Direktlänk till inlägg 21 november 2013

Svante Karlsson ger i PD kommunen en lektion i marknadsföring.

Av tommy norum - 21 november 2013 07:00


  Skall det till en expert som Svante Karlsson, universitetslektor i kulturgeografi, som i PD uttrycker sin frustation över våra politikers handhavande av hur man slänger ut skattepengar till ingen nytta i marknadsföring av kommunerna runt om i Sverige.

personbild

Svante Karlsson 

Åmål är inget undantag , här försöker man göra gällande att Åmål  på något sätt skulle skilja sig från mängden från de flesta kommuner i Sverige genom att i marknadsföringen ange läget vid Vänern , och naturen som något att satsa på för att locka hit besökare.

Frågan är väl om inte våra lokala tjänstemän och politiker tillbringat mer av sina semestrar i utlandet och därmed missar vad som erbjuds runt om i vårt avlånga land där skönheten i natur och läge vid sjöar i stort sett finns överallt. 


Själv har jag under åren koncentrerat mig på att semestra inom landet, på både på land och sjö, och jag vill nog påstå att i det som finns i Åmål finns också i så många andra kommuner och i de flesta fall mer för att locka till sig besökare och att vilja bo där . Den uppenbara realitet som våra politiker har så svårt att ta till sig. Förövrigt inte bara politiker som är involverad i den uppfattningen när man tar upp frågan till diskussion.

Hela måkebergsprojektet bygger ju på att få folk att välja Åmål som boendeort och där det fina läget av området skulle locka. Det är nog helt andra faktorer som avgör den saken som Svante Karlsson mycket riktigt påpekar  


Så ta in proffs för att göra en ordentlig analys av förutsättningarna för att marknadsföringen skall lyckas att locka hit folk att bo och besöka Åmål.


Att det sedan sitter tjänstemän och famlar i sin okunnighet i marknadsföring men ändå  förordnar både det ena och andra där nu Sveriges mest vänliga stad är på tapeten med brist på annat,  men fortfarande så tror man på stadshuset att besöksnäringen med camping , fiske och närheten till Vänern och en fin natur runt knuten och där också bluesen är en viktig faktor i tänket för att vara lockbete.  En  marknadsföring som nu prövads i en herrans massa år utan ett spår av positiv utveckling i  kommunen. 

Svante Karlsson borde veta vad han talar om i sitt inlägg i debatten om slöseriet med skattemedel på marknadsföring på fel saker .


Jag förstår mig inte på varken tjänstemän eller politiker som kör samma race år efter år i sin strävan att ge förslag för att få en positiv utveckling i kommunen men utan att lyckas . Vi står och stampar på samma fläck som för tjugo år sedan i utvecklingen men ändå så fortsätter man på samma spår. Mer investering i besöksnäringen där campingen, trots miljon investeringar under åren fortfarande uppvisar minussiffror , mer till centrumgruppen, trots att en efter en av affärerna lämnar in på grund av dålig lönsamhet. En dubbel turistorganisationen utan att kunna visa upp ett enda spår av positiva nedslag i besöksnäringen.


Hur vore det om man för en gångs skull också vänder sina blickar bakåt och där konstatera vad som blev resultatet av alla skattepengar som lags på projekt som i sitt upplägg var till för att få en positiv utveckling i kommunen men som det visar sig blivit precis tvärt om i verkligheten.


Hur skall man locka besökare till Åmål eller Dalsland när det saknas lockande aktiviteter för framförallt barnfamiljer kan man fråga sig. ? Ett konstaterande som våra politiker har så svårt att ta till sig utan fortsätter i samma spår och med samma dåliga resultat år efter år utan att reagera för verkligheten.


De stora förlorarna är skattebetalarna som får slänga ut pengar till ingen nytta., pengar som behövs så väl i andra verksamheter runt om i kommunen.


Ta in proffs på området som kan analysera förutsättningarna för en marknadsföring värd namnet. Det räcker nu med slöseriet på hur våra politiker disponerat våra gemensamma resurser till ingen nytta har det visat sig med facit i hand. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards