Alla inlägg den 1 augusti 2017

Av tommy norum - 1 augusti 2017 17:45

2012

Vi måste ha nytt blod i Åmålspolitiken om  kommunen  skall ha en chans att komma på fötter i framtiden.

Bara att konstatera att våra politiska partier har misslyckas med att få kompetent folk att ställa upp och kandidera för en plats som representant för oss medborgare. Här har vi en klunga politiker som varit med i decennier från alla partier och där de  med sin ledande ställning i partierna varit med och lagt ut färdriktningen för kommunalpolitiken .


En färdriktning som med facit i hand varit  total misslyckad. 

Man kan inte få hur många chanser som helst  utan man måste till slut komma i till en punkt i sitt politiska liv där man ser vad man åstadkommit för att sedan försöka analysera resultatet. Har man inte då förmågan att förstå att nu kanske det är dags och lägga av innan man ställer till mer problem för innevånarna då ligger vi medborgare illa till.


Och skulle man sakna den insikten så får väl vi andra så gott det går genom att påminna om alla fadäser av beslut man tagit som gör att man hamnat längre och längre från en resultat i den kommunala ekonomin som kan kallas positivt stabilt.


Nu har vi rört oss mot en stabilitet som bara har negativa förtecken och som år efter år stabiliseras men åt fel håll.  Hur vi medborgare skall få gehör för att de politiska partierna får skärpa till sig, göra sig  av med alla bakåtsträvare, och då menar jag i verklig mening i det måtto att kommunens utveckling har gått bakåt både på arbetsmarknaden, ekonomiskt och i  befolkningsutvecklingen, det enda som man lyckas att utveckla under sin tid vid makten det är storleken på lånen .


Men vad säger ni alla som sitter eller satt i kommunstyrelsen,  fullmäktige och i våra nämnder under den här tiden som varit en enda bakåtrörelse. Tycker ni verkligen att ni som ställt till situationen  är de rätta att reda ut Kommunens problem i framtiden ? 

I 12 års tid har ni sett till att kommunen har levt över sina tillgångar utan att fatta var vi var på väg.


Skall man ha så lång startsträcka för att förstå ekonomiska realiteter som i regel bara omfattas av sunt förnuft då har man inget i politiken att göra tycker jag.    


Vad med på omröstningen som finns högst upp på höger sida i bloggen.                   

  

Av tommy norum - 1 augusti 2017 17:45

  2012

Visioner hit och dit som ofta ligger långt i från nyskapande av arbetstillfällen utan mer utgår från sina egna intressen  i kultur och fritidslivet  eller på  kosmetiska förändringar  i stadsmiljön med  sjönära bebyggelse. Visioner som har svårt att leva upp till det som saknas , mer arbetstillfällen för att få medborgarna att stanna kvar och verka och betala sin skatt.

Kanske skall man inte kasta in  handuken än. Vad jag tror mig veta så finns det stora planer på expansion inom en företagsgrupp i Åmål som skulle välkomnas med öppna armar av politikerna i kommunen, om den rors iland, och som också skulle kunna bli en dragmotor både till  byggsektorn och till att en positivare arbetsmarknad i Åmål.


För det som visat sig i alla undersökningar som gjorts i Sverige så har politiker mycket små möjligheter att bidra till att nya arbetstillfällen skapas. I de fall som småkommuner av Åmåls storlek expanderat så är det de  företag som är etablerade på orten som till  övervägande del står för den positiva utvecklingen i sin expansion av företagen.

Det är detta vi som kommuninnevånare kan hoppas på. För andra mer eller mindre fantasivisioner de har mer bidragit till ett snyltande på våra skatter som sätter negativa spår både i ekonomin och den service i som ingår i kärnverksamheten.         

Av tommy norum - 1 augusti 2017 17:45

  2012

Sune Tholin tar upp Håkan Skogh igen i sin krönika  där han har stoppats av kommunen för en etablering med sitt nya företag på gamla varvsområdet. Att kommunen kommer  med tung trafik som argument för att stoppa etableringen är väl taget på väl lösa boliner. Först får man väl göra en ordentlig utredning av hur många lastbilar och andra fordon det rör sig om innan man konsekvent tar ställning i frågan. I det här fallet är det väl inte ens frågan om tung trafik när de besöker verkstaden tomma utan gods. Viktmässigt så skiljer sig inte en tom lastbil eller släp så mycket mer än de  husbilar som går i skyttetrafik till Örnäs Camping. För Håkan, och för  sjöfartsverket som troligtvis har  för stor kostym , skulle  hela konceptet kunna bli en bra affär. Håkan får möjlighet att i sitt företag stå på flera ben där förutom lastbilar också båtar kommer med i affärsiden.  Och lite konkurens skadar aldrig för andra etablerade båtföretag.  Tung trafik det är fullastade långtradare till Elasto och grusbilarna till hamnplan  knappast fordon som skall repareras hos Håkan Skogh. Det där med att sila mygg men släppa igenom elefanter det är vad kommunen håller på med för tillfället genom att stoppa nyetableringar i gamla varvsområdet med ohållbara argument.     





Av tommy norum - 1 augusti 2017 17:30

Porträtt af jag själf" [Herman Ahlin]  1896

Herman  Ahlin föddes i Upperud den 13 april 1879. Hans far var Adolf Ahlin som
var Kanalkamrer för Dalslands kanal. År 1906 övertog han sin fars tjänst och
behöll den till sin pensionering 1946. Herman var sedan barnsben väldigt
intresserad av fotografering och började redan som 15 åring ta bilder med en
egen tillverkad kamera. Han behöll sitt intresse för fotografi hela sitt liv
vilket gav till resultat att han efterlämnade en diger foto- och negativsamling
vid sin bortgång 17 augusti 1953.

Här kommer en del fotografier tagna i slutet på 1800 talet av Herman och  Janne Ahlin. 

Beskrivning av motivet

"Skeppsvarfvet vid Forsboviken med ång Carl efter branden under ombyggnad" [Ångaren Carl]

1895

Beskrivning av motivet

"Ång. Ingeborg, Arla, Maria i forsboviken last props" [Ångaren Ingeborg, ångaren Arla, ångaren Maria

1896

Beskrivning av motivet

"Grupp af Pappa, Nils och Jag i gröngräset" [Nils Ahlin, Herman Ahlin, Adolf Ahlin]

1895

Beskrivning av motivet

"Ång. Laxen i bassin på uppgång" [Ångaren Laxen] 1896


Beskrivning av motivet

"Janne på velociped" [Janne Ahlin] 1895

Beskrivning av motivet

"Akvedukten och 6 slussen. Albert och Anna stående å akvedukten" [Anna Ahlin, Albert Ahlin] 1897

Beskrivning av motivet

"En fors i Malebäcken med jag vid forsen" [Herman Ahlin] 1896


Inget fel på kvalitén där inte med tanke på utrustningen som användes. Jag kommer då och då publicera kort från den digra samling som finns av motiv  främst runt Dalslands kanal.

Av tommy norum - 1 augusti 2017 17:30

  2012


Våra tjänstemän och politiker reser runt i Europa för att få idéer för att få Åmål att växa.

Holland var det senaste resmålet där man i en av väldens tätaste befolkningscentra skall insupa och ta intryck hur man har lyckas att få städer att växa. Centrumgruppen med representanter för fastighetsägarna och  politiker med tjänstemän är på plats.

Vi skattebetalare har under åren lagt ner 10 tals miljoner för att utveckla centrum både i investeringar och andra jippo förslag som kommer ifrån näringen för att utveckla centrum men utan resultat. Affär efter affär lämnar in och där lokalerna fylls med  objekt som mer och mer utarmar centrum. Fastighetsägarna vill sätta krav på kommunen med investeringar men  vägrar att anpassa sina egna lokaler till dagens krav både för tillgänglighet och  personalanpassning.


Den senaste investeringen är de två cirkulationsplatserna för 1 miljon som kommit efter centrumgruppens förslag. Kanske borde politikerna nu sätta ner foten innan man fortsätter med något som är döfött från början . Låt Fastighetsägarna och handlarna se om sitt eget hus i fortsättningen utan att blanda in våra skattepengar som visar sig med facit i hand är lika med som att slänga pengarna i sjön. 


Vi läser också i PD att Åmål skall nu engagera sig i ytligare ett EU projekt informerar nyss hemkommet kommunalråd från Grekland där han med en tjänstemän deltagit i en konferens om vatten.


Ibland verkar det som dessa EU projekt som man är inblandade i mer är till för reselystna tjänstemän och politiker än att det i slutändan ger Åmålsborna något av värde. 

Skall vi verkligen ha tjänstemän som kanske mer är engagerad i EU projekt än ge kommuninnevånarna den service de efterfrågar ???? Vi har haft flertal EU projekt där man inför fullmäktige framställer det uppenbara behovet att vara med för att få kommunen att utvecklas. Finns det någon utvärdering av dessa projekt som presenteras för fullmäktige och där man klart ser att det kommer medborgarna till del på något sätt eller är det ett spel för galleriet mer för att tillgodose sina egna intressen när travandet i den kommunala byråkratin känns för betungande ???

Gör en ordentlig utvärdering av det som man redan är och var inblandad i för att se vad det konkret kommit medborgarna till del innan man fortsätter. Att ha tjänstemän gående som mer ägnar sig åt mer eller mindre  omöjliga EU projekt när det i både skolor och inom vården fattas resurser känns inte riktigt i dessa besparningstider.


Skall vi ha en utvecklingschef värt namnet i kommunen så borde han väl koncentrera sig på kommunens problem och inrikta sin tid på vad medborgarna förväntar sig av utvecklingen av Åmål.  Ibland får man bilden av att det är mer sin egen utveckling man prioriterar framför medborgarnas.

          



Av tommy norum - 1 augusti 2017 17:30

2012

Dag Blomqvist är en nagel i ögat för många vindkraftsanhängare  men man vill  sällan eller aldrig  gå i klinch och  debattera hans åsikter som i de flesta fall är väl underbyggda med fakta och han har inte vindkraftsindustrin som enda informationskälla.

Då är det lättare i att ge sig på honom i anonyma insändare där man försöker på alla sätt misskreditera honom som både person och hans åsikter.


Vi skall vara glada att det finns personer i vårt demokratiska samhälle som Dag Blomqvist där han med sina åsikter i debatten står för det han framför i ämnet och han gömmer sig inte i  anonyma insändarinlägg. 


Jag undrar hur resultatet för hur positiva vi medborgare är till Vindkraft om man med utgångspunkt från en oberoende källa som vetenskapsakademin åsikter i frågan  (som finns i dagens blogginlägg ) finns som ett underlag för att ta ställning  i frågeformuläret.


Jag tror inte medborgarna vill betala miljardbelopp i subventioner via sin elräkning för att industrier i utlandet skall få billigare ström. Jag tror inte att medborgarna vet att när vindkraften producerar då regleras det med stopp i vattenkraften vilket totalt slår undan benen på de som har miljöaspekten som en viktig del i frågan. Jag undrar om våra elkonsumenter har klart för sig att de med miljardbelopp betalar utbyggnaden via elräkningen  för en fullständig meningslös satsning på vindkraft enligt  Kungliga Vetenskapsakademiens energiutskott. 

Kanske skulle man med det inlägget i frågeformulären fått helt andra svar  på  om vi är positiva till en utbyggnad av vindkraften. 


Det är nog så att som man frågar får man svar ett klassiskt tillvägagångssätt som tyvärr inte alla genomskådar märker vi i dagens insändare i PD:s Synpunkt. .   


Och att ge sig in i en debatt som utesluter sakfrågan och i stället ger sig på budbäraren är en klassisk företeelse som med stor framgång användes i forna nazist Tyskland och i  Sovjetunionen på sin tid.


Så om man skall ge sig på budbäraren så använd era namn åtminstone så läsarna  vet vilka de  har och göra med.

     

Av tommy norum - 1 augusti 2017 16:15




Licens Erkännande-IckeKommersiell-IngaBearbetningar (CC BY-NC-ND) Erkännande-IckeKommersiell-IngaBearbetningar (CC BY-NC-ND)

Stockholm. Motiv från Södra Blasieholmshamnen.Förlag Nordisk Konst. Stockholm.


Motiv från Södra Blasieholmshamnen. 1927

Övrigt: Från Stadshusregattan midsommarafton 1923 med anledning av Stockholms stadshus invigning. Fotografiet återgivet i KSSS årsbok 1924 s 199.

Från Stadshusregattan midsommarafton 1923 med anledning av Stockholms stadshus invigning.foto Bertil Norberg

Stockholm, Konserthuset och Hötorget. Spårvagn, hästdragna kärror och bilar på Kungsgatan.

Konserthuset och Hötorget. Spårvagn, hästdragna kärror och bilar på Kungsgatan.  1927

Kor transporteras med båt genom Slussen, Stockholm.

Kor transporteras med båt genom Slussen, Stockholm. 1921

"Smågrabbar åker kälke i Humlegården." 19121 foto Heurlin, Gustav

Liljeholmens Stearinfabrik. De färgade ljusen får en särskild behandling.

Liljeholmens Stearinfabrik. De färgade ljusen får en särskild behandling. 1926

Fartyg: STELLA POLARIS                Reg. Nr.: LAGFRederi: A/S Det Bergenske DampskibsselskabByggår: 1927Varv: Götaverken, Göteborgs MV

STELLA POLARIS på Stockholms ström 1929  Fotograf Jansson, Ossi  

Nedre Solliden, dansbanorna.

Nedre Solliden, dansbanorna. 1929

Fartyg: GUSTAVSBERG VII               Bredd över allt 7,11 meterLängd över allt 34,26 meterReg. Nr.: 5323Rederi: AB Gustavsbergs Fabriks IntressenterByggår: 1912Varv: Oskarshamns MVÖvrigt: Gustafsberg VII=GUSTAVSBERG VII=Saxaren=Gustavsberg VII

GUSTAVSBERG VII  Skeppsbrokajen 1926

Vy över Slussen taget från Katarinavägen.Fotot taget i maj månad 1920.

Vy över Slussen taget från Katarinavägen. Fotot taget i maj månad 1920 Fotograf Lundberg, Åke  


             

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Skapa flashcards