Direktlänk till inlägg 27 juni 2018
Mellan 1969 0ch 2009 var Aftonbladet den mest fällda tidningen av PON. En tidning som visar sig skriva för mycket, eller för lite, eller ingenting om det som gynnar deras politiska agenda eller lösnummerförsäljningen.
Bristande faktakontroll, Felaktigt utpekande är återkommande anklagelser i publicerat material som allmänhetens pressombudsman (PO) får ta ställning till om materialet skall skickas vidare till (PON) nämnden för vidare granskning som friar eller fäller tidningarna bakom publiceringen. ]
PON kan fälla en tidning om den har:
Mellan november 1969 och juli 2009 fällde PON 2 514 publiceringar. Den mest fällda tidningen var Aftonbladet som som fälldes 253 gånger.
Nämnden består av en ordförande och tre viceordförande, åtta ordinarie ledarmöten och suppleanter från pressen (Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Svenska Tidningsutgivareföreningen och Sveriges Tidskrifter), samt sex ordinarie ledamöter och suppleanter från allmänheten. Ordförandena är erfarna jurister och utses av Pressens Samarbetsnämnd. Varje organisation i Pressens Samarbetsnämnd utser också två ledamöter och suppleanter var. Ledamöterna för allmänheten utses av chefsjustitieombudsmannen och ordföranden för Sveriges advokatsamfund.
Bara att konstatera att det är en samling högt satta prominenta personer som skall hålla reda på att pressen sköter sina åläggande. En påtvingad organisation som tillkommit efter ett utbrett missnöje och misstro hur medierna använde den omfattande yttrandet och tryckfriheten. Men trots all expertögon vid granskningen så finns det ansvariga i mediabranschen som ifrågasätter deras beslut när man blivit fällda. Man tror sig stå över PON.s kompetens i frågan. Inte så lätt alla gånger att få en gammal hund sitta fint om han är dåligt uppfostrad.
Men tydligt är väl att PO behövs när vi i dagarna ser hur tidningarna missbrukar sin ställning i hur man publicerar sina nyheter.
I år har Pressens opinionsnämnden bland annat klandrat Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda, Sydöstran, Smålandsposten, Kristianstadsbladet, Hallandsposten, Östra Småland Borås tidning, Blekinge Läns tidning, Hallands Nyheter, Expressen, Aftonbladet, Folkbladet Västerbotten, Västerbottens-Kuriren, TTELA, för att i ett automatpublicerat TT-telegram ha namngivit en psykiatriker anmäld till Inspektionen för vård och omsorg. Nämnden konstaterar också att en läkarlegitimation under prövotid inte i sig är skäl nog för skäl nog för namngivning....
Pressens Opinionsnämnds beslut
Pressens Opinionsnämnd klandrar tidningarna ha brutit mot god publicistisk sed.
Eller när 7 tidningar i dagarna där bland annat Expressen, Aftonbladet och Svenska Dagbladet finns med i skaran som Pressens Opinionsnämnd klandrat för att ha brutit mot god publicistisk sed i publiceringen med Timell och Wirtanens bravader som uppstod i kölvattnet efter Me too uppståndelsen.
Pressens Opinionsnämnd klandrar Expressen för en rad artiklar om programledaren Lotta Bromé. Artiklarna gällde anklagelser om sexuella trakasserier och publicerades i höstas under vinjetten #metoo. Nämnden menar att Lotta Bromés ställning och de anklagelser som riktats mot henne inte har motiverat den omfattande publiceringen och namngivningen.
Expressen, exp. nr. 83/2018, dnr. 17469
Pressens Opinionsnämnds beslut
Pressens Opinionsnämnd klandrar Expressen för att ha brutit mot god publicistisk sed.
Konstigt att inte media har lärt sig efter så många år och så mycket fällningar vad som ingår i god publicistisk sed. Sedan 1980 har antalet anmälningar till PO i allmänhet pendlat mellan 300 och 400 per år. Under andra halvan av 00-talet sjönk antalet något, med 288 som lägst 2011. Sedan dess har utvecklingen vänt och nivån ligger i dag på det dubbla, mellan 500 och 600 anmälningar om året. För 2016 blev noteringen 526 anmälningar. En ökad anmälningsgrad men ett minskat antal av anmälningarna går till nämnden och blir fällda.
Men ni som tror att ni kan få tidningarna fällda för att de mörklägger, eller förvränger politiska fakta eller påstående ni kan känna er blåsta det tar inte ens nämnden upp på sitt bord.
PUBLICITETSREGLER är väl något som pressen titt som tätt tummar på i sina nyhetsrapporteringar
Publicitetsreglerna är ett frivilligt etiskt komplement till Sveriges grundlagar som reglerar yttrande och tryckfrihet. Dessa regler är 17 stycken till antalet.
Ge korrekta nyheter
1. Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling.
2. Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.
3. Löpsedel, rubrik och ingress skall ha täckning i texten.
4. Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt.
tn
.
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
|||||||
4 |
5 | 6 |
7 | 8 |
9 | 10 |
|||
11 | 12 |
13 | 14 |
15 |
16 | 17 |
|||
18 |
19 | 20 |
21 | 22 |
23 |
24 | |||
25 |
26 |
27 | 28 | 29 |
30 | ||||
|