Direktlänk till inlägg 1 oktober 2017
Frejas historia börjar i Kalmarsund. Motala Verkstad sände en 15 hästars ångmaskin till världsutställningen i Paris 1867 och där fick den guldmedalj. Den ångmaskinen levererades året därpå till ångaren Kalmarsund Nr 3, som sen kom att bli Freja. År 887 avyttrade Kalmarsundsbolaget "Ettan" och "Trean" när företaget köpte in nya och större fartyg. De båda båtarna såldes till Fryksdalen, men till olika rederier och det innebar att syskonbåtarna blev konkurrenter. Före detta Kalmarsund Nr 1 fick namnet Victoria med Sunne som hemmahamn. "Trean" döptes om till Freja och redades av Nils Persson från Råby I västra Lysvk . Freja trafikerade sjösträckan Fryksta-Torsby under sina sju år i Frykentrafiken
Från Fryksta utgår ångbåten FREJA på sin resa över Fryken.Fartyget byggdes vid Motala Verkstad 1868
Det här är den enda bild som finns på Freja före förlisningen 1896.Motala Verkstad sände en ångmaskin till världsutställningen i Paris 1867 och erövrade guldmedalj för skapelsen.
Här lyfts ångmaskinen ut strax efter att Freja af fryken tagits upp efter bärgningen 1994. Var själv på plats och dokumenterade händelsen.
Den 23 juli 1896 förliste ångfartyget FREJA vid Bössviken i Mellan Fryken på sin resa från Fryksta med destination Torsby.Olyckan orsakades av en kastvind som gjorde att fartyget krängde över åt styrbord och den osurrade däckslasten försköts. Inom loppet av några sekunder slog FREJA runt och katastrofen var ett faktum.
Av de 17 ombordvarande räddade sig endast 6 personer, medan 6 av de omkomna återfanns senare och 5 personer följde FREJA i djupet. Åren gick och många försök gjordes att hitta FREJA.
Karlstads dykarklubb återfann Freja den 15 augusti 1976 på 52 meters djup och 220 meter från land, 80 år efter förlisningen. Efter domstolsförhandlingar om bärgning och äganderätten så svalnade intresset för att bärga Freja. När sedan de två Kilsborna Tony Stten Lennart Andersson 1993 med Thorbjörn Grönkquist som gjorde anspråk på fartyget kom fram till en lösning för att kunna bärga Freja så blev det startskottet för att bärga och återskapa fartyget som det en gång har sett ut.
Över 90% av all plåt byttes ut vid renoveringen.
På natten den 2 juli 1996, när Freja höll på att färdigställas, fattade fartyget eld
Det här var det som blev resultatet av branden.
Båten började renoveras. På natten den 2 juli 1996, när Freja höll på att färdigställas, fattade fartyget eld. Katastrofen var ett faktum. Freja hade inom några få timmar förvandlats från ett nästan färdigt fartyg till ett utbränt vrak. Försäkringsbolaget meddelade att en återuppbyggnad skulle täckas av försäkringen så renoveringen började om igen.
Under pompa och ståt löpte Freja ut från Fryksta, den 23 juli 1997, på sin premiärtur
Freja och Björkefors
Ångbåten Freja bärgades ur Fryken 1994 efter att ha legat på sjöbottnen ända sedan förlisningen 1896.
- Det märkliga är att Freja är starkt förknippad med Björkefors. Hon var på väg dit för att lossa last när hon förliste den 23 juli 1896. Freja fraktade också Selma Lagerlöfs manuskript till Gösta Berlings saga från just Björkefors herrgård till Fryksta, där det gick vidare posttåget.
Freja af Fryken i dag.
http://www.youtube.com/embed/qNGjPua2ZU4"
Julbord på Freja.
Varför inte ta en tur på Fryken ombord på Freja nästa sommar och få uppleva den vackra fryken.
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 |
10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 |
17 | 18 |
19 | 20 |
21 | 22 |
|||
23 | 24 |
25 | 26 |
27 |
28 | 29 | |||
30 |
31 | ||||||||
|