Direktlänk till inlägg 1 oktober 2013
Man blir lite bedrövad när man läser Säffletidningens ledare den 26 september som handlar om dagens lärarutbildning .
Det är tydligen ungdomar utan studiemotivation och låga gymnasiebetyg som utbildar sig till lärare.
Inte konstigt att överklassen och en stor del av medelklassen anser en del skolor oacceptabla när lärarna framstår som alltför okunniga.
Med en intagningsgräns på 0.1 på högskoleprovet på många lärarhögskolor så kan man fråga sig hur vi skall komma tillrätta med den försämrade resultaten i inlärningsprocessen när man utbildar lärare som varken kan stava eller klara av räkneoperationer som de skall lära ut.
Om man sen tror att högre lön för de lärare som redan finns på plats skulle kunna ändra den utvecklingen är nog dömt att misslyckas.
Inte blir man väl bättre lärare av att man för mer i lön, eller ?
Det borde nog vara prestationen i sin yrkesutövning som skall sätta lönen inte premiera de som gått ur gymnasiet med dåliga betyg och valt “nödutgången” lärarutbildningen..
Men som ledaren påpekar, sätt inte karriärlärarna på kontor som många kommunen gör , de skall vara i klassrummen och bli en förebild för övriga lärarkåren hur utbildningen skall gå till . Med dagens dåliga kvalité på nyexaminerade lärare är det inte underligt att vi går mot en utveckling där de bemedlade inte finner sig i deras barns blir skolade av okunniga lärare utan hittar andra utbildningsvägar, särskilda skolor för eliten , som är normalt i andra länder.
Men här ses det som orättvisa i en del politiska kretsar om man har föräldrar som har ekonomiska möjligheter att ordna en skolgång som passar in i en framtidsutveckling för sitt barn.
Här finns det tendenser till att slutresultatet av skolgången är av underordnad betydelse. Nej här ses likvärdiga villkor i lärandet och där är det gemensamma slutresultatet det viktiga . Om sen inlärningen sjunker som en sten de sista åren är oviktigt , det viktiga är att alla i demokratisk anda skall ingå i den processen och inte skaffa sig egna utbildningsvägar där man med motivation, kunskapsinlärning och disciplin i regel ger betydligt bättre förutsättningar att gå vidare efter gymnasieutbildningen.
Demokrati och rättvisa det är för en del politiker att även dela dåliga studieresultat när man ser att de på alla sätt försöker sätta krokben för nya idéer med nya skolformer och andra utövare än de offentligt drivna läroanstalterna.
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | |||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|