Alla inlägg under mars 2019
Var nere på SSÅV i ett ärende .Där var man i full gång med att skicka ut fakturorna på båtplatsavgifterna .Blir lite förvånad när jag ringde runt till en del ledarmöter i sammhällsbyggnadsnämnden där jag påpekade hur kostnaderna är fördelade till småbåtshamnen .Det har jag ingen aning om var det stående svaret .Här tar man ett beslut för budgeten 2010 på ett underlag som har så många fel ,där för man över kostnader från både det ena och andra, kostnader som sen ligger till grund för beräkningar av våra avgifter .Att sedan småbåtshamnen har ett underskott i sin verksamhet det kan vi konstatera .Men hur kan sammhällsbyggnadsnämnden ta de rätta besluten med ett sådant falsarium av kostnader som läggs på småbåtshamnen det begriper inte jag .Riv upp beslutet om en taxehöjning ,ta ett nytt som tar hänsyn till de verkliga kostnaderna .Om det sedan blir oförändrad taxa eller sänkning det är ovesäntligt så länge vi vet att beräkningarna för våra taxor är baserade på verkligheten . Titta under flik småbåtshamnen i februari
där finns det en sammanställning av kostnader som är felkonterade.
Samhällsbyggnadsnämnden har ju möte i dag .Kommer de att riva upp beslutet ?Kommer de att ta hänsyn till småbåtsägarnas rättigheter att få en taxa som är basera på de verkliga kostnaderna i småbåtshamnen.
Jag har i alla möjliga och omölja sammanhang påpekat saker och ting där jag uppfattar att kommunpolitikerna inte tar tillvara kommuninnevånarnas intresse.Som jag uppfattar så låter man privata intressen inom framförallt kultur och idrott få någon form av gräddfil i investeringar.
Investringar som man i många fall inte vill stå för när verkligheten kommer i fatt och dessa skall redovisas..Vi har terminalbyggnaden där vi har ett underskott på ca en halv miljon varje år.
Vi har bestämmelser i kommunallagen att subventioner till det privata näringslivet är förbjudet.. Vi har tre stycken fullmäktige beslut som reglerar investringsbudgeten i byggnaden där det klart framstår vilka förutsättningarna som gäller för investeringar i byggnaden så att detta inte drabbar skattebetalare i kommunen .Där framgår klart och tydligt att sammhällsbyggnadsnämnden skall fakturera de föreningar som nyttjar lokalen sommartid för evanemang så vi får täckning av investeringarna.
Jag har skickat frågan till Åmåls kommun via vår kommunschef. Är det en subvension till det
privata näringslivet ? Eller är det en total nonchalans mot tagna demokratiska beslut i fullmäktige ?.
Är det inte på tiden att fullmäktige som är det demokratiska forumet för våra politiska beslut tar initiativet och inte låter sig förpassas till nån form av transportkompani för kommunstyrelsen.
Jag väntar fortfarande på svaret på frågan och jag kommer att fortsätta att ifrågasetta så länge
den kultur som spridits sig i kommunen fortsätter.
Om jag har hört rätt så skall de hyresavtal som skrivits före branden också gälla efter en uppbyggnad.
Låt Åkab ta tag i hyresförhandlingarna så vet vi att vi får hyreskontrakt som håller oss kommuninnevånare skadeslösa.
För att visa att man nu återigen var ett märke att räkna med, återvände Mercedes-Benz till bilsporten i början av 1950-talet . Men resurserna var knappa och man fick göra det bästa av vad som fanns på lagerhyllorna. Företagets största modell, 300 , fick bistå med motor och drivlina. Men den tunga treliterssexan var inte byggd för höga effekter och varvtal och Mercedes satsade därför på långdistanstävlingar där pålitlighet skulle visa sig vara avgörande. För att hålla nere vikten placerade man drivlinan i en lätt rörram. Detta gjorde att man inte kunde använda konventionella dörrar på den täckta karossen. Istället använde man så kallade måsvingedörrar . Bilen debuterade säsongen 1952 och gjorde succé, med vinster i Le Mans, Nurnburg ring och Carrera Panamericana. . Den var inte lika snabb som konkurrenterna, men till skillnad från dessa kom den i mål utan problem. Efter denna enda säsong drog sig Mercedes tillbaka från sportbilsracing och koncentrerade sina resurser på att ta fram formel 1 vagnen W-196 till säsongen 1954.
https://www.bing.com/images/search?q=mercedes+300+sl&FORM=HDRSC2
Mercedes-Benz 300 SL är en sportbil , tillverkad av den tyska biltillverkaren Mercedes -Benz mellan augusti 1954 och februari 1963.
Bildspel om Mercedes-Benz 300 SL
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300_SL#mediaviewer/File:Gullwing_-_Flickr_-_p_a_h_(1).jpg.
1940
karl XII 1949
1945
1942
1945
1945
1945
1945
1945
1945
1942
1942
1945
1941
1941
1945
http://www.svtplay.se/klipp/63203/dalsland-hemland-turistland 1942 16 min
foto Herman Ahlin
Utflykt med S/S Fengersfors i Östebo sjön" [Ångaren Fengersfors] 1908
Hembygdsfesten 1910: Afresa: Folk gå ombord 2dra resan"
Hembygdsfesten 1910: Afresa: Folk gå ombord 2dra resan"
1961
Bergslagsbanan invigdes den 1 december 1879. Man kan väl säga att utan tillkomsten av reprationsverkstaden i Åmål så la den nog grunden till ortens möjlighet att expandera och utvecklas. Här är ett axplock av fotografier från början av 1900 fram till 1940. Bergslagsbanan förstatligades 1948. Vid den tiden var ca 750 personer verksamma vid verkstad ,förråd och trafikledning i Åmål.
Oidentifierad film om Åmål (1929) 3 min
Kontoret som kom till runt 1910.
BJ:s nya verkstad bakom Thorstenssons Mekaniska verkstad år 1927
foto från 1938 visar en del av BJ:s verkstad och kontorspersonal . Antalet verkstadsarbetere var då 500 och ett 50 tal på kontorsidan.
Gjuteriet 1925
Gamla förrådet. I bakgrunden skymtar man taket på nya lokverkstaden som togs i bruk 1922.
Maskinavdelningen omkring 1940
Lokverkstaden 1930
På den tiden fanns det blommor och grönska framför stationsbyggnaden
Verkstadsbangården 1930
Verkstadsbangården med för tillfället uppställd lokparad år 1938
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | |||||||
4 | 5 | 6 |
7 | 8 |
9 | 10 | |||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | |||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 | 27 | 28 |
29 |
30 | 31 | |||
|