Direktlänk till inlägg 15 februari 2016
Historien om Åsiverken
Bild i Veckans affärer 1969
Erik och Hans Nordström bröderna i Åsiverken, tillverkare av isbrytare och väskor.
En av de mest kända profilerna i Åmål, Hans Nordström delägare i Åsiverken på sin tid, har gett ut en bok som heter Historien om Åsiverken som jag minns . Blogg inlägget har hämtat information från boken.
Här får man följa utvecklingen från farfar Karl Nordström från Gyltungebyn skutägare med eget bryggeri, sågverk mm.
Karl Nordströms, farfar till Hans och Erik, skuta Bele blev den första båt som togs upp på Åsiverkens slip byggd
vid Gyltungebyn 1923. Vigeor Viktorson i hatt då delägare i varvet med på bilden.
Gösta Nordström far till Hans och Erik var en entreprenör uti fingerspetsarna med med sågverk, trähusfabrik , järnaffär . 1944 såldes järnhandels och epoken med åsiverken togs sin början.
Gösta Nordström Född 1903 med hustrun Gunhild.
Gösta Nordström,Vigeor Viktorsson, Yngve Enger och Sture Levin, kända profiler i stadsbilden på den tiden. De träffades ofta på stadshotellet där de diskuterade och drog upp riktlinjer för affärer av de mest skilda slag . Vigeor hade tydligen de flesta idéerna och det gjordes affärer i allt mellan himmel och jord. Det finns många historier runt affärerna som Hans förmedlar i sin bok.
Yngve Enger, Vigeor och Gösta köpte ut svensk gummiindustri ur konkursboet efter Järn o Trä som var den största industrin i Åmål på den tiden med ca 600 anställda. Här började epoken AB Åmåls Sportindustri där Gösta Nordström blev VD. En bra investering med ett 40 tal anställda där krigets slut- 45 också var början till slutet för verksamheten när beställningarna från krigsmakten successivt avtog.
Nya tag togs där väskor blev en del av sortimentet med god lönsamhet. I mitten på 1960 talet startade Åsiverken med ingenjör Olov Lindahl ett förtag " Welltäc AB " där båthus , presenningar, lagertält mm tillverkades . 1977 lades väsktillverkningen ner Welltec såldes till Skandinaviska Grammofon AB I Åmål .
1946: Fiskebåten Anna som låg i Åmåls hamn blev upprinnelsen till varvsrörelsen när grabbarna Gösta,Vigeor och Yngve i Stadshotellet smidde planer för nya affärer. Vi köper båten föreslog Vigeor och startar passagerartrafik på Vänern.
Efter besiktning av dåvarande lotsbefälhavaren Olle Fagerlund så inköptes båten. Båten läckte som ett såll visade det sig och när man i Karlstad fått offert för att få båten godkänd för passagerartrafik som vida översteg köpeskillingen så bestämde man sig under en lunch på stadshotellet i Karlstad att börja varvsverksamhet i Åmål.
Varvsområdet inköptes,Anna togs aldrig upp. Planerna på passagerartrafik hade svalnat. Efter ny slip så började man ta upp och reparera vänertonnage av alla slag. Samtidigt som man drev varvet och reseffektfabriken gjordes de tre kompanjonerna affärer i allt möjligt.
1952 lyckades man få en order på en färja till Vägverket. Ingen bra affär men mycket lärdom kom ur den affären.
1954 löstes Vigeor ut ur Åsiverken , Yngve Enger hade lösts ut långt tidigare.
1956 blev ett katastrofår med felkalkylerade material och timmar på beställda båtar.
1959 blev en vändning efter flera års balansering på slag lina för att få ihop pengar för överlevnad av företaget.
Här har vi Hans och Gösta Nordström i samspråk med verkstadschef Karl Rundcrantz och fartygsinspektör Paulo Bruno från Brasiliens stora statliga Petrobras .
Efter två beställningar från Brasilien med mycket nöjda kunder och för första gången få rejält betalt för fartygsproduktionen med 90 man i arbete, byggdes båtar på löpande band med god förtjänst. 140 fartyg byggdes fram till 1986. .
Poseidon under byggnation på örnäsvarvet
http://www.tugboatlars.se/Poseidon3.htm
http://www.youtube.com/embed/9ENa2eBTrk0"
Byggd: 1963 av Åsiverken
Hugo levererat till Röda Bolaget 1977
Hans och Margareta Nordström där Margareta var gudmor till bogserbåten Hugo Röda Bolaget 1977.
Det blev tätt mellan farygsdopen fram till 1984.
Sjöfartsverkets Baltica o Scandica 1982 0ch 1983 blev början till slutet men också kronan på verket i skeppsbyggarteknik för Åsiverken.
http://www.tugboatlars.se/Hjalpisbrytare.htm Bilder på Baltica http://www.tugboatlars.se/Scandica.htm Bilder på Scandica
Kungabesök under Carl den XVI :s eriksgata 1975 där Hans Nordström är sakkunnig ciceron på varvet..
1983 beslöt man för att avsluta båtbyggandet efter fruktlösa försök att konkurrera med länder som gav statliga krediter med låg ränta. Efter förhandlingar om ägarbyte så kom Wermia in i bilden. Efter hårda förhandlingar där det bland annat var att garanterade 30 jobb på varvsområdet. Wemia höll sitt löfte och köpte Elastoteknik i Halmstad och flyttade detta till Åmål. Ett företag som utvecklas och är en viktig del i Åmåls industriutveckling .
Elastos investeringar på gamla varvsområdet är exempel på en omstrukturering som lyckas i varvskrisens spår. Mycket tack vara en framsynt ledning där omtanke av fortsatta arbetstillfällen var en central del i uppgörelsen vid försäljningen.
Verkstadsdelen i varvet har nu tagits över av Sjöfartsverket där Polstjärnan efter en tid på Östkusten under namnet Faros byggd 1978 återkommit till platsen den är byggd på.
Här finns det lite smått och gott om olika båtar som är byggda på Åsiverken
http://www.tugboatlars.se/Lars.htm
http://www.tugboatlars.se/Herbert.htm
http://www.tugboatlars.se/Atlas.htm
http://www.tugboatlars.se/Dynan.htm
http://www.tugboatlars.se/Degeer.htm
http://www.tugboatlars.se/Bull.htm
http://www.amal.se/page/1289/foretag.htm
http://www.tugboatlars.se/Arctich.htm
http://www.vallensbaekmodelskibsklub.dk/fotos/skibe/grane.htm
www.tugboatlars.se/Jupiterbrasil.htm
http://www.yourboatphotos.com/picture/number3346.asp
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=17171.15
http://www.tugboatlars.se/Ajaxfi.htm
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=17171.msg124142#msg124142
http://www.yourboatphotos.com/manufacturers.asp?
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | |||||||||
|