Direktlänk till inlägg 27 december 2019

Nytt år, nya misstag ?

Av tommy norum - 27 december 2019 15:45


 
Nyårslöften är väl rent brottsligt mot en själv

Nytt år, nya  misstag ? 

 

Efter en intensiv Julafton med besök hos en av våra döttrar i Bengtsfors där en stor del av släkten var på besök med Jul lunch, Kalle Anka och julklappsutdelning så blev mellandagarna en kamp på att försöka ta tillvara och äta upp resterna av julbordet  innan senast datum inträffar..Nyårsafton blir same presidium som de senaste tjugo åren, en helafton med  TV::n som  sällskap .  Det finns inga nya år var det någon som sagt utan tiden knallar i väg i sin gamla lunk. Det är vi människor som i vårt byråkratiska nit delat in tiden i lämpliga portionsbitar.

Och att för varje nyår få bekräftat att tiden rinner i väg utan vi har chans att kunna kontrollera hastigheten. Tänk att det har gått 20 år sedan millenium skiftet som man hade så stora förväntningar på att få uppleva.

 

 Nu verkar det som om tiden rinner allt fortare ju äldre man blir. Om det är för att man är pensionär, dagarna är sig i stort sett lika och där fasta aktiviteter under veckorna håller reda på dagarna. Måndag, onsdag och fredag är spikade på morgonen i stort sett året runt för min egen del med fysisk träning , men det betyder inte att jag för den delen till 100 % har koll på vilken dag det är. Och det där med nyårslöften som man aldrig lyckas uppnå utan bryter i regel veckan efter. Så nu inskränker jag med att lova något under en tidpunkt som aldrig inträffar. Så mitt nyårslöfte blev i år att jag lovar att inte dricka en droppe sprit vid varje solförmörkelse under det kommande året. Alla andra nyårslöften är väl rent brottsligt mot en själv.

 

Så var det där med snön, vara eller inte vara. Min hustru och jag har olika uppfattningar om snö och kyla. Hon ser framför sig att kunna ta fram sparken och gå promenader där snön knastrar under skorna och naturupplevelse med snön som hänger på träden . Medan jag i min inre syn ser snöskottning i tid och otid, igensnöade bilar som ibland kan vara svårstartade, ökade uppvärmningskostnader, för att inte tala om denna spark som min hustru skall ha fram och som efter varje år när den inte används kommer längre och längre in i förrådet och skall grävas fram med en massa och svordomar och försök till övertalning till att skippa sparken för i år.

 

Längdskidåkning är också vi har olika uppfattning om. Själv slutade jag med längdskidåkning innan jag ens börjat. Det var när vi bodde i Dals -Ed för mer än 35 år sedan när jag fick för mig att motionera med längdskidåkning.  Ett besök hos Göstas Sport inhandlades ett bar skidor med all utrustning. Samma dag på kvällen i elljusspåret så blev det premiär .  Djupa spår och i en som jag uppfattade brant nerförsbacke i slutet på banan, skidorna fastnade i spåret och jag föll framåt och en skida gick av.

 

Lite skamsen så uppsökte jag Gösta dagen efter och undrade lite försynt om jag inte kunde få köpa en skida. Efter lite övertalning så gick han med på det. Nästkommande kväll helt övertygad att incidensen med den brutna skidan var en engångsföreteelse.  Men vad jag bedrog mig. I samma backe hände det som inte fick hända när där  proceduren upprepades med samma resultat, ytligare en bruten skida.  Något moloken och ett ordentligt skratt från Gösta när jag dagen efter inhandlade skidan som blev över. Sedan dess har jag inte rört en längdskida och får kalla kårar när jag tänker på den misslyckade premiären. Ett par gula Sundinskidor finns nu i förrådet, den ena har gått ca 2 km den andra är ny oanvänd.  

tn.      

 

  

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards