättre instrument att fortsätta vårt amatörspelande på.

Vi går nästan aldrig på aktioner men min hustru hade läst i PD att det var en på gång på Åmål auktionskammare och vi beslöt oss titta in för skojs skull. Själv har jag inget för aktioner där i min mening det mesta utbudet är helt ointressant för min smak. Men vad händer?   Det första vi får syn på är en  Malmsjö flygel i glänsande mahogny som bara utger signaler till oss båda att ropas in.  Inga kontanter, inte ens den minsta kontroll över hur den skall placeras där hemma så ropades ändå flygeln i konkurrens med en budgivare som till slut gav upp.

Så nu står vi där med en flygel som skall placeras in i hemmet, ett gammalt ostämt piano som väl troligtvis hamnar på soptippen, och att få tag i en flyttfirma som för flygeln på plats. Troligtvis så kommer väl transportkostnaden på flygeln till hemmet, få bort det gamla pianot, med råge överstiga priset vad vi gav för instrumentet..

Men nu ser vi fram emot att sitta med vårt klinkande bakom flygeln utan åhörare, mer än kanske våra barnbarn när de hälsar på, där några av dem som musik intresse tagit till sig pianot som instrument att spela på. Inte fel att få lite variation på pensionärslivet med lite nya intryck och förändringar som sätter lite krydda på tillvaron i livet.                

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards