Alla inlägg under mars 2019

Av tommy norum - 4 mars 2019 15:45

Var nere på SSÅV i ett ärende .Där var man i full gång med att skicka ut fakturorna på båtplatsavgifterna  .Blir lite förvånad när jag ringde runt till en del ledarmöter i sammhällsbyggnadsnämnden där jag påpekade hur kostnaderna är fördelade till småbåtshamnen .Det har jag ingen aning om var det stående svaret .Här tar man ett beslut för budgeten 2010 på ett underlag som har så många fel ,där för man över kostnader från både det ena och andra, kostnader som sen ligger till grund för beräkningar av våra avgifter .Att sedan småbåtshamnen har ett underskott i sin verksamhet det kan vi konstatera .Men hur kan sammhällsbyggnadsnämnden ta de rätta besluten med ett sådant falsarium av kostnader som läggs på småbåtshamnen det begriper inte jag .Riv upp beslutet om en taxehöjning ,ta ett nytt som tar hänsyn till de verkliga kostnaderna .Om det sedan blir oförändrad taxa eller sänkning det är ovesäntligt så länge vi vet att beräkningarna för våra taxor är baserade på verkligheten . Titta under flik småbåtshamnen i februari

där finns det en sammanställning av kostnader som är felkonterade.

Samhällsbyggnadsnämnden har ju möte i dag .Kommer de att riva upp beslutet ?Kommer de att ta hänsyn till småbåtsägarnas rättigheter att få en taxa som är basera  på de verkliga kostnaderna i småbåtshamnen.         

Av tommy norum - 3 mars 2019 15:45

Jag har i alla möjliga och omölja sammanhang påpekat saker och ting där jag uppfattar att kommunpolitikerna inte tar tillvara kommuninnevånarnas intresse.Som jag uppfattar så låter man privata intressen inom framförallt kultur och idrott få någon form av gräddfil i investeringar.

Investringar som man i många fall inte vill stå för när verkligheten kommer i fatt och dessa skall redovisas..Vi har terminalbyggnaden där vi har ett underskott på ca en halv miljon varje år.

Vi har bestämmelser i kommunallagen att subventioner till det privata näringslivet är förbjudet.. Vi har tre stycken fullmäktige beslut som reglerar investringsbudgeten i byggnaden där det klart framstår vilka förutsättningarna som gäller för investeringar i byggnaden så att detta inte drabbar  skattebetalare i kommunen .Där framgår klart och tydligt att sammhällsbyggnadsnämnden skall fakturera de föreningar som nyttjar lokalen sommartid för evanemang så vi får täckning av investeringarna.

Jag har skickat frågan till Åmåls kommun via vår kommunschef. Är det en subvension till det

privata näringslivet ? Eller är det en total nonchalans mot tagna demokratiska beslut i fullmäktige ?.

Är det inte på tiden att fullmäktige som är det demokratiska forumet för våra politiska beslut tar initiativet och inte låter sig förpassas till nån form av transportkompani för kommunstyrelsen.

Jag väntar fortfarande på svaret på frågan och jag kommer att fortsätta att ifrågasetta så länge

den kultur som spridits sig i kommunen fortsätter.

Om jag har hört rätt så skall de hyresavtal som skrivits före branden också gälla efter en uppbyggnad.

Låt Åkab ta tag i hyresförhandlingarna så vet vi att vi får hyreskontrakt som håller oss kommuninnevånare skadeslösa.

 

Av tommy norum - 1 mars 2019 20:30

För att visa att man nu återigen var ett märke att räkna med, återvände Mercedes-Benz till bilsporten  i början av 1950-talet . Men resurserna var knappa och man fick göra det bästa av vad som fanns på lagerhyllorna. Företagets största modell, 300 , fick bistå med motor och drivlina. Men den tunga treliterssexan var inte byggd för höga effekter och varvtal och Mercedes satsade därför på långdistanstävlingar där pålitlighet skulle visa sig vara avgörande. För att hålla nere vikten placerade man drivlinan i en lätt rörram. Detta gjorde att man inte kunde använda konventionella dörrar på den täckta karossen. Istället använde man så kallade måsvingedörrar . Bilen debuterade säsongen 1952 och gjorde succé, med vinster i Le Mans, Nurnburg ring  och Carrera Panamericana. . Den var inte lika snabb som konkurrenterna, men till skillnad från dessa kom den i mål utan problem. Efter denna enda säsong drog sig Mercedes tillbaka från sportbilsracing och koncentrerade sina resurser på att ta fram formel 1 vagnen W-196 till säsongen 1954.


https://www.bing.com/images/search?q=mercedes+300+sl&FORM=HDRSC2


Mercedes-Benz 300 SL är en sportbil , tillverkad av den tyska  biltillverkaren Mercedes -Benz  mellan augusti 1954 och februari 1963.


Bildspel om Mercedes-Benz 300 SL

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300_SL#mediaviewer/File:Gullwing_-_Flickr_-_p_a_h_(1).jpg.


Av tommy norum - 1 mars 2019 20:15






1940



karl XII  1949


BYGGNAD

1945

GATA


1942


SAMHÄLLE

1945

UTSIKT

1945

PRÄSTGÅRD


1945

SJÖ


1945




HOTELL


1945

TORG

1945

GATA

1942

HOTELL

1942

SJÖ

1945

1941

BYGGNAD

1941

UTSIKT

 1945



http://www.svtplay.se/klipp/63203/dalsland-hemland-turistland    1942  16 min

Av tommy norum - 1 mars 2019 20:15

foto Herman Ahlin


 Utflykt med S/S Fengersfors i Östebo sjön" [Ångaren Fengersfors] 1908 

Hembygdsfesten 1910: Afresa: Folk gå ombord 2dra resan"

Hembygdsfesten 1910: Afresa: Folk gå ombord 2dra resan"

Av tommy norum - 1 mars 2019 20:15




 
Busscentralen 1936


 

Busscentralen, Arvika. 6 november 1943.

 


     

Busscentralen, Arvika.  1940 talet
 

Busscentralen, Arvika. 6 november 1943.
Området ligger öster om Palmviken. Byggnaden till vänster är Marielund, i mittenbyggnaden var väntsal och godmagasin.

Av tommy norum - 1 mars 2019 20:15

Bergslagsbanan invigdes den 1 december 1879. Man kan väl säga att utan tillkomsten av reprationsverkstaden i Åmål så la den nog grunden till ortens möjlighet att expandera och utvecklas. Här är ett axplock av fotografier från början av 1900 fram till 1940. Bergslagsbanan förstatligades 1948. Vid den tiden var ca 750 personer verksamma vid verkstad ,förråd och trafikledning i Åmål.



Oidentifierad film om Åmål (1929)  3 min

 

Tåget kommer till Åmål, vilket tycks vara det största som har hänt orten på mycket länge. Idag leder tankarna till Lukas Moodyssons Fucking Åmål, men redan på 1800-talet skämtades om tristessen i Åmål.
 
 



 

Kontoret som kom till runt 1910.

 

BJ:s nya verkstad bakom Thorstenssons Mekaniska verkstad år 1927 


  


 

foto från 1938 visar en del av BJ:s verkstad och kontorspersonal . Antalet verkstadsarbetere var då 500 och ett 50 tal på kontorsidan.    

  

    

Gjuteriet 1925 

 

Gamla förrådet. I bakgrunden skymtar man taket på nya lokverkstaden som togs i bruk 1922. 

 

Maskinavdelningen omkring 1940

  

Lokverkstaden 1930

 


På den tiden fanns det blommor och grönska framför stationsbyggnaden 



 

Verkstadsbangården 1930



 

Verkstadsbangården med för tillfället uppställd lokparad år 1938




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards