Direktlänk till inlägg 9 februari 2016

Är man lika naiv i infrastruktursatsningar som i invandrarpolitiken ?

Av tommy norum - 9 februari 2016 09:45



     
Tror hon att vi kan bromsa in 500 ton tåg för en liten gumma på 40 kilo ?

 

Det är väl ungefär så här infrastruktursatsningen på höghastighetsbanan uppfattas ute i landet. Fortfarande är det storstadsområdena som gynnas på bekostnad av glesbygden när tågstoppen blir minimala längst banan för att spara tid . .



Hur ställer sig våra politiska partier till det gigantiska tågprojektet som nu är på gång. Här har Sverigedemokraterna en gyllen chans att profilera sig som man gjort i invandrarpolitiken. Det är nog många som ser att vi behöver politiker som är beredda att se vid sidan om för att hitta lösningar och inte köra i samma järnvägsspår hela tiden och också låta lite sunt förnuft vara en del i analysen hur vi skall använda våra skatter till infrastrukturen på bästa sätt. 

Höghastighetståg mellan Stockholm -Göteborg och Malmö som skall halvera restiden för för en summa som kommer kanske att hamna på över 300 miljarder. Med upplånat kapital och ränta och med 40 år som avskrivning så hamnar utgiften på minst 16 miljarder per år.  Sedan kommer investeringen på nya tåg som ligger utanför banverkets kostnader.

Den som kan få ihop den samhällskalkylen att gå ihop den är att gratulera. Har politikerna samma naiva synsätt på vad satsningar på infrastrukturen där miljötänket ligger i botten som man har haft på invandringen under något år så får man väl säga att vi skattebetalare ligger verkligen risigt till i framtiden. Här jagas det nya skatteinkomster åt staten för att klara invandringens kostnader hittills.  och då vet vi fortfarande inte kostnaderna, för bostadsbyggandet, myndighetskostnader som polis, kostnader hos kommunerna i både skola, vård och omsorg, nya kostnader för ordningsvakter på våra offentliga platser, och fortfarande har man kalkyler på minst 100000 nyanlända 2016 som skall slussas in i samhället.

Då börjar man prata om ett skrytprojekt av en gigantisk tågbana som i stort sett kommer att slå ut alla infrastruktur projekt i lång framtid om man inte skaffar nytt kapitaltillskott i form av nya skatter, något som Socialdemokraterna varit mästare på i alla tider.

Om det nu finns resenärer som har så bråttom så kan man ta flyget som numera kan ha biobränsle som energikälla och som inte kommer att belasta miljön. Här försöker man jämföra stambanans utbyggnad på 1800 talet med sina enorma tidsvinster med dagens investering på några futtiga timmar. Som vanligt får man väl säga att dagens politik i mångt och mycket utgår från analys tuta och kör så får vi se vad som händer och har i många politiska beslut man ställts för lämnat sunt förnuft åt sidan.

Det gäller den förda invandringspolitiken det gäller också om man sätter ner spaden för den höghastighetsbanan. Det är knappast en höghastighetsbana mellan våra storstäder som behövs för att vi skall kunna behålla den levande landsbygd som finns kvar och som alla partier retoriskt försöker inbilla medborgarna att de står för men som i verkligheten visar att det blir precis tvärt om.

En gigantisk biljettsubvention för ett resande där tidsvinsten på några timmar bara blir något som några procent av resenärerna kommer att dra nytta av.   Det finns betydligt bättre investeringsprojekt i infrastrukturen som kommer områdena utanför våra storstäder tillgodo än en höghastighetsbana mellan storstäderna.

Men med Miljöpartiet i regeringen som vill både öka invandringen, skrota kärnkraften, bygga ut vindkraften, sluta äta kött och att Sverige skall ligga i framkant och vara ledande i miljöfrågor överlag och där varje ekonomisk kalkyl över deras drömvisioner döms ut av all ekonomisk expertis om vi fortfarande skall ha kvar vår konkurrenskraft gentemot omvärlden.

 

tn   

 
 
Ingen bild

Dag Blomqvist

9 februari 2016 13:31

Paulus skriver: "När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev man, har jag lagt bort vad barnsligt var."

Barnen har sina drömmar. Oftast ogenomförliga och liksom bara tagna ur luften. Barnens lycka ligger liksom i att få drömma och hoppas utan att själv ta något ansvar. Men när man vuxit till sig bleknar allt detta bort. Verkligheten gör sig mer och mer påmind.

Att drömma om snabba tåg och kostbara projekt utan förankring i verkliga livet, eller ens förankrade i någon som helst ekonomi, det hör de små barnen till, och till de som tänker som barn.

Samma sak var det med vindkraften. Det skulle bli så bra och stora vinster skulle göras på kortaste tid. Olika bolag trodde sig skära guld med täljknivar och man jagade fram det ena projektet efter det andra. Att man bedrog kommuner, fastighetsägare och utsatte medborgarna för livshotande toxiska och audiella obehag dygnet runt brydde man sig inte om alls. Kommunerna, länsstyrelserna, mark och miljödomstolarna enade sig i en lika orolig och olustiger dans, inlindade i samma, och likartade, lögner och bedrägerier. Man skulle plötsligt rädda världen genom att få ner koldioxidutsläppen!

Men att vindkraften ensam släpper ut lika mycket koldioxid som både kärnkraften och vattenkraften gör tillsammans blundade man för. Trots att det var statens eget bolag, Vattenfall, som hade räknat fram detta och stod att läsa på deras hemsida.

Kungliga vetenskapsakademiens professorer röt till mot vansinnet och kunde inte begripa varför man skulle tro sig kunna bygga bort koldioxidutsläppen via den giftiga och miljöförstörande vindkraften. Polisen brydde sig heller inte om lagöverträdarna. Åklagarna flög till och med på och skällde ut de som påtalade lagvidrigheterna med att vederbörande minsann "inte hade behörighet" att anmäla brott. Eller med andra ord, på ren svenska: Det där angår inte dig, så håll käften din jävla idiot! ... jag lovade polisen att aldrig mera anmäla brott eller ens tipsa om brott ...

Länsstyrelserna ljög. Domstolarna ljög och till och med landshövdingen ljög, allt i syfte att få vindkraftsvansinnet genom beslutsprocessen; sina idiotiska blå barnsliga drömmar.

Nu har tydligen samma sak gått i skallen på någon som tror sig kunna frälsa världen med höghastighetståg. Samma vansinne kommer troligen att utspela sig igen. Man kommer att bokstavligen köra över fastighetsägarna genom att bara staka ut var rälsen skall byggas och sen har var och en som kommer i vägen bara att packa och dra. Tvingas från gård och grund som det hände det där med vindkraften när alla skulle försvinna bara för att någon miljönisse fått en tokig och barnslig idé.

Inte heller jag tror att det kommer att bli ekonomiskt lönsamt med dessa framrusande tåg genom det skövlade landskapet. Den som sett hur man brutit sig igenom landskapet när man byggde Botniabanan förstår nog vad jag menar.

Varför inte gå igenom den infrastruktur man redan har och förbättra den. Ta till exempel Europavägen 45 från Trollhättan och upp genom Dalsland. Varför inte bygga om den till en fyrfilig motorväg? Jag undrar om inte en motorväg skulle gagna fler människor, och kommuner, än snabbtågen som ingen vanlig människa ändå kommer att ha råd att åka. Föresten så vill de ju inte stanna utefter banan mellan storstäderna. Det är ju själva idén med den höga hastigheten - att inte behöva stanna och ta upp passagerare. Vem ska då åka med tågen?

Och vaddå tåg? Tågen står ju helst stilla. Och skulle det komma en snöflinga eller två så blir det ju kaos redan för de långsammare varianterna. Hur ska då snabbtågen kunna ta sig fram? Vad är det som garanterar att dessa tåg ska kunna hålla tidtabellerna bättre än de långsammare tågen?

Nej, det där är drömmar, och inget annat än bara drömmar. Låt det nu stanna där. Bygg ut de urusla vägnätet först innan man börjar med nya dyra och onödiga projekt som bara kostar skattebetalarna en massa pengar.

(Och som fotnot: Det där vindkraftbolaget, Gothia vind AB, som ville bygga så många snurror här i Åmåls kommun och skrev det ena bedrägerikontraktet efter det andra. Till och med kommunen lät sig ju luras in i att arrendera ut flera grannars marker utan att fråga dem om lov. Det bolaget är nu försatt i konkurs. Ja, ja, så gick det med den drömmen ....)


.

 
Ingen bild

Dag Blomqvist

17 februari 2016 19:03

”Vi är inte tillräckligt många för höghastighetståg”

"Det måste finnas tillräckligt många passagerare som betalar för att färdas med höghastighetstågen. Det gör det inte i Sverige. Ambitionen med höghastighetsjärnväg är för hög, 250 km/t räcker bra, skriver Lars-Erik Borg, Arbetsgruppen för Moderna Transporter."

Läs mera här:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3961068.ece

.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Skapa flashcards