Alla inlägg under september 2021

Av tommy norum - 10 september 2021 19:04



    



Ord och inga visor från en journalist som sett eländet från insidan i hur man låter sin politiska övertygelse påverka nyhetsutbudet. Personer som har missuppfattat sin roll som oberoende journalist när man blir en megafon för politiska åsikter, där man mörkar sådant som inte stämmer överens med sin egen politiska agenda. Det finns en del som reagerar över förhållandet. Janne Josefsson är en som från insidan har upplevt det hela.

Av tommy norum - 8 september 2021 19:42



 
Anna Ekström regeringens skolminister.  

Att sänka kraven som Anna Ekström flaggar för att flera ska klara behörigheten till Gymnasiet är att kapitulera inför skolans misslyckanden. Man slutar aldrig att förvånas över hur en socialdemokrat tänker. När nu efter sina snart  8 år vid makten så totalt har misslyckats med sin skolpolitik då det i våras var mer än 16 000 niondeklassare som hade ett eller flera F (underkänt) i betyget och inte blev gymnasiebehöriga. Det är alldeles för många, har Anna Ekström sagt och påpekat att ingen förutsåg konsekvenserna- har vi inte hört det förut från socialdemokraterna ? Börjar det inte bli alldeles för många - vi såg det inte komma - vi har varit för naiva- när vi ser konsekvenser av den naiva migrationspolitiken som dyker upp titt som tätt i samhället. Lösningen är som så många gånger förut när man saknar politiska lösningar - man anpassar samhället sakta men säker i tron att medborgarna är så anpassningsbara så de kommer inte att märka något.

Nog har vi fått anpassa oss alltid  - vi har under det socialdemokratiska styret fått anpassa oss i en ökad otrygghet, ett ökat klassamhälle , skjutningar och bränder , ökade våldtäkter, ökad arbetslöshet, högre skatter osv. Nu är det skolan som skall anpassas med lägre kunskaper för att fler invandrare skall få gymnasiebehörighet. Det är inte bara Pisa undersökningen man försökte manipulera för att dölja sitt misslyckande, nu vill man också sänka kraven och förväntningarna i skolan, därför att man är orolig för en valrörelse som handlar om att alldeles för många elever inte når målen- med andra ord - ytligare ett samhällsområde som Socialdemokraterna har misslyckats i och där den politiska lösningen blir en anpassning med minskat kunskapskrav anpassat för att invandrare skall få gymnasiebehörighet.

Problemet i dag är att det kommer för många elever till gymnasieskolan utan tillräckliga kunskaper från grundskolan. tydligen inget som oroar Socialdemokraterna utan de vill skicka ännu mer elever in i gymnasieskolan utan tillräckliga kunskaper. Vad är nästa steg i den socialdemokratiska skolpolitiken kan man fråga sig ? Är det minskade krav för att kunna klara gymnasiet - var hamnar vi då till slut ?         

tn 

           

 




Av tommy norum - 7 september 2021 21:23



 
 

Allvar när folk skrattar åt maktens grupperingar – Folkbladet

 

När allmänheten upplystes om att "två grupperingar bråkade" med varandra utanför järnvägsstationen och utanför sjukhuset. Humorn flödade som sagt. Var det bråk mellan docenter och statsvetare? Mellan Östgöta och Smålands nation? Att beskriva händelserna i Lund som ”bråk mellan två grupperingar” vittnar till exempel om större omsorg om de kriminella vuxna männens frihet att misshandla och slåss som de vill än om omsorg med Lundabornas frihet och trygghet. När skämten om maktens försök till verklighetsbeskrivningar blir allt dråpligare, roligare och folkligare så är det en varningssignal att ta på allvar. Att bli utskrattad är faktiskt mycket värre än att bli utbuad.

Av tommy norum - 7 september 2021 12:41







     



Man behöver knappast vara Sverigedemokrat för att hålla med. Ja det enkla svaret är väl att de är så korkade likaså de som av någon anledning röstar på dessa vänsterliberaler som har förstört vårt fina land som generationer av svenska medborgare byggt upp. Vänsterliberalerna har nu sedan SD kom in i riksdagen försökt göra de som röstar på partiet har något att skämmas över i sitt ställningstagande. Frågan är väl om det inte är anhängare till den politik vars konsekvenser vi nu ser i samhället är de som skall skämmas, de som inte såg det komma, de som nu erkänner att de varit för naiva, de som nu inser att åtgärder skulle tagits redan för tjugo år sedan, de som fortsätter lobba för fortsatt hög invandring. Kanske inte så konstigt att det politiska landskapet sakta men säkert håller på att ritas om. Men fortfarande finns det tydligen en massa korkade medborgare där ute som är helt främmande för den verklighet de lever i.

tn 

Av tommy norum - 6 september 2021 17:49


 

Förslaget till en Dalslands järnväg, skedde vid ett besök i Fredrikshald den 28 okt. 1867, dit greve Sparre, åtföljd av majoren CL. Adelsköld, begav sig efter att hava genomkorsat de trakter av länet, där den nya järnvägen tänktes bliva fram dragen.
Det som blev lösningen att den kom till var att järnvägen från Göteborg via Vänerns västra strand och vidare upp till Falun kom till via en koncession -- Bergslagernas Järnväg, och den beviljades 26 september 1871. Något som också blev början på ett klartecken för en järnväg från Fredrikshald (numera Halden) via Dalsland till en lämplig punkt på den blivande BJ-banan där Mellerud till slut blev knutpunkten.
Koncession söktes och den beviljades 5 november 1875.. Banbyggnaden påbörjades i slutet av 1875 och bedrevs utan större störningar. 18 juli 1879 öppnades järnvägen för allmän trafik. Vad fick man för pengarna ? - hela järnvägen hade kostat 4 703 303 kronor som gav en 65 kilometer lång normalspårig huvudlinje från Kornsjø (1 kilometer in på den norska sidan) till Mellerud vid Bergslagsbanan, BJ.- en tre kilometer lång bibana från Ed ned till sjön Stora Le. För att övervinna höjdskillnaden, 43, 4 meter, mellan Ed station och Stora Le hade man varit tvungen att bygga bibanan i sicksacklinje med en lutning på 20 ‰. - en tre kilometer lång bibana från Mellerud till Sunnansjö vid Vänerns strand som blev slutstationen för stäckan. 
 
 
 

      

Huvudspårets största lutning är 10 ‰ och minsta kurvradie uppgår till 356 meter. Minsta kurvradie på bibanorna var 297 meter.   Rälsen som lades in var av järn och hade en vikt på 33 kg/m.  Största tillåtna hastighet var 44 km/t. Efter vissa upprustningsarbeten på banan höjdes hastigheten 1895 till 60 km/tim ett nytt moderniseringsarbete påbörjades 1910 och var klart 1921. Hastigheten på banan kunde då höjas till 80 km/t. Elektrifiering
Ungefär samtidigt som BJ elektrifierade sin bana blev även DJ utbyggd för elektrisk drift. Eldriften mellan Mellerud och Kornsjø togs i bruk 1 oktober 1939.

 

    

  Fredrikshald - riksgränsen, förenad under en och samma administration - förlagd till Fredrikshald - som Dalslandsbanan, därvid de båda järnvägarna såväl lokalt som i samtrafik med andra järnvägar utgjorde en bana, såsom även järnvägens dåvarande namn, Fredrikshald - Sunnanå Järnväg, angav. Detta förhållande fortfor till 1896, då den norska banan lades under Norges statsbanor, och Dalslands järnvägs administration flyttades till Ed."

 

Med BJ hade man tecknat avtal om att få utnyttja Melleruds station. Kostnaden betalades som ett engångsbelopp.

 

Järnvägens östra slutpunkt, Sunnanå hamn vid Vänern. Omstigning mellan tåg och båt. Ångbåten är "Kinnekulle af Råbäck" och bilden togs 23 juli 1892. Man fick tillstånd att lägga ned persontrafiken 14 september 1922 men det kom att dröja till 1925 innan den helt upphörde.Godstrafik pågick fram till 1 augusti 1959 varefter den upphörde.

 

 


Bibanan Ed - Le var 3 kilometer lång och byggd som ett sicksackspår för att övervinna den stora höjdskillnaden. Bilden är tagen i början av 1929-talet och visar lok 1 med persontåg på väg upp eller ned från hamnen nere vid Stora Le. Eds turist- och sport plats var under en stor del av 1900 talet ett populärt resmål med sina skiftande och natursköna omgivningar på näset mellan sjöarna Lilla och Stora Le samt har goda hotell och pensionat. På grund härav var platsen en livligt frekventerad turist- och rekreationsort där både Båt och tågförbindelserna var en viktig faktor i sammanhanget..På Stora Le, vars nordligaste del kallas Foxen, finnas ångbåtsförbindelser. Vid Lennartsfors möta sjön Lelången och Dalslands kanal med ångbåtsförbindelser till Vänern över Köpmannebro. Persontrafiken på sträckan Ed - Le upphörde 1929. Godstrafiken fortsatte officiellt fram till 1 oktober 1964. Sporadisk trafik förekom fram till 1978.

 

DJ lokstall och verkstad i Mellerud på 1920-talet. Verkstadspersonalen har ställt upp sig för fotografering. DJ lok nummer 10 får agera lämplig bakgrund. Loket finns för övrigt bevarat hos Järnvägssällskapet Åmål - Årjäng

 


 

Förstatligande
1 juli 1947 förstatligades DJ tillsammans med BJ och överfördes till ett statligt bolag. 1 juli 1948 överfördes de båda banorna till Statens Järnvägar och införlivades i dess organisation

 

 

Text och bilder i huvudsak från  

   

DJ, Dalslands Järnväg
Fredrikshald - Sunnanå Järnväg

Av Rolf Sten  


Av tommy norum - 6 september 2021 09:12


Inte första gången Åmåls politiker har noll koll på vad man investerar i med våra skattepengar. Nu är badhusets rutschbana på tapeten, Harrys för att inte tala om tidigare investeringar i Najadfabriken, båthallen med eventet där kommunmedborgarna ekonomiskt blev räddade av en brand, alla turerna i Örns camping osv osv. Nu kan man inte undvika att skåda ännu en av många felinvestering i hur man slösat bort våra skattepengar till ingen nytta när man i Centrum kan skåda Åmålsåns tillstånd.   

Nog kan man tycka att det är lite konstigt att man lämnar ett projekt efter sig på det sättet- det som skulle göra Åmål till ett fiskecentrum där Åmåls ån fick ett totalt annat annat utseende för att locka till sig en laxvandring upp till lekplatser längre upp efter ån. Att man tidigare hade investerat i en laxtrappa vid kraftstationen som visade sig inte fungera som man hade tänkt stoppade inte planerna på att göra ån ofarbar för båttrafik för all framtid. Nu står vi där med en stenhög i ån till ingen nytta till vad det var tänkt för. Vem har ansvaret kan man fråga sig att det blev som det blev ? Vi hade en turistchef som var drivande, vi hade en drivande chef på samhällsbyggnadsförvaltningen och det var väl en tid där Centerpartiet var det ledande partiet i kommunen med Curt Svensson som den stora hövdingen om jag minns rätt. Någon utvärdering av projektet kom väl som vanligt inte till. Något som var vanligt på den tiden- det gällde att i möjligaste mån försöka dölja för medborgarna var skattepengarna tog vägen och hur de användes och det gällde inte bara investeringarna i Åmåls ån.


       

 

Av tommy norum - 5 september 2021 12:16



En ny opinionsmätning som borde få det borgerliga blockets anhängare att jubla så länge det nu varar innan nästa opinionsmätning kastar om siffrorna. Sd går om Socialdemokraterna ännu en gång och kan stoltsera med att vara största parti med M på tredje plats. Jubel bland många borgerliga väljare är att Centerpartiet minskar och att KD håller ställningarna med en ökning trots vänsterblockets ansträngningar att försöka få bort Ebba Busch för hennes fastighetsaffär. Liberalerna är ännu en gång ute i matchen att försöka komma över 4% ribban. Var MP till slut hamnar hos väljarna i deras balansgång vid 4% strecket lär vi nog först bli varse valdagen 2022.  




 

Av tommy norum - 4 september 2021 09:45




Det finns fortfarande en del som går omkring och låtsas som om det som händer i Sverige I dag aldrig har hänt. Och har det som händer verkligen hänt så är det Sverigedemokraternas fel för det är de som påstår att det som inte har hänt i Sverige ändå händer trots att det aldrig hänt.. Enligt regeringen så är Sverigedemokraternas påstående en svartmålning av Sverige som skadar vårt land när man går ut med sådana grundlösa uttalande om att det som nu händer i Sverige verkligen händer. Men enligt den s-styrda regeringen så är sannolikheten att det som nu händer i Sverige så osannolikt att det nog aldrig har hänt i alla fall inte i Sverige. Så nu går medborgarna fortfarande och väntar på att också regeringen skall se det som medborgarna uppfattar händer och förstå att det som händer verkligen har hänt.












 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27 28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Skapa flashcards