Alla inlägg den 11 september 2019

Av tommy norum - 11 september 2019 19:45

Kan det vara så att Michael Karlsson Socialdemokratiskt kommunalråd har tagit sig vatten över huvudet ?


Kan det vara så att Michael efter chocken att ha vunnit kommunalvalet inser att kanske mandatlistan är i tunnaste laget för att föra en självständig Socialdemokratisk politik i kommunen. Jag tror nog inte väljarna räknade med att Socialdemokraterna skulle välja samförståndslinjen med en för väljarna urvattnad politik där ingen tar ansvar för någonting. Det finns trevande försök med samarbete även på Högersidan för att uppnå den samförståndspolitik som

Socialdemokraterna tydligen måste ha för att klara sin politiska uppgift att 

styra Åmål.   


Kurt Svenssons svar i polisförhöret om subventionerna belyser detta, där han inte förstod att han skulle vara föremål för polisanmälan när det var Folkpartiets Thomas Olsson som var ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden. Att det var Centern som i sin roll som största partiet och i praktiken den politiska makten, besätter kommunalrådsposten, med det ansvar det för med sig "det har jag inte en aning om" är tolkningen av svaren i polisförhöret.


Men känner Socialdemokraterna att de inte har den kompetens för att  driva sin politik fullt ut genom att besätta de viktiga nämndeposterna med folk ur det egna ledet då innebär det automatiskt att de lämnar över en del av den politiska styrningen och makten till motståndarsidan.


Ett faktum som gör att det finns en risk för en urvattnad politik där ingen riktigt  vill ta ansvar för Åmåls framtid. Nu när vi äntligen fått ett system där de politiska visionerna för varje block klart tar ställning för sin politik och för den fullt ut utan inblandning av motståndarblocket där de tillsätter ordförande i nämnderna och tar ansvar för den politik som förs och som sen kommuninnevånarna kan utvärdera i val.


Michael Karlsson, fegt att inte ta konsekvenserna av valutgången och föra den politik som ni gått på val till utan att blanda in motståndarna i det framtida beslutsfattandet. 

Finns inte kompetensen i partiet för att driva er politik, det är en sak som ni skulle ha tänkt på innan ni ställer upp med alternativ till den politik som

kommuninnevånarna så klart har tagit avstånd för i valet.

Av tommy norum - 11 september 2019 19:45

PD:s sätt att förmedla nyheter från den kommunala sfären inskränker sig till att läsa  politiska protokoll  som sen publiceras i tidningen med en mycket svag analys av materialet och där intervjuer med den politiska ledningen tas i regel emot utan något ifrågasättande.


Själv har jag i alla år blivit bra bemött med mina inlägg i PD:s Synpunkt under åren där jag kritiserat  invandrarpolitik, fackföreningsrörelse, och i kommunen föreningsstöd, investeringar i fritidssektorn där hela tiden avsikten har varit att få upp ögonen för politikerna och Åmålsborna detta slöseri med våra skatter till i mitt tycke tvivelaktiga projekt.


När jag sedan skrev en insändare om det som blev strandcafé där jag konstaterat att det inte fanns varken offerter,  budget,  eller ett hyreskontrakt som garanterar intäktsidan för ombyggnadskostnaderna.I insändaren påpekade jag också båtleden mellan Limskär och Vingens hamn, varför den var bokförd på småbåtshamnen och varför en del av kostnaderna på ridhuset hamnade på Örnäs Camping.


Svaret som kom från nämnden i PD var ungefär goddag yxskaft.


Avtal fanns som reglerar hyran skrev nämnden (ett avtal som det visade sig reglerades 3 dagar efter min insändare) som kommer att täcka hela investeringskostnaden, (ett hyreskontrakt som sen efter när ombyggnaden var klar lämnades in till Kurt Svensson för underskrift  men som i vanlig ordning när  samhällsbyggnadsförvaltningen är inblandad  var en ren subvention som jag  påpekande när jag fick hyreskontraktet i min hand, det skrevs sen om med hyror som täcker investeringskostnaden). Att det saknades offerter berördes inte i inändarsvaret från nämnden inte heller överföringen av kostnaderna från ridhuset till Örnäs Camping.

  

När jag sen försökte gå i svaromål mot den ofullständiga redogörelsen som nämnden genom sin ordförande och vice ordförande  lämnat,  där jag klargjorde mörkningen som nämnden  lade ut i sitt insändarsvar och inte fick bemöta detta med hänvisning till att tidningen inte skall uppfattas som något kampanjorgan för privata intressen.

 

Jag redogjorde också för den subvention som Hamnterminalens hyresgäster fått ta del av i min insändare som jag vägrades få publicerad av PD:s redaktion där miljoner gått till enskilda näringsidkare utan reaktion från någon. Uteblivna hyresintäkter som sedan har bekräftas när en ny hyressättning blev till efter branden.


Enda reaktionen från PD var de krönikor som ansvarig utgivare Sune Tholin gav uttryck för där han ironiserar om hela affären på ett sätt som inte en ägare, ansvarig utgivare borde ägna sig åt för att anses som en seriös tidningsägare.       


Att förvaltningschefen Tommy Jingfors har stor del i alla konstiga affärer i samhällsbyggnadsförvaltningen, vilket jag har klargjort för PD:s ledning och där jag inte på något sätt försökt dölja min inställning till hans sätt att sköta förvaltningen. En ledningsfunktion som kostat skattebetalarna miljoner på grund av bristande kompetens i många verksamheter. Något som våra politiker och PD blundat alldeles för länge för. Kanske är det också detta som bidragit till Centerns stora fall när kommuninnevånarna genom bloggen fått ta del av alla konstigheter som PD vägrar gräva i och Centern inte ville stå för.


Det man frågar sig är varför inte PD:s redaktion tar på sig den roll som jag trodde var en av huvuduppgifterna i massmedia att ta tillvara läsarnas intresse, stå emot påtryckningar för att skydda det fria ordet, granska makten. Inte försöka skjuta budbäraren. Här får man alla fakta på bordet vad som händer i vår kommun utan den minsta reaktion från PD:s redaktion.  Varför ? 

 

En tidning med det omdömet i sin roll att förmedla nyheter, granska makten har inget berättigande i en demokrati.

Hela affären liknar mest vad som förekom i de forna öststatsländerna under kommunistregimen där lojaliteten till maktens representanter var det viktiga i nyhetsförmedlingen.


Jag skulle skämmas att arbeta som journalist  på PD med de direktiv som omgärdar hur publiceringen av nyheter skall prioriteras.

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards