Alla inlägg under januari 2016

Av tommy norum - 19 januari 2016 00:15





Notering på kortet: Pansarkryssaren "Fylgia".1908
 
U-båten U-3 i bergsrum vid Örlogsstationen - Muskö - 1956
 
Vedettbåtar, gamla och nya jagare, torpedkryssare m.m på Hårsfjärden troligen 1939 eller 1940.
 
 
Ubåtarna Najad, Näcken och Dykaren vid kaj troligen vid Hårsfjärden 1949.
 
Tre pansarskepp, troligen på Hårsfjärden.
T v Sverige, i mitten Oscar II, t h Gustaf V. 
 
Ubåten Bävern på väg ut ur berget.
SANDHAMN , KUNGSHOLM 1930
 
 


Foto visande passagerarångfartyget GEFLE av Gefle, efter kollisionen den 1 oktober 1895, sjunket vid Styrmansholmen, Vaxholm

Av tommy norum - 19 januari 2016 00:15


Bild och text från Värmlands Bildarkiv

Fotograf okänd



Östra bron. Bild är tagen från nordost med fastigheter i haga i bakgrunden 1913

 

Östra bron. Bild är tagen från öster med träd och strandparti i förgrunden. T v Västra kyrkogården. I bakgrunden Haga och kyrkan 1913

 

Från reparationsarbetet på östra bron vintern 1914-1915. På älvbotten arbetare sysselsatta vid hisskorgar. Vid brons södra fäste två män

 

 

Från reparationsarbetet på östra bron vintern 1914-1915. På älvbotten en man, ej arbetsklädd.


 
Från reparationsarbetet på östra bron vintern 1914-1915. Kafferast på strandkanten för arbetarna

  

 

 Från reparationsarbetet på östra bron vintern 1914-1915. På älbotten en massa arbetare. I bakgrunden parti av fastigheter i Haga

  

    

Östra bron. Bilden från reperationsarbetet på bron vintern 1914-1915. På älvbotten 2 arbetera vid ett pålningsverk

 

 

Av tommy norum - 19 januari 2016 00:15

 

Flygplatsen Bulltofta invigdes i september 1923. När reguljärturerna startade 1924 var linjen Malmö-Köpenhamn världens kortaste pendellinje. Tidigare fanns en flygplats för sjöflygplan  vid Spillepengen . På 1930-talet var Bulltofta en av Europas viktigaste flygplatser, med linjer till bland annat England , Frankrike och Nederländerna . 1941 förlades flygfottiljen F 10 till Bulltofta. Under slutet av andra världskiget  nödlandade ett antal flygande fästningar  på fältet, och det blev interneringsläger för amerikanska flygare. Efter kriget blev flygplatsen åter civil. F 10 flyttade då till Ångelholm. 1952 fick Bulltofta asfaltbanor. Nu blev chartertrafiken med jetplan  betydande. Bullret blev dock för kraftigt, samtidigt som man insåg att den växande flygtrafiken krävde mer plats än vad som fanns tillgängligt på Bulltofta, så flygplatsen lades ner 1972 och ersattes av Sturup. 

 

         1930 talets Bulltofta

 

Klicka på bilderna för större storlek 

       

1941 flyttade F10 in på Bulltofta   

 

     

 Klicka på bilderna för större format

Under slutet av andra världskiget  nödlandade ett antal flygande fästningar  på fältet, och det blev interneringsläger för amerikanska flygare. 

 

 Efter kriget blev flygplatsen åter civil. F 10 flyttade då till Ångelholm. 1952 fick Bulltofta asfaltbanor. Nu blev chartertrafiken med jetplan  betydande. 

 

       

Klicka på bilderna för större format

 

     

   

Av tommy norum - 19 januari 2016 00:15



         

Av tommy norum - 18 januari 2016 07:00


   

Att man aldrig lär sig av sina misstag en relevant fråga i dessa tider när vi ser hur facket använder medlemmarnas fackavgifter.  

 

       

Hur är det?   Har Michael Karlsson (S) vårt kommunalråd blivit smittad av Kommunals ambitioner i tron att krogverksamheten skulle vara någon lösning på kommunens stå i utvecklingen. Varför tar man inte till sig erfarenheten  av det man åstadkommit genom att rycka in i den branschen tidigare kan man fråga sig när man vet att det kostat kommuninnevånarna miljoner under åren ? 

Stadshotellet var ingen kassako direkt utan här fick skattebetalarna gå in med årliga kapitalförstärkningar för att hålla hotellet flytande under kommunens ägarskap. Sedan försökte man att skaka liv i Örnäs restaurangen under en säsong men där slutresultatet blev ett under skott på närmare en halv miljon under några månaders drift.

Nu ta Socialdemokraterna nya tag i branschen genom att låta  Åmåls kommunala bostadsbolag köpa in Seaside för över 8 miljoner. Men som tur är har vi en kompetent ledning och styrelse i bolaget som sa tvärt nej till ett sådant köp om inte kommunen, vi skattebetalare, garanterade via ett hyreskontrakt som motsvarar investering och underhåll för fastigheten  låta bolaget stå skadefria för en förlust .

Analyser och konsekvensbeskrivningar vad köpet betyder för oss skattebetalare det som Michael Karlsson efterlyser i alla andra sammanhang när myndigheter flyttar från kommunen det gäller inte när han själv går in och som ägarrepresentant  och beslutar att vårt bostadsbolag skall göra investeringar i fastigheter som innehåller restaurangverksamhet. Då räcker det med några tjänstemäns visioner om hur man skall utveckla området till en turistmagnet.

Hur många gånger har vi hört de tongångarna i kommunala investeringar utan att det gett de resultatet som man förväntat sig. Men där man aktar sig noga för att göra utvärderingar för att inte komma i dålig dager hur man använder våra skatter.  I ett läge där kommunens styrande politiker S, V och  Mp:s  politiker går in och garanterar ÅKBs kostnader via ett hyreskontrakt som kommer att belasta skattekollektivets om inte man lyckas hyra ut restaurangen till det som täcker köpeskillingen, framtida investeringskostnader och underhåll och uppvärmningskostnader. Kommer att bli  intressant att följa när alla skattepengarna försvinner i intet . 

Ingen lätt uppgift må man säga när man vet hur lönsam restaurangbranchen är i dagsläget. Men man resonerar väl som kommunal och andra fackförbund som är inne i branschen och gör miljonförluster så det om det drabbar skattekollektivets eller medlemmarnas pengar det verkar man inte bry sig om.

 

tn





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards