Direktlänk till inlägg 23 september 2017
Bergsviken Glava med fartyget Eskilstuna II. 1945
Bergsviken Glava och fartyget Eskilstuna II, någon gång på 1940-talet. Bytte namn till Esaias Tegnér.
Arvika hamn med fyra ångfartyg från AB Byälvens Båtar. Båtarna är Alma, Nordstjärnan, Svea och Byelfven längst till höger.
Arvika hamn på 1890-talet. Pojke betraktar segelfartyg och stuveriarbetare
"Jössehäringen". Befälhavare Classon.
1919 inköptes den gamla båten Glava Glasbruk II, byggd vid Bergsviken 1899, av AB Bränsleaffären. Båten omdöptes till Jössehäringen och gick i fraktfart med sand och ved. (Såld 1930).
Nordstjernan sattes i trafik 1884. 1:a klass salonger och rökhytt.
"Nordstjernan och hamnmagasinet i Arvika
Arvika hamn vid Östra Furunäset med gamla hamnkranen, den skrotades 1984 och där uppfördes en restaurangbyggnad 1985-86
Utsikt över Arvika och hamnen från Sågudden. Omkring år 1900
Arvika hamn 1944
Ångfartyget Glafsfjorden 1915.
Glafsfjorden, byggd 1869, trafikerade regelbundet Arvika när hamnen var levande och hamnmagasinen fortfarande hade sin funktion att fylla. Glafsfjorden var det sista av de fem ångfartygen som lade ut från Arvika hamn den 3 maj 1935. Efter att ha lossat sin last i Säffle fortsatte hon mot Styrsö i Göteborgs skärgård, där fartyget fick sin nya hemmahamn.
Ångbåten Svea på Kyrkviken.
Svea övertogs 1901 av Ångbåts AB Byelfven från grosshandlare Teodor Traungs dödsbo.
Såldes 1909
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 |
7 | 8 |
9 | 10 |
|||
11 |
12 | 13 |
14 | 15 | 16 |
17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | ||||
|