Direktlänk till inlägg 1 januari 2021

Arvika i mitt hjärta fyller hundra år.

Av tommy norum - 1 januari 2021 19:15

 Lite nostalgi när man ser på det pampiga stadshuset i Arvika. Här tillbringade jag mina 12 första levnadsår. Stadshuset var inte bara administration  för Arvika stad med borgmästaren i spetsen utan där fanns både polis och brandstation.      Min far var brandman och på den tiden var då var det tvång att bosättningen var på arbetsplatsen.

 Arvika marknadsför sig nu som ett centrum för konsten med verk  utplacerade runt om i staden. på 50-talet fanns det 2 statyer det var av Per Andersson som står framför stadshuset. Han kan väl säga lade grunden till industriexpansionen i staden med sitt grundande av Arvikaverken och Thermia. Numera är det Volvo som på sin tid köpte upp Arvikaverken, etablerade en lastmaskins tillverkning  som är navet i den industriella utvecklingen i staden.


 

Så var det den badande flickan som är placerad i fontänen mitt i stadsparken.


Numera tar man ut svängarna betydligt mer i sina val av konstverk som pryder staden. Där väl fågelmannen på torget fick Arvikaborna att reagera på sin tid att det kanske har gått lite för långt.

  .

     

 

Konstnärerna har varit med och påverkat Staden i sina utsmyckningar i alla tider och där väl Kyrkan är pricken över i:et. Här har jag själv gift mig för en herrans massa år sen och tre av mina barn är döpta här.

  Till och med i den gamla hamnmiljön där ångbåtar i början på sekelskiftet med dagliga turer ända ner till Göteborg fanns med i stadsbilden har konkurens av Ohlssons brygga ett byggnadsverk som är så långt ifrån ursprunget i hamnmiljön man kan tänka sig.

 

Här i bakgrunden av Knöppels konstverk Hinden med Kid ser man Ohlssons brygga navet i nöjesutbudet sommartid i Staden.

             

Ett besök på Rackstad konstmuseét är ett måste där får man ta del av både nu verksamma och de som gått ur tiden men har gjort Arvika känd som konstnärstaden nr 1 i Sverige.

 

Här ser vi ytligare ett exempel på Stadens tänkande i konstbanorna. En stubbe från ett  nertaget träd  har förvandlas till en parksoffa.         

En pigg hundraåring men ett spädbarn med Åmåls tid mätt där det skiljer nästan 300  år i att få kalla sig stad. 












      













  

 
 
Ingen bild

Arvikabo

23 juli 2011 09:51

Den stubben är väl ändå inte från en nertagen ek ?

 
Ingen bild

T norum

23 juli 2011 19:47

Ek eller inte stubben finns i stadsparken vid kattviken så det är bara att beskåda konstverket och försöka analysera träslaget.

 
Ingen bild

Arvikabo

24 juli 2011 11:03

Har du analyserat träslaget?
Det var definitvt ingen ek innan det blev en stubbe.
Hur många ekar finns det i stadsparken?
Stadsparken besöker jag nästan dagligen.
Hur ofta är du där?
Kasta ur sig felaktiga uppgifter som fakta skadar ens trovärdighet även när det gäller andra ämnen.

tommy norum

24 juli 2011 19:19

Nu var det kanske inte träslaget i stubben som var det som var det primära i inslaget utan sättet som Arvika kommun tar till sig konsten och gör det intressant för sina medborgare.Det tror jag nog de flesta har uppfattat av läsarna. Sen finns det förstås
läsare som är lite trögtänkta som man får hjälpa på traven för att de skall förstå innebörden med inlägget. Jag undrar om inte Arvikabo hör till den kategorin.

 
Ingen bild

Arvikabo

25 juli 2011 14:25

När argumenten tar slut övergår Tommy N. till att spekulera om min intellektuella status.
Detta är ju en välkänd och rätt tråkig strategi.
(Jag trodde/hoppades dock att Tommy N. aldrig skulle sänka sig till den nivån.)
Ytterligare en liten fundering:
Tommy N. vet att Arvika firar 100 år som stad detta år. (Vilket är helt rätt.)
Vidare vet Tommy N. att Åmål är mer än 600 år äldre än Arvika. (Vilket enl. mig är helt fel.)
När jag gick i skolan (i Åmål) fick jag lära mig att Åmål blev stad 1643.
Enligt mitt "lite trögtänkta" synsätt är alltså Åmål 268 år äldre än Arvika. (En viss skillnad mot Tommy N.s "mer än 600 år äldre".)
När blev Åmål stad enligt Tommy N.?
Hur står det till med kunskaperna i matematik ?
Som sagt. Faktafelen i denna artikel gör att åtminstone jag funderar över hur det är med de fakta som Tommy N. presenterar i övriga inlägg.

tommy norum

25 juli 2011 19:00

Arvikabo du får sista ordet i denna debatt så jag överlämnar till läsarna att ta ställning till de inlägg som du anser så viktig att de behöver en kommentar. Arvikabo har helt rätt i både träslaget och Åmåls ålder så i den felinformationen ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Om det finns annan felinformation i mina inlägg så vore det på plats att informera även om dessa i bloggen så skall jag i bästa förmåga försöka klarlägga fakta i ämnet.

 
Ingen bild

Åmålsbo

25 juli 2011 22:16

Det man inte vill se det förstår man inte.Det är ju uppenbart att Arvikabo har andra syften med tanke på slutreplikerna i sina kommentarer.

 
Ingen bild

Också Åmålsbo

26 juli 2011 07:04

Håller helt med Arvikabo. Att få alla detaljer rätt är viktigt i en sån här blogg och även att stava rätt, så norum du kan väl börja använda ett rättstavningsprogram i fortsättningen. Det kanske skulle göra dina inlägg mera trovärdiga.

tommy norum

26 juli 2011 23:04

Kom igen i sakfrågorna istället för att fokusera er på stavfel,träslag det skulle öka trovärdigheten i era kommentarer.

 
Ingen bild

Åmålsbo

27 juli 2011 21:25

Jag skiter i hur kommunen sköter sina affärer med våra skattemedel som det skrivs om i bloggen. Men att försöka lura oss bloggläsare med fel årtal som Åmål blev stad eller inte ha en aning om träslaget i Arvikas Stadspark parksoffa och att det också finns stavfel i bloggen då har det sannerligen gått för långt.

Lite eroni skadar nog inte i den ankdammsdebatt som Arvikabo och också Åmålsbo försöker starta i bloggen.

 
Ingen bild

också Åmålsbo

28 juli 2011 13:19

Det är väl detaljerna som avslöjar hur pass trovärdig du är?

 
åmålsbo

åmålsbo

29 juli 2011 22:06

om detär ek eller gran kvittar väl om det är 98 eller 100 år vad fan spelar det för roll

http://url

 
Ingen bild

Hans Johansson

30 juli 2011 10:15

Kommentarerna som sign också Åmålsbo och Arvikabo talar ju sitt tydliga språk. De är ute efter dig, de har nog blivit utsatta för din granskning och försöker ge igen med det lilla de har att ta till. Tommy inget att bry sig om,jag står ut med dina eventuella stavfel när jag vet att du i din granskning är helt rätt ute i ditt påpekande om misskötseln i den kommunala verksamheten.

 
Ingen bild

Också Åmålsbo

31 juli 2011 16:05

Tyvärr Hans är inte jag utsatt för nån granskning vad jag vet, och jag tycker Tommy började bra här, men efter diverse spionage på barn som råkar cykla på trottoarerna och nu det här med Arvika är han bara patetisk.
Det är väl dags att lägga ner det här nu Tommy?

 
Ingen bild

Hans Johansson

31 juli 2011 21:49

Sign Också Åmålsbo får nog i slutändan lägga till en slutreplik att det är ett ironiskt inlägg annars förstår nog inte en del läsare poängen i kommentaren. För det kan väl inte vara så att också Åmålsbo har den uppfattning som han delger bloggläsarna. Då kan vi prata om patetiskt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards