Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

Fortsatt subvention för hyran i Hamnterminalen lobbar 40 företagare om i Åmål.

Av tommy norum - 28 mars 2011 10:42

40 företag i Åmål lobbar för att Dalbo-Båtar skall få behålla sitt förmånliga avtal som upphörde att gälla i och med branden.

Kanske skulle företagarna ta sig en liten funderare på hur den här affären har skötts från början. Där har inkompetenta tjänstemän och politiker lovat  mer än de har befogenhet till enligt den kommunallag som styr skyddet för oss kommuninnevånare, för att inte vi skall  utsättas för just sådana övergrepp där man delar ut skattepengar till enskilda företag som har affärsidéer som inte klarar att konkurrera i en marknad utan kommunala bidrag, i det här fallet  minst en halv miljon om året.

Att skapa arbetstillfällen under sådana förhållanden  skulle nog de flesta företag kunna åstakomma. 


När vi nu befinner oss på ruta ett, hyresavtalet har upphört att gälla, då tycker våra företagare att vi  åter skall sätta oss i den situationen att strunta i lagar och förordningar som politiker har att rätta sig efter, för att på bästa möjliga sätt tillgodose kommuninnevånarna som grupp och istället fokusera på en enskild företagare som mot alla bestämmelser tillgodoses med en halv miljon om året för att överleva. 


När nu Dalbo-Båtar har fått tillfälle att förnya hyreskontraktet  men med det förbehållet att det skrivs med utgångspunkt från det fullmäktigebeslut som var fattat att investeringen skall finansieras med full hyrestäckning. Då tackar han nej med motivering att det blir för dyrt och hans så kallade kompletta affärskoncept tydligen inte klarar konkurrensen från sina kolleger runt om i Sverige utan att kommunen är med och stöttar med skattepengar, en halv miljon om året.


Jag tror i min enfald att de företag som skrev på uppropet nog på alla sätt skulle reagera och handla om de fick en konkurrent som med hjälp av skattemedel börjar konkurrera i deras bransch. En företeelse som normalt tänkande företagare på alla sätt skulle göra allt för att slippa bli utsatt för. 


Jag tror inte Finnskogens Buss AB, LT:s Bleck och Plåt AB ,Café Rio, Åmåls Grävservice, Stilmagazinet, Mårten Bagare, Björnviks Bygg, Olssons sågverk, Stugbyggarna, Artec, , Expert ,Tjus bilverkstad , Bengts Buss o gräv m.fl. skulle uppskatta om det kom in en konkurrent som på helt andra villkor var med och  kämpade  om marknadsandelarna inom ert verksamhetsområde.

Detta har  huvuddelen av våra företagare fattat och därför inte skrivit på uppropet. En fingervisning för våra politiker när de tar ställning i frågan.


      

   

 
 
Ingen bild

Fd Åmålsbo

28 mars 2011 15:25

Vilka företag är det som skrivit på? Jag skulle gärna se en lista på dom här så att man får reda på vem som tycker att det är bra med kommunala subventioner till privata företag.

tommy norum

28 mars 2011 18:16

En del av företagen finns i inlägget dessutom har Svanströms Verkstad AB, Artec Sverige AB,
HPJ AB, Säljex AB, Okab,Resolutor AB,
Dalsland Motor AB, Sem AB ,LBC Värmland,
Stenbergs BIL AB, GT:S Bildelar AB, Sandstedt Båt o Snickeri,Åmåls fordonsservice,HTP Skogs-
entreprenad AB, PP Cable ,Eijes Bil AB,
skrivit upp sig där de med växande oro ser hur Åmåls kommun just nu behandlar en kollega.
De som hyr lokaler av kommunen kommer att känna otrygghet framöver.

Det kan jag garantera om det finns företag i kommunen som snyltar på våra skattemedel då skall de känna otryggheten i att deras hyresavtal skall omförhandlas med det snaraste och med utgångspunkt från en beräkning att kommunens investeringar till 100% betalas av hyresgästen och inte låta kommuninnevånarna med sina skatter hålla företagen under armarna. Företag som inte klarar sig utan subventioner de har inget
på marknaden att göra sen får familjerelationer och andra moraliska synpunkter stå åt sidan för att säkertställa det som är grundbulten i en marknadsekonomi

Konkurens på lika villkor.


