Direktlänk till inlägg 27 april 2014

På vems vilkor skall den politiska debatten föras i Åmål ?

Av tommy norum - 27 april 2014 07:00


 



Tydligt är att våra politiska partier inte är intresserade av att föra debatt i media.


Själv har jag fört en politisk dialog nu snart i fyra år i denna blogg där den enda som reagerat på mina inlägg är moderaterna med Ulf Hanstål när jag ifrågasätter deras politik.

Jag har anklagat politikerna för att inte ha rätt kompetens för sitt uppdrag, att de inte bryr sig om kommunallagen, att de inte har en susning om kommunens ekonomi, att tar beslut på dåliga eller obefintliga tjänstemannaunderlag, att inte gör några uppföljningar på de beslut man tagit för att se om man fick det man beslutade om, jag har anklagat dem för att strunta i pensionsskulden, infrastrukturen. Jag har klagat på att man lånar till rent underhåll, att man subventionerar enskilda företagares hyror, att man hattar fram och tillbaka i beslutsgången, att man lovar före val men som man sedan inte uppfyller sina vallöften, att man anser sig ha rätt att sparka tjänstemän på så lösa grunder som personkemi, jag har anklagat politiker att de ljuger för att skydda sig själva, jag har anklagat politiker att de myglat med våra skattepengar där man trixat med bokföringen för att dölja var kostnaderna hamnar.

Listan kan göras hur lång som helst vad våra politiker ställt till med utan att en enda vågar gå i svaromål på alla anklagelser som bloggen har bjudit läsarna på under de snart fyra år den funnits.

En del anklagelser kan väl närmast anses ärekränkande om de inte var sanna.


Ulf Hanstål har vid två tillfällen gett sin syn på det jag skrivit om det skall han ha all heder av och säger väl lite om att han värnar om det han tycker är rätt politik och vill också delge sina synpunkter till bloggläsarna med utgångspunkt från sina värderingar. Men ni andra då ? Jag vet att de flesta politiker följer bloggen med intresse, men att göra sin röst hörd genom att delta i en debatt så långt sträcker sig inte intresset att informera medborgarna om deras ställning i frågorna.


Att det sedan då och då dyker upp anonyma skribenter som har synpunkter på det jag skriver om men när jag kräver att de skall publicera sitt namn då fegar de ur .

Demokratins grundbult det är öppenhet och ärlighet mot medborgarna där det också ställs krav på att våra politiker deltar i de politiska samtalen och inte gömmer sig på kammaren när det blåser upp från opponenter med andra åsikter. .

Och det är inte bara en lite klick läsare som tar del av vad som skrivs i bloggen . Numera så har bloggen lika många läsare som PD . Vi närmar oss nu sjutusen unika läsare i månaden. Så att låta mig skriva om vad som helst utan att gå i svaromål det kan bli en dyr erfarenhet i kommande val för en del. .

 

 

 

 
 
Ingen bild

Dag Blomqvist

27 april 2014 08:21

Mors lilla Olle i skogen gick, rosor på kinden och solsken i blick. ... klappar så björnen med händerna små.

Ja, de flesta av oss kommer nog ihåg visan om Olle när han tillsammans med sin mor plockar bär i skogen och då det kommer fram en björn som Olle låter få smaka på sina blåbär. Björnen gör inte Olle något, men modern, fylld av skräck och fasa, skriker hejdlöst och skrämmer så bort björnen till Olles ledsnad - och saknad.

Vad jag kom att tänka på var just det där om att Olle klappade faktiskt den "farliga" björnen.

Så länge som politikerna inte vågar ta en debatt med medborgarna så länge är de kvar i vanföreställningarnas värld hos gemene. En värld som kan se hur hemsk ut som helst. Kommer de däremot fram ur buskaget och låter sig klappas och bli bjudna på de oskyldigas blåbär så framstår de inte längre som något farligt och hemskt. Se bara hur Ulf Hanstål gjort. Inte verkar han vara så hemsk så att man skriker av fasa över hans närhet i debatten.

Det har också blivit något konstigt med politiker. Jag pratade med vänsterpartiets representant en gång men hon ville inte sprida sina åsikter. Och då jag menade att jag skulle lägga ut hennes åsikter på min hemsida spred hon ut att jag "hotat" henne. Till och med så gick hon upp på ett fullmäktige möte och nämnde just bara detta att hon blivit hotad. Vilket naturligtvis lät hemskt då hon inte förklarade vad saken gällde.

Och när jag skickade mejl till politikerna i Åmål så fick jag en del, ja egentligen från förvånadsvärt många, mejlet i retur med motiveringen att deras mejlbox är full. De kan helt enkelt inte ta emot post därför att de inte tömt sin inbox.

Det verkar som om politiekrna är skrämda vilddjur som gömmer sig i buskarna och vill inte komma fram och ta kontakt med väljarna i den allmäna debatten, precis som Tommy skriver. Och en del läser inte ens inkommen post - ja, dom hämtar inte ens ut den från sin inbox.

Men skulle de komma fram och delta i debatten skulle de sannerligen bli både klappade och matade med härliga blåbär. Och hade mamman till Olle väntat och studerat den hemska varelsen som mumsade på blåbären tillsammans med hennes lilla älskling så skulle hon insett att den där björnen är då sannerligen inte så farligt vilddjur som hon trott.

Men så länge som politikerna uppehåller sig bland skymmande snår så kan ju ingen lära känna dom. Kvar är misstankarna mot dem och en fullständig frossa av fasa och avsky när de väl låter visa sig.

Eller är det så som med björnen som är räddare för människorna än vad många människor är för björnen, så är politkerna räddare för sin väljare än vad många väljare är för politikerna?

Eller visar sig bara poilitikerna om de blir bjudna på blåbär och snällt blir klappade på huvudet?



.

 
Ingen bild

Dag Blomqvist

27 april 2014 23:58

Apropå inlärningsproblemen och beteendestörningarna:
Finns problemet utanför skolan?
Se denna film i två delar:
Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=zTMRi0ElqTk
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=OdZao0D5MRE


.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards