Direktlänk till inlägg 25 september 2017
Frågan är väl om inte Björklund och hans politikerkollegor tagit lite för lätt på lärarnas dåliga utbildning. Kanske det är akilleshälen som alla söker efter för att lösa kräftgången i skolresultatet
Vi vet att av 26 lärarutbildningar i Sverige så blev 10 underkända 2008.
När till och med lärarstudenterna är kritiska till sin utbildning att de inte ställer högre krav lärarstudenterna. SvD har i sitt söndags repotage följt tre studenter som vittnar om lågt tempo, låga krav och en total brist på förberedelse för den verklighet som väntar dem i klassrummen som färdiga lärare.
När nu inte ens lärarna på lärarhögskolan kan hålla ordning på sina elever med ett stök och dålig disciplin hur skall man då få dessa elever att ordna ordning och reda i de klassrum som de sedan härskar över sina elever i sin roll som lärare. När man vet att skolorna runt om i landet har lärare som kommit in på skolan och säger att utbildningen är för slapp, det är bara en massa utfyllnad och det är ungefär som att gå på gymnasiet.
Medan Jan Björklund försökte få det till att avhoppen från den nya lärarreformen som han var pappa till var en framgång och ett bevis på att skolan höjt sina krav så att det bara är de duktiga som klarar skolan så har eleverna en helt annan bild av verkligheten där eleverna som var ambitiösa fortfarande tyckte att det var en flumundervisning med dåligt tempo och inga krav. Man kunde gå och komma som man ville det var först när det var examination som blev tvingad att dyka upp. 2013 så ansåg 7 av 10 lärarstudenter att man fick för lite undervisning i praktik, metod, planering, lektionsförberedelse, konflikthantering och ledarskap. 2016 så bekräftar man att det fortfarande saknas i stort sett allt i lärarutbildningen för att lärareleverna skall kunna känna trygghet i sin lärarroll när de kommer ut som utexaminerade till skolorna.
Det förekommer lärare som totalt saknar förutsättningar i att göra ett bra jobb för sina elever det finns det åtskilliga bevis på i svensk skola men där de får fortsätta att i sin roll som på sikt blir förödande för elevernas kunskapsbas. Det är först nu man flaggar för ett lämplighetsprov för de lärare som söker sig till yrket och som nästa 90% av de lärarstudenterna ställer sig bakom visar det sig i en undersökning. Med en sådan utvärdering då först kan våra elever runt om i landet vara säkra på att de får en undervisning värd namnet.av lärare som är lämpliga i sin yrkesutövning.
Men att lämna ut de utexaminerade lärarna till eleverna i skolor med mycket problem utan att skicka med verktyg för att klara av sin roll kan väl bara sluta på ett sätt för många både elever och lärare. Frågan är väl om det inte inom skolan varit för många kockar som drar åt olika håll både inom politiken och pedagogiken hur man bäst skall få till en skola där lärandet och emottagandet av kunskaperna ger maximal utdelning till kunskapshungriga skolelever.
Men att ha en lärarhögskola som fostrar dåligt förberedda lärare inför sin uppgift och där man släpper igenom olämpliga lärarkandidater snarare förstör än stärker svensk skola. Att eleverna på lärarhögskolorna känner att man saknar relevant metodik hur man gör en undervisning effektiv. Ja då kan man ju fråga sig hur våra politiker har skött sina uppdrag när man under så lång tid fått indikationer på att det inte står rätt till med svensk skola ändå inte reagerat på hur illa förberedda våra lärare är för sitt uppdrag. Inte konstigt att det blivit en flumskola där våra politiker trodde sig länge kunde ordna till med att byta betygsystem i tid och otid.
tn
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 |
7 | 8 |
9 | 10 |
|||
11 |
12 | 13 |
14 | 15 | 16 |
17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | ||||
|