Direktlänk till inlägg 5 maj 2019

var går samhällsbyggnadsförvaltningens investeringar till ? 2010-05-14 09:33

Av tommy norum - 5 maj 2019 16:30

Fortsätter med granskningen över investeringar i förvaltningen 2005-2009

Fotbollen är en dyr historia där man investerat för nära 6 miljoner under tidsperioden. 86 tusen till nya forbollsmål och 352 tusen till nya staket bland annat


Örnäs camping är också en dyr historia där det investerats över 5 miljoner.

Med den investering som gjorts under åren så kan man undra när man kommer i den fas i utvecklingen att campingen går med vinst.

Skall bli intressant att ta del av det nya arrendeavatal som upprättas och där se

hur våra investerade skattepengar kommer att föränta sig i framtiden.


Konstsnö anläggningen på Hannebol  har det investerats nästan 2 miljoner med kringutrustningar. En bra uppgörelse för Åmåls ok kan man tycka som tar både intäkterna och får betalt för att preparera spåren.


Simhallen har det investerats nästa 3 miljoner under perioden.

Ishallen har det investerats nästa 1 miljon.


Höghedens skidbacke skulle i ursprungsförslaget som  reglerade kommunens inköp, slalomklubben  stå för alla investeringar och skötsel.

Det köpet av slalombacken för ca 1 miljon skulle inte drabba medborgarna

med framtida kostnader var tänkt. Bläcket på uppgörelsen hann inte torka förrän

spenderbyxorna kom fram i samhällsbyggnadsförvaltningen och en investering

på närmare i miljon till en ny pistmaskin och ett rullhjul blev resultatet.


 
 
Ingen bild

Fd Åmålsbo

14 maj 2010 19:02

Är det inte lite lyxigt att en stad med blott 12 000 invånare har simhall, ishall och ridhus om man ska vara krass? Nu är ju kommunen så inne på att samarbeta med Säffle, som också har simhall, ishall och ridhus. Man borde kunna spara ganska mycket pengar genom att lägga ner anläggningarna på någon av orterna. Låter som vettigare verksamheter att skära i än att dela på en chef, som knappt verkar hinna sköta sitt jobb som han ska i en kommun. Nu ska han tydligen göra samma sak i två.

Vad händer med Örnäs camping? Har arrendatorn tagit över där än och hur ser kontraktet ut?

 
Ingen bild

fd skattebetalare

14 maj 2010 20:37

örnäs tas ju över av barthold, en gammal åmålit, säkert med känningar inom kommunen/politiken, det är väl givet, åmål är inte större än att de som bestämmer över olika avtal gärna väljer någon de känner/ alt. att släkten är rejäla åmåls-innevånare, huvaligen, om det skulle komma in nya, okända personer, de kan man väl inte gynna?

 
Ingen bild

åmålit -inte

16 maj 2010 00:30

Till f d åmålsbo (och andra kommentatorer:
Är det inte läge att försöka se lite positivt och konstruktivt istället på att vi bl.a har just de saker du nämner - om vi lägger ner allt -hur många tror du då att vi blir kvar här? Du bor ju tydligen själv inte kvar, vad är då Ditt problem? Det är ju väldigt lätt att sitta på läktaren, och tala om vad spelarna på planen skulle ha gjort..
Vad som krävs är nytänk och konstruktivitet -inte hetsjakt på enskilda personer inom ena eller andra förvaltningar, även om det klart och tydligt framgår brister och fel inom en rad områden - vad som behövs är en ny kultur, en ny politisk, tydlig ledning inom kommunen, som tydligt talar om för tjänstemännen och förvaltningar vad som gäller, klara och tydliga riktlinjer - och inte som nu är fallet- "säga ja till den som du sist pratar med", oklara mummel från suddiga politiker och låta förvaltningar styra verksamheten.
( fast vilken politisk "sida"/parti som har såna starka och nödvändiga personligheter låter jag vara osagt, då alla verkar sitta i varandras knä i Åmål...?)

 
Ingen bild

Fd Åmålsbo

16 maj 2010 11:18

åmålit - inte: Jag tror inte att det är en ishall som är avgörande för om människor stannar kvar i en kommun. Än mindre är det fina idrottsanläggningar som gör att människor väljer att flytta dit.
Till syvende och sist är det en sak som är viktigast och det är att det finns arbetstillfällen i kommunen. Efter det kommer hur de basala tjänsterna som vård, skola och omsorg fungerar. Och nu när Åmåls kommun står inför ett ekonomiskt stålbad är det just de verksamheterna som de bör satsa allt krut på, inte på att vräka ut pengar till diverse idrottsföreningar eller sponsra privata företag.

Varför jag bryr mig trots att jag flyttat bortom sockengränsen? Tja, jag såg och förfärades av svågerpolitiken och hur godtyckligt skattepengar delades ut när jag bodde i Åmål och tycker att det är riktigt uppiggande att det kommer en privatperson och rör runt i ankdammen så att stjärtfjädrarna ryker på både politiker och tjänstemän. Jag har också kvar familjemedlemmar i Åmål och hoppas förstås att de får ha kvar sina arbeten där, att deras barn får gå i bra skolor och att de äldre släktingarna kommer att få bra vård när de behöver det. Just nu är frågan på tapeten att mellan 30 och 40 personer inom vården ska permitteras och skolan ska göra sig av med 20-30 lärare. Det bådar väl inte så jättegott inför framtiden för mina nära och kära och det kan möjligen också göra att de kommer välja, eller tvingas till, att flytta någon annanstans och därmed bidra till att ge kommunen ännu större negativa befolkningssiffror. Trots att de då har tillgång till både islada, ridhus, konstsnöanläggning och simhall.

Jag håller helt med om att det behövs nytänk och konstruktivitet i kommunen. För att man ska komma vidare brukar det dock krävas att man gör upp med det gamla och gör klart att man inte vill upprepa sina misstag. Någon större vilja i den riktningen har jag hittills inte sett från politikernas sida. Inte heller något intresse att ta reda på hur samhällsbyggnadsnämndens budget på i runda slängar 40-50 miljoner om året har använts de senaste åren. Senast jag besökte Åmål konstaterade jag att det knappast var snöröjningen som samhällsbyggnadskontoret slösade pengar på i alla fall. Tur att jag kör fyrhjulsdrivet. Nästa gång jag ska dit ska jag slänga på snökedjorna också för säkerhets skull.

Jag borde kanske ha snört på mig mina gamla hockeyrör och tagit en runda i ishallen och glatt mig åt att den finns istället för att svära över att knappt kunna ta mig fram på gatorna. Ska tipsa min åldriga faster som knappt vågade sticka näsan utanför dörren mellan december och april om samma sak. "Sluta gnälla tant, ni har ju i alla fall en väldigt fin ishall att glädja er åt!"

 
Ingen bild

åmålit -inte

17 maj 2010 01:36

f d åmålsbo: jag pratar inte om ishallar eller inte, men jag blir så trött av att männinskor som bor här tycks veta/inse vad som sker, men inte tycks/orka bry sig - självklart måste vi rensa ut det gamla men det hjälper ju föga att klaga rätt ut i det blå/ via blogg? Sak samma, många saker och företeelser behöver förändras inom Åmåls Kommuns förvaltning - tänk konstruktivt - vad behöver denna kommun ta till sig(Om möjligt)? Du som har en åsikt - hur går vi vidare? Vad gör vi för att åstadkomma förändring? Vad kan Du tillföra med Din erfarenhet och kunnande? det handlar väl bar inte bara om "hockeyrör" eller snöskottning? Låt oss enas om att en nyordning behövs, men då måste vi kliva ur "skuggorna" och visa att vi menar allvar - ska vi? Vågar vi?
Det finns mig veterligt en stor grupp männinskor som vill åstadkomma en förändring, men som av någon anledning inte vågar komma fram med sin åsikt och verka politiskt, man kan fundera över varför....

 
Ingen bild

Fd Åmålsbo

17 maj 2010 13:32

åmålit - inte. Jag tycker egentligen inte heller att en blogg är det bästa forumet att driva förändringsdebatten om kommunen i. Problemet är väl att det har visat sig vara den ENDA forumet som finns att göra det i.

Det har länge varit känt att det finns problem inom de kommunala förvaltningarna, både vad gäller personalärenden, arbetsmiljön och hur man använder skattepengarna. När någon försökt påtala detta har chefer vägrat lyssna eller reagerat med ilska, politiker har slutit leden och viftat bort fakta och inte heller i kommunens enda tidning har det gått att ventilera saken. Folk har försökt och såvitt jag förstår har även Tommy Norum försökt de vägarna och blivit stoppad överallt av nådiga herrar som inte vill att något ska ändras på. Ni har det ju så trivsamt i Åmål, eller hur?

Som tur är finns numera forum att använda där ingen politiker, tjänsteman eller ansvarig utgivare kan tysta debatten, nämligen bloggar. Och säga vad man vill, men nog har Tommy Norum lyckats röra om ganska ordentligt i kommunen och till och med fått tjänstemän och politiker att ändra på rutiner och ansvarsområden. Jag tycker att det är fantastiskt och jag tror inte att de ändringarna kommit till stånd utan Norums enträgna och orädda grävande. Bra så!

Vad jag personligen tror krävs för att få en ny anda i kommunen är att man vågar rekrytera folk utifrån till tjänsterna på kommunen. Där verkar ju en bättring vara på gång eftersom det numera sitter namn som inte bott fem generationer i Åmål och är kompis eller släkt med halva stan i stadshuset. Jag tycker också att det är oerhört viktigt att de som rekryteras har utbildning och kompetens för det jobb de ska sköta, något som man inte tagit så allvarligt på alltid. Likaså måste det finnas bättre kontrollrutiner för att budgetar hålls. Ganska basala saker om man driver företag, men det verkar vara nytt i kommunala sektorn.

I övrigt så är det företagsetableringar, företagsetableringar och företagsetableringar som kommunen måste kämpa för, för att kunna överleva. Och då pratar jag inte om att ge stora subventioner till halv- eller helskakiga företag, (Indigo Cars, Akelius och företaget som låg i Profabhuset, om någon kommer ihåg det?) utan att på schyssta villkor kunna locka dit företag som kan ge arbetstillfällen till kommunen. Förslagsvis också hyra in fristående konsulter som gör riskanalyser i förväg så att vi slipper fler dagsländeföretag som etablerar sig med hjälp av kommunala subventioner.

I övrigt tror jag att det finns fler områden där man kan samverka mer över kommungränserna för att på så sätt spara in pengar. Turismområdet är ett (behöver verkligen varje kommun i Dalsland en egen turistchef?), fritidsområdet (simhallar, ishallar, ridhus etc) är ett annat. När det är kristider kanske man får hacka i sig att man får skjutsa barnen 16 km till Säffle för att besöka vissa anläggningar. Bengtsfors och Ed har ju klarat sig utan sådana i alla år och det verkar ju ha gått bra ändå.
Eller så får varje anläggning bli bättre på att dra in pengar från externa källor för att överleva, genom att hyra ut dom till jippon som kan passa på varje ställe. Möhipppor, dansbandsgalor, utställningar, mässor osv. Det går att dra in pengar den vägen.

Här sitter jag och levererar för fullt mitt på blanka eftermiddagen. Alldeles gratis dessutom! Jag borde kanske ringa Tomas Olson och Kjell Lindstedt och kränga mina tjänster - de verkar ju gilla medelålders män som kan leverera. Jag kan paddla också och vet hur man ägnar sig åt kreativ bokföring. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards