Alla inlägg den 10 augusti 2016

Av tommy norum - 10 augusti 2016 13:44



       

Frågan är väl om det inte ligger någonting i att det ibland var bättre förr.



DET GAMLA slitna uttrycket “Det var bättre förr” vill jag inte använda. För då verkar det som om jag är väldigt till åren kommen. Förresten är det väl ingen större idé att hålla reda på hur gammal man är. För det ändras ju hela tiden.



MEN MÅNGA andra siffror surrar i mitt gamla huvud när jag skriver dessa rader. T.ex att EU:s fattigdomsgräns är 11.830 kr i månaden i disponibla pengar. I Sverige ligger 231.000 personer under den gränsen. Men så betalar också svenska pensionärer 11 procent mer i skatt än löntagare. Jag vill inte säga att det var bättre förr, men....


APROPÅ PENGAR så hittade en vän till mig i somras två gamla tjugor några dagar efter att de inte längre gick att handla för. Däremot ska banken ta emot sedlarna nu, säger reglerna. Så hon sände de två tjugorna i ett kuvert till sitt bankkontor, eftersom det låg 6 mil bort. Banken upplyste då om att det skulle kosta henne 100 kronor att få hennes 40 kronor insatta på hennes konto. Det var kanske inte bättre förr, men...


DET ÄR INTE bara bankerna som har märkliga regler. Efter vår sydliga försommarresa - som tydligen gick över en å eller så - fick vi en räkning från Transportstyrelsen. “Motala broavgift” stod det på fakturan, som var på 5 /fem/kronor. Om jag förstår rätt måste det ha kostat minst 6:50 i porto för Transportstyrelsen att skicka ut brevet. Plus arbetstid. Det kanske inte var bättre förr, men...


Sommaren 2016 har i mycket varit solig och fin. Den 1 juli den sommaren införde den svenska regeringen, inklusive miljöpartiet, skatt på förnybar elproduktion från solanläggningar. Det här med att det är viktigare att sitta i regeringen än att stå för sitt partis politik, kommer att rasera förtroendet för våra rikspolitiker och inverka menligt på demokratin. Jag ska väl inte säga att det var bättre förr, men... nog är det sämre nu.


Harry Holm.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards