Direktlänk till inlägg 24 augusti 2016
Trollhätte kanal är 82 kilometer lång varav 10 kilometer är grävd och sprängd kanal och resten är naturlig farled i Göta älv. Kanalen sträcker sig från Vänern till Kattegatt. Nivåskillnaden från havet till Vänern, 43,8 meter, övervinns av sex slussar. Den första slussen i Lilla Edet har en lyfthöjd på 6 meter och de följande fyra slussarna i Trollhättan har en lyfthöjd på ungefär 32 meter. En grävd och sprängd kanal leder genom Trollhättan – ibland används "Trollhätte kanal" specifikt om den sprängda delen, Bergskanalen, och ibland också om Bergskanalen och dess anslutning norrut, Stallbacka kanal. Den sista slussen vid Brinkebergskulle i Vänersborg kommun lyfter ytterligare cirka 6 meter och kanalen Karls grav leder slutligen fram till Vänern via den lilla sjön Vassbotten.
.
Här ser vi hur området vid Trollhätte slussystem är uppbyggt .Vid den röda pilen på den översta rödmarkerade leden
ner till Göta älv är den äldsta delen av slussanläggningen , färdig år 1800.
Den senare delen som byggdes 1844 ligger parallellt (rödmarkerad)och mellan den första och den senaste utbyggnaden och går sedan via den gemensamma bassängen med 1916 års led via en slusstrappa ner till den nedre bassängen och sen via en slusstrappa parallellt med den första ner till älven.
På bilden syns 1844 års mellersta slussar och till höger de nedersta 1800 och 1844 års slussleder.De användes samtidigt och trafikerades av ångbåtar, pråmar och segelfartyg . De större båtarna gick i slussleden från 1844 de mindre fick ta den äldre och grundare slussleden. Fotot till höger taget ca 1860
Till vänster ligger den översta slussen i 1916 års slussled, den tredje och senaste slussleden här i Trollhättan. Den ersatte de båda äldre slusslederna. Slussarna styrs på elektrisk väg, medan de äldre manövrerades för hand.
De största fartygen som passerar är byggda för att precis passa in i slussarna.
Lastfartygen kan ta en last på 4000 ton vilket motsvarar 130 lastbilar med släp.
Motiv nedanför den översta slussen 1916 års led. Klädseln på damerna stämmer mer in på 30 talets mode så årtalet kanske man skall ta med en nypa salt.
Här finns de 3 kanallederna på den modell över slussystemet som finns att skåda på kanalmuseet. Den till höger 1800 års led,, i mitten 1844 års och till vänster är 1916 års som fortfarande är still going strong där en förutseende ingenjörkonst i början på 1900 talet fortfarande står sig med bravur..
ca 5000 båtar, last och fritidsbåtar passerar slussarna årligen.
Hela området runt kanalen omgärdas med byggnader från sekelskiftet och sätter en prägel på området som ger intryck att komma tillbaka 100 år i vissa avsnitt runt kanalsystemet.
Stumfilm från Trollhättan av byggnaden av den senaste Kanaldelen 1915 ca 8 min
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=591&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q%3d%26minyear%3d1890%26maxyear%3d1920
Invigningen av det senaste slusssystemet 1916 med kung Gustav V som förättare
Lite historia runt kanalen på ca 2.5 min
Ett besöksobjekt som var början till industrialismen och som bidrog till utveckling och välstånd i Vänerland.
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
|||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 |
30 | 31 | |||||||
|