Alla inlägg under oktober 2015

Av tommy norum - 30 oktober 2015 17:30


Livet ombord på fraktskonaren Tärnan från Marstrand på 1930 talet.

Foto från Bohusläns museum  fotograf okänd


   Fraktskonaren Tärnan under segel med virkeslast vid Landsort på 1930 talet



Fr v.: Axel Österman, Lars Österman och Emanuel Österman.

    

   Besättningen på tremastade fraktskonaren "Tärnan" 1933. Fr v: Arne Persson, Gotland. Emanuel Österman, Elmer Nilsson Klagshamn, Lars Österman   Fr v: Lars Österman, Karl-Erik Österman, Axel Österman och en stuvare kallad "Lam-Otto"      


  



Potatisskalning. Fr v: Karl-Erik Österman och Axel Österman. I bakgrunden skans, till vänster ingång till byssan

 


Till vänster synes fockmasten o till höger kojerna. Från vänster: Lars Österman och Karl-Erik Österman.


  Ombord fraktskonaren "Tärnan". Fotografiet taget innan styrhytt byggdes på "Tärnan". Fr v.: Lars Österman, Axel Österman och Karl-Erik Österman.



Lagning av toppsegel på fraktskonaren

Tärnan" i Gävle hamn 1920-talets början.

ANNONS
Av tommy norum - 30 oktober 2015 17:30





Carl Gustaf Pettersson, född 1876Tenö i Vaxholms kommun, död 27 mars 1953 var en svensk båtkonstruktör. Han ritade över 1.000 båtkonstruktioner, allt från jollar till stora fartyg. Han är främst känd för sina motorbåtar.

Carl Gustaf Pettersson växte upp på en bondgård på Tenö, nära Vaxholm. Han utbildade sig till ingenjör och började konstruera båtar. Den första motorbåten han konstruerade var Wiking 1904, som byggdes på Reversators varv och var utrustad med en 2,5 hk motor.[1] Hans tidiga motorbåtar saknade vindruta för att ge fri sikt. Han utvecklade under 1920-talet en omkring sju meter lång, smal ruffbåt med inombordsmnotor, som blev modell för andra svenska träbåtar. Dessa motorbåtar hade ett "öra", en för Carl Gustaf Pettersson karakteristisk rundad övergång från fördäcket till skarndäck/sida. Bland båtfolk benämns denna typ som "Petterssonare" eller "Petterssonbåt".

Därför sägs det att Pettersson inte bara satte svenska folket i sjön, han hade också ett avgörande inflytande på den svenska nativiteten. Ruffarna i Petterssonbåtarna är nämligen så smala att man och hustru inte kan övernatta i dem utan att hustrun blir med barn.„



Fartyg: INGMAR
Längd över allt 12,00 meter   Rederi: Karl Grönstedt Byggår: 1919 Varv: Larssons Motorbåtsvarv, Saltsjöbaden
Konstruktör: Pettersson, C. G. foto : 1930 talet.


Fartyg: LILLY ANN
Bredd över allt 3,10 meter
Längd över allt 16,0 meter Rederi: Dir Eric Åkesson Byggår: 1936 Varv: Fröbergs Båtvarv Konstruktör: Pettersson, C. G.



Fartyg: WIKING X
Bredd över allt 2,17 meter
Längd över allt 9 meter  Rederi: Statens maritima museer Byggår: 1925 Varv: Rosätra Båtvarv Konstruktör: Pettersson, C. G.

Konstruktör: Pettersson, C. G Fartyg: LISS Rederi: Sterner, Sigurd Byggår: 1933 Varv: Amatörbygge

 

Sigurd och Lisa Sterner i sin motorbåt LISS       


Fartyg: MALGOSIA

Konstruktör: Pettersson, C. G.
Övrigt: Trol byggd för utländsk beställare

Fartyg: TV 11
Bredd över allt 3,2 meter
Längd över allt 13,8 meter Rederi: Tullverket Byggår: 1923 Varv: Fröbergs Båtvarv AB Konstruktör: Pettersson, C. G.
 


Fartyg: BRITT-MARIE
Bredd över allt 2,50 meter
Längd över allt 12,95 meter  Rederi: Bergqvist, Åke Byggår: 1925 Varv: Fröbergs Båtvarv, Lidingö Konstruktör:  Pettersson, C. G. Övrigt: BRITT-MARIE ex ELISABETH, senare O'BOY
 
 


Fartyg: GRAZIELLA

Byggår: 1933
Varv: Fröbergs Båtvarv, Lidingö  Konstruktör: Pettersson, C. G.
Övrigt: Stora verkstaden 1933. Mellan 1:a och 2:a världskriget var varvets glansperiod. Då hade Karl Fröberg sex, ibland sju fast anställda. Varvet byggde nästan enbart båtar på beställning. Man byggde efter ritningar av bland andra C G Pettersson. Besökare Mats Thorsson har utpekat motorbåten i mitten som GRAZIELLA, till vilken han i dag (2008) är ägare



Fartyg: LILLY ANN
Bredd över allt 3,10 meter
Längd över allt 16,0 meter Rederi: Direktör Eric Åkesson Byggår: 1936 Varv: Fröbergs Båtvarv Konstruktör: Pettersson, C. G.

Fartyg: STELLA MARINA
Bredd över allt 4,53 meter
Längd över allt 27,90 meter  Rederi: Åkerlund, Erik Byggår: 1927 Varv: Gustafsson & Anderssons varv, Lidingö
Konstruktör: Pettersson, C. G.

Övrigt: STELLA MARINA nedanför Telegrafholmen vid Sandhamn under KSSS jubileumsregatta i juli 1930. På akterdäck kan ägaren Erik Åkerlund ses tillsammans med prinsessorna Ingeborg och Margaretha; jfr Fo145605 i KSSS-samlingen från samma tillfälle.
 

Fartyg: SIGTUNATURISTEN I
Bredd över allt 3,88 meter
Längd över allt 18 meter
Maskinstyrka 100 ind hkr Byggår: 1938 Varv: Erikssons Båtvarv, Flottsund Konstruktör: Pettersson, C. G.


Fartyg: ALBERTINA  Byggår: 1920 Varv: Br. Larssons Varv, Kristinehamn Konstruktör: Pettersson, C. G.
Övrigt: Classic Yacht Festival i Vaxholm 3-5 Juli 1992

CGPP margona CGP2 Yrsa 6 CGP4 Mufflaren 6_CGP-mtet_Bryggholmen_16 CGP5

ANNONS
Av tommy norum - 30 oktober 2015 17:30




 

Så här ser hörnet Torggatan - Storgatan ut i dag 2015



Så här såg det ut fram till 1970 talet

Av tommy norum - 30 oktober 2015 17:15

Lux - Mai Zetterling (1963)





Lux - Mai Zetterling (1963)

 

Reklamfilm för Lux tvål.
 
KLICKA PÅ ADRESSEN FÖR AT SE FILMEN
 
Av tommy norum - 30 oktober 2015 13:30




Södra Ågatan fram till 1970 talet  Wards möbler

 

En flygbild från området på 1960 talet

Så här ser det ut i dag 2015 Bibliotek med polishuset

Så har vi ett foto som gav ett viss huvudbry var fastigheten var belägen. Fotot troligtvis taget på 1940 talet .En flygbild taget 1946 bekräftar att fastigheten har samma utseende då. En senare flygbild från 1955 har fastighetens utseende förändras radikalt till hur den ser ut i dag.

Vet ni, så kommentera gärna svaret på facebook sidan eller i bloggen. Själv gick jag bet, så jag fick hjälp av en expert, som förövrigt arbetat på platsen, för att klara ut det hela.


Av tommy norum - 30 oktober 2015 07:00



  
Har Anna Kindberg Batra fått hjärnsläpp som går mot allt förstånd och sunt förnuft när hon vill öppna samtal om ett nytt DÖ ?  .


Bara att konstatera att Moderaterna vill att all makt skall utgå från politikern inte från folket som det står i regeringsordningen. Här vill man frångå det som är naturligt i all regeringsbildning i stort sett i alla länder att sondera terrängen och skaffa regeringspartner med utgång från valresultatet och försöka skaffa en dugligt regeringsunderlag.

Det verkar som om Moderaterna har fått storhetsvansinne när de vill utesluta en stor väljarkår som inte passar in i de block som han skapats för kunna ta och behålla regeringsmakten med odemokratiska metoder. Andra gör sig inte besvär att delta i den politiska debatten, en väldig konstig syn på Demokrati.

Om nu Socialdemokraterna har känt sig tvinga att ta in Vänsterpartiet som ett stödparti för att kunna regera. Varför kan inte då andra partier vara välkomna in i värmen så att hela folket kan känner sig välkomna in i demokratins boningar . Det är inte längre gångbart inför svenska folket att hela tiden hänvisa till förslag är främlingsfientliga, rasistiska samtidigt som man sakta men säker närmar sig den politik som bara för ett år sedan i retoriken inte var rumsrena.

Det är faktiskt politikernas sak att med utgångspunkt från ett valresultat skaffa sig en regeringsställning . Men inte genom att utesluta en stor del väljarkåren att ha inflytande. En konstig ordning att två block i politiken kan sinsemellan ta beslut om att här är det vi som bestämmer vilken politik som gäller alla andra behöver inte göra sig besväret att delta. Bara att konstatera att det är de etablerade partierna som skapar kaos i politiken med den inställningen till demokratin.

Kan Socialdemokraterna föra dialog med Vänsterpartiet med sin bakgrund i bagaget varför i herrans namn kan då inte det borgliga blocket föra dialog med Sverigedemokraterna . Har man inte fattat att politik är att ge och ta, skapa kompromisser för att få igenom sin politik. Att skapa någon form av diktatur där det bara är de två blockens syn  på politik som gäller när det kommer till regeringsbildning där man anser all politik utanför blockgränserna som icke seriösa . Det om något skapar oro i samhället och är mycket konstig syn på  demokrati .

TN


   Statsminister Stefan Löfven (S) är ”mycket, mycket förvånad” över M-ledaren Anna Kinberg Batras inviter till samtal, för att säkra att en regering även i minoritet ska kunna stoppa en majoritet från att göra stora ändringar i budgeten.


Vid Nordiska rådets möte i Reykjavik säger Löfven, apropå en intervju i DN med Kinberg Batra häromdagen, att det är världsfrånvänt att nu komma med sådana förslag.

– Först säger man att DÖ är borta och sedan att man ska ha den reglerad i lag eller regler för riksdagen. De får hantera sina problem och åtminstone stå för en överenskommelse, säger Löfven som är mycket förvånad över att en oppositionsledare ”beter sig på det sättet”.

Av tommy norum - 29 oktober 2015 11:12


Sverigedemokraterna backar i ny mätning

Minskningen ligger emellertid inom den statistiska felmarginalen, liksom alla övriga förändringar i mätningen
  
Mätningen genomfördes under perioden 28 september - 25 oktober då 4 003 personer av ett representativt urval fick frågan vilket parti de skulle rösta på om det var val i dag.




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ t-norum med Blogkeen
Följ t-norum med Bloglovin'

Frågerutan

36 besvarade frågor

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se