Alla inlägg under april 2017
När Djurön först blev befolkad är okänt, men det finns uppgifter om att ön först under Gustaf Vasas tid fått bofasta . Kronan var den förste formella ägaren av Djurö (1572‑1640). Vid den tiden var många andra hemman i Torsö socken i statens ägo. Under Djurösläktens tid fanns maximalt fyra familjer på ön med sammanlagt ca 15 familjemedlemmar. Invånarna har främst livnärt sig på fiske och i viss utsträckning på jordbruk. Staten övertog sedan fastigheten Djurö 1:1 år 1979
Huvudön Djurö är 24 kvadratkilometer stor. I Djurö skärgård ingår cirka 35 öar och en mängd små skär som ligger i Västra Götalands län strax öster om Värmlandsgränsen i Vänern.
Fågellivet är mycket rikt. Här häckar bland annat grågås, havstrut, strandskata och fiskgjuse och man kan även se havsörn och lärkfalk.
Dovhjort, kronhjort, rådjur och skogshare planterades in under 1900-talet. Bara dovhjort och hare finns kvar. Fladdermus och vattensork förekommer naturligt. Rävar och älgar kan ses ibland.
Den här juli--dagen för någa år sedan ligger den mäktiga sjön som en spegel och när vi ser Djurös siluett vid horisonten. – Ögruppen ligger cirka åtta distansminuter från Ekenäs på värmlandsnäs och har under historiens lopp växlat mellan att tillhöra Västergötland och Värmland. På 1500-talet kom de första bofasta dit.
För ankar i Årans hamn på västra sidan av Djuö blir vår fasta punkt under besöket.
Runt Årans hamn ligger fritidsbåtarna tätt med landförtöjning.
Med gummibåten strandade vi nedanför jaktvillan.
Jaktvillan, ett påkostat trähus från 1901. Det byggdes av den norrländska industrifamiljen Kempe som köpte Djurö 1890. – Frans Kempe som grundade skogsbolaget MoDo och hans son Carl använde Djurö till stor del för jakt och man planterade in både dovhjort, kronhjort, fasaner och hare. Numera är det bara dovhjorten och en och annan hare som finns kvar med ett 20-tal djur och där man värnar om stammen och håller den livskraftig.
Här tycker öns population av dovhjort om att stå och beta. I kanten av åkern ligger ett bostadshus som tidigare var en fyrvaktarbostad. Både den och fyrvaktarstugan vid fyren kan hyras för intresserade.
Från Malbergshamn utgår en vandringsled som tar oss söderut till öns inre och längs den promenaden ser man verkligen den unika naturen på Djurö som har gjort att hela ögruppen förklarades som nationalpark 1991.
– Den är väldigt varierad med kala klippor och klapperstensstränder och på många ställen ett tunt jordtäcke som skapar en hällmarksvegetation med tallar, lavar och mossor.
– Men det finns undantag som den här cirka fyra hektar stora resten av en åker som är bevarad. Och intill den finns en lövskog med gamla lindar och ekar som skapar en fantastiskt fin öppen plats,
Malbergshamn som ligger på den norra sidan av ön är den bästa hamnen på Djurö. Här finns det en brygga och under semestertider kan det ibland ligga så mycket som 15–20 båtar i hamnen, både motor- och segelbåtar
Vid inloppet till Malbergshamn ligger fyren med fyrvaktarbostaden.
Djurö är numera mest känt som fyrplats. Troligen har man på den norra udden i århundraden haft bål eller grytpannor. Anställda fyrmästare/fyrvaktare har funnits tiden 1874‑1969. "Styrelsen för betryggande av sjöfarten i Vänern", sedermera Vänerns Seglationsstyrelse, erhöll ett gåvobrev och tillträdde ett markområde på norra delen av huvudön. Den första fyren uppfördes 1874. Den var sammanbyggd med bostadshuset. 1912 ersattes den gamla fyren av den nuvarande.
tn
Med utgångspunkt från rubriken så får man väl säga att det flesta partier ligger risigt till vid nästa val. .
Kan vi lita på våra politiska partier? De vill förmedla visioner och mål för att bli valda . Men det visar sig med facit i hand att de har svårt och leverera
När vi ser hur Sverige har utvecklats det senaste decennierna så kan vi konstatera att det är inte mycket som gjorts rätt av de ansvariga partierna när man har facit i hand.
1. Vi har en misslyckad skola med sjunkande resultat i lärandet, disciplinproblem där ordning och reda i många fall lyser med sin frånvaro trots munväder från våra politiker i tron att man har den politiska lösningen så har vi än inte sett någon förbättring. Stora rekryteringsproblem i att skaffa lärare med rätt kompetens kommer inte att förbättra skolresultaten.
2. Vi har med en naiv flyktingpolitik totalt misslyckats med intrigationen för de nyinkomna som satt negativa spår i samhället.
3. En totalt misslyckad bostadspolitik under decennier och som satt stora spår i utanförskap bland de flyktingar som kommit hit och en ökande prisbild på bostäder som utestänger många att få ta del av ett eget boende.
4. En misslyckad arbetsmarknadspolitik som har cementerat svårigheterna för nyinkomna att få in ett ben på arbetsmarknaden.
5. Vi har fått en myndighets kollaps där man inte anpassat resurserna efter behovet på länge där väl en underbemannad poliskår har en stor del i att brottsbekämpningen totalt klappat ihop och där allmänheten får ta smällen i outredda brott som har till följd att brottslingarna aldrig lagförs för sina brott. I samband med detta så har vi fått en ökande småbrottslighet på halsen.
6. Man har struntat i försvaret, där civilförsvaret har lämnats åt sitt öde som betyder att civilbefolkningen i en konflikt får klara sig bäst de kan. Man har lagt miljarder på onödigt material där väl flygplan blivit stående på grund av personalbrist och där man försöker gå runt problemen med att försöka leasa ut krigsmaterial till andra länder. En gå på politik som regleras efter rädslan av vad Ryssland kan hitta på.
7. Vi har fört en skattepolitik där man skiljer på de som arbetande och pensionärer vilket har gjort till att svenska pensionärer betalar den högsta skatten i Europa samtidigt som Sverige börjar närma sig att ha mest fattigpensionärer i EU .
8. Vi har en sjukvård som går på knäna där det saknas utbildade personal av alla kategorier inom sektorn där framförallt glesbygden har svårt att rekrytera kompetent personal.
9. Vi har ett ökat tryck på våra kommuner både ekonomiskt, och där svårigheter att rekrytera kompetent personal i spåren efter att allt fler nyinkomna får ta del av vårt trygghetssystem. Stora skattehöjningar är att vänta för de flesta kommuner.
10. Vi har en av världens högsta skatter men vi har inte världens bästa sociala trygghet när det visar sig att stora grupper lämnas utanför där ibland stora grupper i vårt pensionärskollektiv.
Listan kan göras mycket längre hur våra politiker misslyckats att före en politik som är till för medborgarnas bästa. Det har visat sig att man räcker inte riktigt till i sina förtroendeuppdrag varken i riksdagen eller i kommunerna när man har facit i hand.
Det har funnits alldeles för många virriga personer i politikerleden som ställt till det för medborgarna
Så frågan är väl vem skall vi rösta på i nästa val när vi kan ta del av hur man många gånger inte riktigt räcker till i sitt uppdrag. Men ett tips är att rösta aldrig på ett parti som bara har mål som sin ledstjärna i politiken, mål som man sällan eller aldrig lyckas uppfylla. Rösta på partier efter vad de levererat i politiken då är chansen att hitta rätt betydligt större i sitt val.
tn
Licens Public Domain-märke - Fritt från kända upphovsrättsliga restriktioner (CC pdm)
Malmö hamn, troligen 1890-tal.
Läroverket i Malmö, troligen under 1890-talet
Malmö Järnvägsstation 1906.
Malmö Järnvägsstation 1906.
Malmö yttre hamn 1906
Malmö Rådhus, troligen under 1890-talet
Södergatan i Malmö.runt år 1900
STORTORGET I MALMÖ runt år 1900
Malmö hamn runt år 1900
Knutssalen i Malmö Rådhus, runt år 1900
Malmö lyriska Teater runt år 1900
Hästspårväg i Malmö 1901. Södergatan med Residenthuset i mitten och Rådhuset till höger
Licens Erkännande-IckeKommersiell-IngaBearbetningar (CC BY-NC-ND)
Från Juniorernas Sandhamnsregatta 1944
Arendals båtvarv. Varvet låg på Hisingen, mittför Älvsborgs Nya Fästning där Älvsborgshamnen i Göteborg ligger idag.
1950 talet
Hälleviksstrands slip & varv.
"En nybyygd fiskebåt klar för snar sjösättning. Akterom står en kutter uppdragen på land för bottenmålning m m."
1940 talet ?
Sjösättning av s/y Gullveig på Arendals varv 1951.
Yrkesskolan respektive folkskolan i Arvika 52-05-23. Den bortre husdelen byggdes 1904 åt Arvika Träfabrik, togs över av Tobaksmonopolet som lager för råtobak ti
Pojkar som dricker läsk, Arvika, Värmland
Orvangs Bil AB i Arvika bygger nytt på Palmviksgatan 11 1962
Fågelmannen av skulptören Liss Eriksson sätts på plats på torget i Arvika 1971.
Marielundskiosken vid GDG:s busscentral i Arvika hösten 1963.
BP i Arvika 59-01-13. Macken låg på den tidigare Kyrkogatan mellan Kyrkogatan/Repslagaregatan och Fallängsvägen.
Reklamdrive för Motorkompaniet hösten 1961 utanför EPA på Kyrkogatan 31 B
Musikcentralen 60-05-16.
Korsningen Kyrkogatan–Solbergsgränd våren 1960.
2 fastigheter med dåvarande adress Kyrkogatan 22-24 rivs i mars-april 1969.
Shells bensinstation i mitten av juli år 1961. Stationen låg längs den tidigare Kyrkogatan mellan Kyrkogatan/Repslagaregatan och Fallängsvägen (kvarteret Palmen
En affärsfastighet längs Kyrkogatan vrids och flyttas en bit ner på Hantverksgatan i oktober 1953.
Arvikas Högre Allmänna Läroverk tagen den 16 maj 1955.
T Perssons körskola köper/hyr sin 100:ade Volkswagen av Motorkompaniet på Kyrkogatan 42 i Arvika. Bilden togs 3 december 1966.
Licens Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika (CC BY-NC-SA)
På fotografisk vandring med Bertil Ludvigsson i 1960-talet.
Strandvägen i Karlstad 1964.
Strandvägen i Karlstad 1964.
Karlstads Yttre hamn i början av 1960-talet.
På fotografisk vandring med Bertil Ludvigsson i 1960-talet.
Vy från Löfbergsskrapan 1961.
Torghandel i mitten av 1960-talet.
Gasklockan vintern 1960.
Vy över Inre hamn tagen runt 1960
Karlstadsbild från 1960-talet.
Löfbergs kafferosteri tagen 1964
Vy från Löfbergsskrapan 1961.
1964 från rivningen av halva kvarteret Freja inför bygget av bl a dåvarande polishuset.
På fotografisk vandring med Bertil Ludvigsson i 1960-talet.
Fartyg: T26
Bredd över allt 5,0 meter
Längd över allt 20,0 meter
Rederi: Kungliga Flottan, Marinen
Byggår: 1942
Varv: Kockums i Karlskrona
Motortorpedbåtar i full speed. Närmast T 26, juli 1944.
Ombord på motortorpedbåten T 26 i Kustflottan, juli 1944.
Motortorpedbåtarna T 26 och T 28 i full speed 1944
SKEPPSHOLMEN T26 2001-09-22 Rederi: Lennart Segerströms stiftelse T 26
Motortorpedbåt T26 vid sidan om en annan motortorpedbåt 2001
Licens Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika (CC BY-NC-SA)
Centralkonditoriet i Arvika 60-09-09.
Serveringsbyggnaden vid Ingestrands camping 58-08-13.
.
Personalen vid Thermia-verken framför fotografen 58-04-24.
Kyrkogatan med Hamngatan till höger i bild 60-05-19.
Gulfmack i korsningen Karlstadsvägen–Parkgatan i Arvika fotograferades 56-05-30
1971. Stadshuset, Östra Esplanaden 5.
The Quintones orkester från Arvika 1962
Gamla apoteket med adress Kyrkogatan 28 i Arvika på en bild tagen 1961.
Bensinmackar längs den borttagna delen av Kyrkogatan i Arvika 1963
1955-års luciakandidater från Arvika.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | |||
|