 
Ingen bild

förundrad bloggläsare

28 mars 2011 22:14

Har verkligen de företagare som skrivit på förstått vad hela affären handlar om eller har man manipuleras med fel information ?

 
Ingen bild

Observer

29 mars 2011 14:23

Men Tommy, du kan väl heller inte bortse från det faktum att Håkan har lagt ner nycket jobb, att Håkan har lagt ner myckat pengar, att Håkan har stor del del i att Gula Verkstan var etablerad inom fastigheten?
Det gäller att fakta skrivs från alla håll, och vad det gäller Sunes "påhoppp" om din fastighetsaffär så är det väl bara att du presenterar fakta så ingen misstro bland allmogen behöver gro där också, nog med skit.
En ny "affär" startar idag då Säffle kommun kallat till presskonferens om sina planer på ett nytt köpcenter söder om Säffle centrum, vad säger Åmålshandlarna om det?

tommy norum

29 mars 2011 15:15

Vad har Håkan Skogh lagt ner i Fastigheten utan att få betalt det är frågan som man bör undersöka och ta ställning till. Jag påstår att han har fått betalt för allt arbete han har lagt ner på fastigheten. Vad han lagt ner i sin rörelse är en sak mellan hans försäkringsbolag och Dalbo-Båtar och få ersättning av det som gått förlorat i branden.

Mina fastighetsaffärer med kommunen har inte dyft att göra med det jag tar upp i min blogg. Jag gjorde en förfrågan för 15 år sen om det gick bra att få köpa sjöfartshuet för att etablera min rörelse där. Jag fick ett prisförslag som kommunen ansåg marknadsmässig, jag accepterade priset, beslutet togs sen i kommunstyrelsen och fullmäktige, thats it.
Om någon menar att jag skall hålla käften för att ha gjort en affär med kommunen i ett fastighetsköp som i det formella inte begåtts något fel i då är man bara ute efter att få till att jag är oseriös och skall behandlas därefter när jag drar upp än den ena än den andra affären i den kommunala förvaltningen
som inte stämmer överens med vad som anses
vara det som på bästa sätt med utgångspunkt från kommuninnevånarnas intresse.

Åmålshandlarnas försök att stoppa all hamdel som inte finns i Centrum kommer att bli
förödande för Åmåls framtid.Nu tar Säffle initiativet för ett Handelscentrum då vill jag nog påstå att det är kört för Åmål som Handelscentrum i regionen. Tacka handlarna och fastighetsägarna i Centrum för det.

 
åmålsbo

åmålsbo

29 mars 2011 19:32

detta med hamnterminalen det går ju att göra en dokusopa av detta har vi så jävla dåliga politiker o jurister som inte kan klara av detta änkla problem det finns ju lagar för allt det måste ju gälla även åmåls komun om det finns någon ledning kvar

http://url

 
Ingen bild

Skapa arbeten?

29 mars 2011 20:16

Alltså dalbo båtar hade ju över sexhundra tusen kronor i lönebidrag på sina anställda...........

Så han har inte betalat sin hyra, inte betalat sina löner... Jag tycker det verkar vara rena snurren

 
Ingen bild

Oberoende observatör

30 mars 2011 00:32

Har fler företag special avtal med kommunen?

Hur har hyresgästen Café XO:s föraändring från café till restaurangverksamhet gått till?

Bekostade och ombesörjde kommunen ombyggnaden av kök och ventilationsanläggning mm för en hyresgäst eller arrenderar dom av kommunen?
Om kommunen varit med och finansierat åt ett privat företagare så är det iallafall på mitt sätt att se på saken illojal konkurrens och bryter mot kommunal lagen

 
Ingen bild

Företagaren som inte skrev på

30 mars 2011 15:19

Har pratat med en del av de företag som skrev på.
De ångrade sig efter ha läst din blogg där fick de en helt anna infallsvinkel på problemet som mer stämmer överens med deras syn på saken.

 
Ingen bild

rickard

30 mars 2011 22:05

Det snackas en hel del om att somliga knyckte Skoogs affärside...
Det snackas mindre om vilka som knyckte min startaegetide.
R.K

 
Ingen bild

R.K

30 mars 2011 23:32

Dom kom inte i västar och låtsades vilja hjälpa mej...för att sedan ta över allting..
Utan dom kom i slips och kostym
Men jag önskar av hela mitt hjärta att de en dag skall få göra avbön för just dessa förstnämnda herrar ....världen är liten R.k

 
Ingen bild

Arnold

31 mars 2011 11:13

Har Åmåls kommun använts sig av Dalbo båtars bilder eller text för marknadsföring av nya Hamnterminalen? Kan i så fall lagen om Upphovsrätt kunna användas mot kommunen? Som jag skrivit tidigare, det som tycks vara enkelt är inte alltid så enkelt.

 
Ingen bild

Fredrik Cafè XO

1 april 2011 10:13

Till oberoende observatör.
ska du hålla på att kommentera mitt Cafè så stå för det med namn & ta reda på fakta innan du skriver massa skit som du ej har någon aning om. När köket på cafè XO var byggt så skrev jag ett sjuårskontrakt med åkab & inte med kommunen & detta innebär att jag betalar 10 tusen ex moms i månaden för det 40 kvadratmeter nya köket i 7 år + hyran som jag hade innan, alltså betalar jag 34500:-/ månad ex moms. Tycker du att det är illojal konkurrens???? antagligen så vågar du ej svara med namn. Tack för mig det är förhoppningsvis första & sista gången jag behöver kommentera något här.../ Fredrik

 
Ingen bild

Eva-Britt Karlsson

1 april 2011 11:50

Bra Fredrik, raka rör! Har man något att säga så stå för det! Finns inget värre än när folk spekulerar i saker som man inte har en a n i n g om. Typiskt svenska avundsjukan ! Får inte gå bra för någon utan att det MÅSTE va något fel här och där. Det vi kan trösta oss med är att dessa olyckskorpar är folk som inte själva har förmågan att uträtta något vettigt !

tommy norum

1 april 2011 12:54

Håller med både Fredrik och Eva-Britt Karlsson
skitprat och skvaller kan vi vara utan i bloggen i fortsättningen.

 
Ingen bild

Tommy Norum

1 april 2011 15:30

När det gäller Kafé XO så kan jag intyga att alla investeringar har full täckning i det hyrasavtal som har tecknats mellan XO och Åkab. Efter ett samtal med Magnus Dalsbo ÅKABS vd så bekräftar han att kommunens investeringen fullt ut täcks av
hyran. En besvärlig hyressättning där peronliga
investeringar och ombyggnader varit det som varit det svåra. Men med en ordentlig genomlysning av
av hyreskontraktet med externa revisorer så gavs grönt ljus för det kontrakt som nu gäller.

Det skall inte falla nogon skugga över XO :S kontrakt det följer till fullo kraven på täckningen för investeringar som utförts i lokalerna.

Ber om ursäkt för sign oberoende observatörs insination om att det skulle föreligga mygel i hyressättningen av eran lokal.
När Åkab är inblandad i hyressättning så borgar det för en garanti att det gått rätt till.

 
Ingen bild

Oberoende observatör

1 april 2011 18:55

Det är ju både med glädje och till gagn för alla att veta att avtalet som café Xo har med ÅKAB är Juste.
Mitt blogginlägg var ställt som en fråga(?) rörande hyresavtal med kommunen, upprättade under föregående politiska mandat period för att förtydliga vad jag menade.Det var verkligen inte menat som någon smutskastningskampanj mot café XO på något vis,
vilket jag förstår att mitt blogginlägg tyvärr tolkades som. Ber så väldigt mycket om ursäkt för den oangelägenhet jag vållat Er på Café XO

SIT VENIA VERBO

 
ingo

ingo

1 april 2011 19:44

jag tycker det är bra gjort av qo klarar sig själv tänk om alla gjorde det behövde behövde vi inga samhällsbelastningare mvh i lindstrand

http://url

 
Ingen bild

Tommy Norum

1 april 2011 21:03

Tack för det klargörandet oberoende observatör.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards