Alla inlägg den 27 december 2013

Av tommy norum - 27 december 2013 07:00



  


I kassakön på coop läste jag gårdagens Aftonbladets förstasida i tidningsstället och gjorde en hastig analys över informationen att nu har Moderaterna fått katastrofala siffror i en ny sifo-undersökning som jag måste ta del av.

Att sen det hela gick ut på en undersökning om hur partiledarnas förtroendeställning till medborgaren var det som åsyftades i undersökningen förstod jag först när jag tog del av innehållet inne i tidningen.




Moderaternas Reinfelldt har fortfarande större förtroende som ledare än Socialdemokraternas Löfven


Det budskapet är det sanna med utgångspunkt från den Sifo undersökning Aftonbladet beställt men den informationen var ingen bra rubrik och löpsedelsättning för att locka köpare med.  Att sen gapet minskat mellan de två partiledarna är ett faktum och är nu i princip lika i förtroendet med en försumbar två procent ledning för Reinfeldt. Jag blir lika förbannat på mig själv när jag inte klarar av att läsa mellan raderna i rubrikerna utan har en föruppfattad mening om innehållet och låter nyfikenheten ta överhand och köper tidningarna.


När man sen i efterhand tar del av de braskande rubrikerna i Aftonbladet så kan man konstatera att den gav en saklig bild av informationen inne i tidningen men ändå uppfattades i snabbköpskön på ett helt annat sätt, kanske bara av mig, vad vet jag ?     


Köp aldrig en tidning efter rubriksättningen i löpsedeln eller på första sidan , en lärdom som jag är medveten om men som jag titt som tätt ändå låter mig förföras av. Tyvärr så blir man ofta besviken på att rubriksättningen inte stämmer överens med textinformationen inne i tidningen, det må vara dagstidningar, kvällspress eller veckopress.


I regel så lurar man skjortan av läsarna för att få kortfristiga vinster av lurendrejeriet.


Som konsument har man väl bara ett motdrag att ta till, bojkotta medier som via vilseledande information lurar medborgarna att köpa deras alster. Det kanske på sikt får en förändring i redaktionernas beteende när de med en falsk rubriksättning lura köparna att köpa deras tidningar.



            





   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards