Alla inlägg den 4 oktober 2014










Gloster Gladiator var ett brittiskt dubbelvingat jaktflygplan som användes av flera flygvapen under det andra världskriget . Flygplanet hade en topphastighet om omkring 414 km/h. Gladiatorflygplan modifierades även för hangarfartygsbruk , där de flögs av den brittiska flottans flygvapen. Det var då känd som Sea Gladiator.

J8 Gloster Gladiator Jaktflygplan
Flygplanet gjorde sin första flygning år 1934 och togs i bruk år 1937. Gloster Gladiator utvecklades från gauntlet-jaktplanet. När flygplanet introducerades började den nya generationen av monovingade jaktplan tas i bruk, såsom Spitfire och Messerschmitt Bf 109 . När det andra världskriget bröt ut användes Gladiator i strid i Finland,Frankrike och Norge , men medan det hävdade sig någorlunda bra mot sovjetiska flygplan i finska vinterkriget så utklassades den av de tyska jaktplanen på de andra stridsskådeplatserna
Flygvapnet bedömde detta flygplan som det optimala jaktplanet för svenska förhållanden. Beslut om anskaffning fattades 1937 och Gloster Gladiator fick FV beteckningen J8.
1938 påbörjades leveranserna av de 55 beställda flygplanen
från England.
Dessa skulle bli grunden till flygvapnets första jaktflottilj, F8 i Barkarby, som enligt 1936 års förvarsbeslut skulle sättas upp för försvar av huvudstaden
Redan vid leveransen ansågs planen som omoderna. Biplanens tid var över och ersattes av monoplan.
klicka för att se filmen om flygplanet.
https://www.youtube.com/watch?v=4GnpupYsZ3c
Gloster Gladiator at Old Warden D Day airshow
Hörnet Kyrkogatan- Magasinsgatan nu 1014
Samma hörn fram till 1960 talet
Magasinsgatan 9, tomt 39, Arvika, Magasinsgatan-Kyrkogatan.
Skylttext: H J Mobergs handelsträdgård.
Mobergs Handelsträdgård, Arvika. fram till 1950 talet ?
Korsningen Kyrkogatan Hamngatan nu 2014.
Samma korsning fram till mitten av 1960 talet
Korsningen Esplanaden-Tingsgatan nu 2014
Så här såg det ut fram till mitten av 1960 talet
Samma hus från Esplanaden år 2014.
Så här såg det ut fram till mitten av 1960 talet..
Klicka på adressen för att ta del av den nya regeringen
http://pejl.svt.se/val2014/har-ar-regeringen-lofven
Sveriges nya regering













Bruce ett välkänt namn bland fartygsägare under hela 1900 talet. Vem har inte hört fiskebåtarna på västkusten när de med sina rökringar från skorstenen rörde sig på vattnet eller vänerskutorna som med sina brucemotorer och hjälpsegel hördes från flera sjömils avstånd på Vänern om vinden låg rätt. Vem kommer inte ihåg bogserbåten Rolfs ljud när han med sin Brucmotor drog pråmar och timmermosor på Byälven upp till Glafsfjorden.
Museé fartyget Rolf stationerad i Säffle är ett bra exempel på fartyg som hade Bruce motorer som drivpaket.
Lyssna och njut.
Vem har inte hört det här ljudet i sin uppväxttid när vänerskutorna och bogserbåtarna trafikerade Byälven och Glafsfjorden ända fram på 1970 talet. De svartvita fotona är tagna ur boken 100 år med kraft från Säffle som Leif och Åke Bruce har författat och finns att skåda och läsa på Säffle bibliotek för de som är intresserad att ta del av en industri som har satt Säffle på kartan i fartygs och båtkretsar runt om i världen för lång tid framöver
Från vänster har vi gamla smedjan, gamla monteringen ( senare provkörningshall måleri och packeri)
Läktaren en del av norra maskinhallen på övre våningen . Mestadels revolversvarvar.
Här har vi en av fordonen som tillhörde Seffle Motorverkstad i en Lions parad i mitten på 1950 talet.
Här är en bild tagen av den i Säffle kände fotografen Luvig Åberg tidigt 1900 tal med en leverans av en motor.
Här har vi familjen Bruce fotograferade 1931 av Ludvig Åberg
Här har vi personalen omkring 1937
Här har vi en av de modeller som gjorde Bruce kännd över hela fartygsvärlden.
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
| 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | |||
| 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
| |||||||||