Alla inlägg under december 2017

Av tommy norum - 1 december 2017 14:15


Foton och text kommer från värmlandsarkiv


Hjalmar Petterssons Bokhandel i hörnet Västra Torggatan - Kungsgatan.
I förgrunden hörnet av Torget och flanerande personer. år 1900.

Fasaden av Frimurarlogen mot Torget och V Torggatan. I förgrunden Torget med torghandel och parkerade bilar. T h fastigheter vid V Torggatan   år 1923

Handlande C F Bergs fastighet Ö Torggatan 7. Fasaden mot gatan med ingång till Bergs speceri och Diversehandel som hadde flera olika ägare. år 1910.
Huset nu rivet.

 

Glashandlare C J Svenssons fastighet Drottninggatan- Ö Torggatan. Ägaren hade där sin bosättningsaffar, finns kvar men med ny ägare och mycket moderniserad. år 1910

Fastighetsbolagets hus Herrgårdsgatan- Västra Kanalgatan. Hela fastigheten inrymmer endast bostadslägenheter. år 1909


 

Fastighet hörnet Malmtorgsgatan - N Klaragatan med Torn och balkonger. Fasaderna mot båda gatorna. På balkongerna gatan en del personer 1910.

Av tommy norum - 1 december 2017 13:45


Stockholms broar på 1940-50 talet



 

Hammarbyleden och Danvikstullsbron

 
 
 
Djurgårdsbron.
 
 
 
Djurgårdsbrunnskanalen och Djurgårdsbrunnsbron.
 
 
 
Kungsbron.
 
 
Liljeholmsbron.
 
 
 
Utsikt över Strömmen med Norrbro, Grand Hôtel och Nationalsmuseum i bakgrunden
 
 
 
Bron till Reymersholm.
 
 
 
Riksbron med Rosenbad, Arvsfurstens Palats o. Kungl. Operan 
 
 
  
 Stora Essingebron
 
 
 
 Pålsundet och Västerbron.
 
 
  
Årstabron med Södersjukhuset
 
 
Västerbron sedd från Stadshustornet
 
 
 
Av tommy norum - 1 december 2017 13:15



 

Gustav Adolfs torg och restaurangen Mitt i city i Malmö i början av 70-talet

 

 

Gustav Adolfs torg och Hotell S:t Jörgen, pg 1976

 

 

Malmö Triangeln

 

Stortorget Lite folk Blommor Flaggor 

 

 

 Malmö. Lilla Torg.


 

Malmö. Hamnen. SUNDPILEN.

 

Malmö Gust Ad Torg Folkliv i parken färg 1969

 

Lilla Torget  

 

Malmö. Stortorget.

 

Malmö. Möllevångstorget.

 

 

Malmö Hamn Många bilar Färjan Båtar 

 

Malmö Södergatan Bilar Bussar Folk pg 1969

 


Av tommy norum - 1 december 2017 11:30


225 000 svenska pensionärer under EU:s fattigdomsgräns. Mer än varannan kvinna får statlig garantipension.

Sverige – en gång i topp – är på väg mot botten i EU:s pensionsliga.

Alla måste jobba längre – helst till 70 år.Enligt en rapport från EU-kommissionen kommer Sverige 2048 att ha unionens näst sämsta pensioner: 48 procent av slutlönen, tjänstepensionen inräknad. Bara Estland hamnar bakom Sverige då.



Bildresultat för pensionärer

Medan många av våra politiker skor sig på skattebetalarnas bekostnad med pensioner som ligger fjärran från dagens fattigpensionärer så ger man inga tecken i politiken för en förändring och omprioritering var våra skatter skall hamna  



Sveriges medborgare är de som arbetar mest och längst i hela Eu. Samtidigt som nu våra politiker aviserar om ännu längre väg till pensionen där 70 år verkar var den idealiska ålder för att så många som möjligt skall ramla av pinnen för att spara pengar i pensionssystemet. Trots det är enigheten stor bland svenska politiker: vårt blågula pensions­system är förträffligt. Och för staten är tryggheten absolut: går ekonomin i landet ner får de gamla – och du när du blir det – betala med sänkta pensioner.

 

Själva har ju våra förtroendevalda i riksdagen försett sig med pensioner där man kan gå tjugo år tidigare med full pension. Man har varit väldigt generös med skattemedel för att se om sitt eget hus som politiker med pensionsvillkor på miljoner när man avgår. Man kan till och med ta med sig avtalen om man får sparken eller gå i förtid av olika anledningar då finns det inga begränsningar hur man skor sig på skattebetalarnas bekostnad. 

All politik är frågan om prioritering och är det något som våra politiker struntat i en längre tid så är det att prioritera våra fattigpensionärer. De är mer intresserade att framstå som humanister, solidariska inför världen där man bjudit in all världens flyktingar till enorma kostnader där de som kommer hit som flyktingar fått ta del av vårt sociala system utan begränsningar. Till och med de som inte har rätt att vara här försörjer man. Här har man till och med ordnat till kostnadsfria genvägar för de nyinkomna med bostäder, tandvård, man bjuder på barnbidrag, fri sjukvård, pensioner, bostadsbidrag, fri skolgång med uppehälle för ensamkommande.

Vi bjuder till och med in anhöriga från hela världens hörn och förser dem med pensioner som med andra bidrag överstiger våra egna svenskfödda pensionärers utbetalda pensioner. Kostnader för 100 tals miljarder läggs ner på migrationspolitiken medan man prioriterar bort ca 5 miljarder som skulle lyfta våra fattigpensionärer från bottenskiktet i pension ligan inom EU. Att man inte har sparkat ut politiker etablissemanget för länge sedan är en gåta när vi ser hur man prioriterat var våra skatter hamnar.

 

Det hela blir ju rena hånet i hur man behandlar sina egna som varit med och byggd upp det här landet. Man har till och med infört ett skattesystem som enda land i världen förutom att vi har världens högsta skatter så spär man på det med ytligare till pensionärerna som därigenom får betala mer skatt än löntagare. Sedan finns det partier i det här landet där hela deras image till medborgarna går ut på att vara solidariska, rättvisa. stå för allas lika värde, man påstår sig till och med vara feminister. Man påstår sig ha rätt värdegrund men när man skrapar lite på ytan på deras fasader så flagnar den snabbt av om inte annat har väl metoo kampanjen visat vad de menar med rätt värdegrund.

 

Svenskarna är ett tålmodigt folkslag som har funnit sig i det mesta i hur våra politiker prioriterar var och hur våra gemensamma tillgångar hamnar.   Frågan är väl om man inte börjar att få nog nu när de förstår hur orättvist politikerna prioriterar bort de som byggt det här landet till vad det är. Vi ser hur man sakta men säker håller på att förändra hela Sverige till något som börjar komma långt från det folkhem som våra pensionärer varit med och skapat med blod svett och tårar. Pensionsbelöningen av den arbetsinsatsen blev tyvärr för många inte mycket att hurra för.  

 



tn

Av tommy norum - 1 december 2017 10:45




 


1: klass kanonbåten Edda. Byggd av järn vid Karlskrona Örlogsvarv, sjösatt 30.11 1882....Sedermera omändrad till minfartyg. 622 ton. Slopad 1923


 

Avbildad - namn: MONTGOLFIER                   Stockholms ström 1914


 


Ångkorvetten "FREJA". Fungerade som logementsfartyg från 1908. Byggd på Kockums i Malmö 1885.
Yngve Holms förläggningsfartyg runt 1915, placerat mellan Mesgarn och Vitsgarn. Fartyget och Kadettfartyg fram till 1906. Hon utrangerades 1936 och skrotades vid Bällstaviken 1944.

 

 


Torpedbåten Blixt i Uddevalla den 11 juni 1913. Ombord på Blixt fr.v.: Mattsson maskinist, Bergström styrman, Zetterberg hovrättsråd

 

 


[från Fotobeskrivning:] "Monitoren JOHN ERICSSON och ångkorvetten ORÄDD vid Rödesten sommaren 1866."

 

 


Under åren 1865-1871 byggdes 14 monitorer i Sverige: HMS John Ericsson, HMS Tordön, HMS Tirfing, HMS Loke, HMS Björn, HMS Berserk, HMS Folke, HMS Sölve, HMS Ulf, HMS Hildur, HMS Gerda, HMS Sköld, HMS Fenris och HMS Garmer.

De var byggda helt i järn. De hade en låg profil, endast däcket med kommandobryggan, skorstenen och de vridbara kanontornen var ovanför vattenytan. Dessa kom senare att kallades för "2:a klassens" och "3:e klassens pansarbåtar".


 


Pansarskeppet Drottning Victoria på Stockholms ström HMS Drottning Victoria sjösattes vid Götaverken den 15 september 1917.

 


Ångkorvetten Saga sjösattes i Karlskrona 1877, dess dimensioner voro: längd ivattenlinjen 61 m. en bredd av 10,5 m. och ett djupgående av 5,2 m. deplacementet uppgick till 1150 ton. korvetten var fregattacklad, d.v.s med rår på de tre masterna och segelarean mätte i det närmaste 1200 kvm
 
 
 
WASA 1903 HMS Wasa var ett svenskt pansarskepp. Wasa byggdes vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Finnboda Varv, Stockholm. Fartyget, som var av Äran-klass, sjösattes den 29 maj 1901 och levererades till flottan 6 december 1902. Den 15 mars 1940 utrangerades Wasa
 
 
 
Ångfregatten Vanadis svenska flottans stolhet under 1800-talet byggdes i örlogsvarvets docka nr 5 och uthalades ur denna 1862 Fregattens maskineri hade en styrka av 1400 indekerade hästkrafter. Ångpannornavar fyra stycken. Liksom på Saga kunde den tvåbladiga propellern lyftas upp i en propellerbrunn. Fart med ånga 12,8 knop, under segel 9-10 knop vid bidevindsegling och 13 knop vid segling rumsgods. Den ursprungliga bestyckningen utgjordes av20 st. 6,5 medeltunga och 2 st 6,5 tunga bombkanoner.
 
 
 
GÄDDAN 1915
 
 
 
"Andra Divisionen på ångkorvetten BALDER, år 1882."
 
 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards