Direktlänk till inlägg 27 maj 2015
Frågan är väl om det inte ligger en del i att det kanske är till största del föräldrarnas fel att skolsystemet med inlärning inte fungerar som det skall .
Har man föräldrar som agerar serviceinrättning utan att lära barnen att ta ansvar i tidig ålder kanske är roten till de skolresultat vi nu ser . En samhällsfråga där man gärna skyller på skolan när det går snett för barnen lärandet . När man skickar barnen till skolan utan att ha lärt dem att ta ansvar och där lärarna blir tvingade att ta på sig rollen som uppfostrare.
Kanske dags för körkort i föräldraskap där blivande föräldrar blir tvingade att lära sig de allra mest elementära kunskaper i barnuppfostran där man lär både barnen och föräldrarna att ta ansvar för sitt handlande och inte överlåta till andra den uppgiften.
Många av de brister som kommit fram i PISA-rapporten inkluderar bland annat brist på respekt av auktoritet, oförmåga att hålla tider, ovilja lära sig saker, att skylla ifrån sitt dåliga resultat på allt annat än sig själv. Det verkar som om föräldrarna kommit alldeles för lätt undan i debatten när det kanske visar sig att det är där vi skall söka lösningen på den allt sämre resultaten i skolan
tn
”Dagens föräldrar agerar serviceinrättning för sina småbarn. När de börjar skolan så försvinner helt plötsligt serviceinrättningen och barnet ska ta eget ansvar, något den knappt gjort förut. Inte konstigt att det blir problem”, skriver Karin Nilsson.
Många av de brister som kommit fram i PISA-rapporten inkluderar bland annat brist på respekt av auktoritet, oförmåga att hålla tider, ovilja lära sig saker, att skylla ifrån sitt dåliga resultat på allt annat än sig själv.
Är detta attityder som man lär sig i svenska skolan? Nej, detta lär sig barn betydligt tidigare, före förskolan. Enligt mitt förmenande handlar det då om vårt sätt att uppfostra våra barn.
Dagens föräldrar agerar serviceinrättning för sina småbarn. Vill de inte klä på sig, så hjälper vi dem. Vill de ha en kaka, tjatar de tills de får en till (för de vet att det funkar).
Vill de inte sitta still vid matbordet är det okej att de springer runt med maten i handen, ”det viktiga är ju att de får i sig tillräckligt med näring”. Om de har tråkigt är det vi som hjälper dem att starta leken eller skickar iväg dem på aktiviteter.
När de börjar skolan så försvinner helt plötsligt serviceinrättningen och barnet ska ta eget ansvar, något den knappt gjort förut. Inte konstigt att det blir problem!
Klicka på adressen för att ta del av inlägget av Karin Nilsson
http://www.svt.se/opinion/article2961301.svt
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|