Direktlänk till inlägg 8 januari 2019
Fartygets huvudbestyckning utgjordes av sju stycken 15.2 cm kanoner m/42 placerade i ett trippeltorn på fördäck och två dubbeltorn på akterdäck. Kanonerna kunde användas för beskjutning av mål på sjön, på land, och i luften och hade en eldhastighet av 10 skott per minut och eldrör, eller högre vid luftvärnsskjutning.[ Den maximala skottvidden var 22 000 meter.] Fartyget var dessutom utrustat med luftvärnskanoner, torpeder, minrälsar och sjunkbombskastare.
Kryssaren av Tre Kronor-klass, HMS Göta Lejon, under gång år 1958.
Kryssarna Tre Kronor och Göta Lejon på strömmen. 1952
Deras Majestäter debarkerar Göta Lejon på Stockholms ström den 27 maj 1952.
Byssan på kryssaren GÖTA LEJON.
Utsidan målas på Göta Lejon. foto 1951
Karlskronavarvet 1959 foto Lennart Bergqvist
Kronprinsen på besök 1952
Fartygsvård 1951
Göta Lejon i full fart med sina 33 knop
MS Göta Lejon 1963-64 Kryssaren Göta Lejons sista resa
https://www.youtube.com/watch?v=fxwM9C-2Rz0
För att få ut mer än bara skrotvärdet lades Göta Lejon efter utrangeringen ut till försäljning. Efter förhandlingar undertecknades den 25 augusti 1971 avtal om att fartyget skulle säljas till Chile . Den 18 september skiftades flaggan och fartyget fick det nya namnet Almirante Latorre, och den 9 december avgick fartyget mot Chile. Fartyget tjänstgjorde därefter i Chiles flotta till den 4 februari 1984, och i augusti 1985 såldes hon för skrotning i Taiwan
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 |
10 | 11 |
12 | 13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 | 24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 |
||||||
|