Direktlänk till inlägg 1 mars 2014

Dag Blomqvist har synpunkter på hur samråd skall tolkas i vindkraftsfrågan.

Av tommy norum - 1 mars 2014 10:28


 
 
 
Ingen bild

Dag Blomqvist

Lördag 1 mars 09:21

Den 25 februari fick jag in denna insändare i tidningen Dalslänningen. Jag skicade den också till PD men där har man inte tagit in den - än.











 Samråd om vindkraft i Dalsland – en ren lögn.

Nu är det så att när vindkraftsbolagen kallar till samråd så är det de flesta gångerna inget samråd de bjuder in till utan till en utställning, detta är den första lögnen.

I de synpunkter som öppnas tillfälle för besökarna att inkomma med påtalas att det inte hållits något samråd utan en utställning. Trots detta anger bolaget i sin tillståndsansökan till Miljöprövningsdelegationen att de kallat till och hållit samråd enligt lagtexten si eller så, detta är den andra lögnen.

Sen avger Länsstyrelsens miljöenhet ett yttrande över denna ansökan utan att ta hänsyn till att besökarna faktiskt påtalat i sina s.k "samråds"-yttrande att det inte hållits något samråd utan en utställning och utan att reflektera över att bolaget inte alls hållit något samråd utan en utställning, detta är den tredje lögnen.

När sedan Miljöprövningsdelegationen fattar sitt beslut anger de som underlag till beslutet att samråd har hållits (detta för att kunna fatta beslutet överhuvudtaget) detta är den fjärde lögnen.

Beslutet överklagas då till en miljödomstol (mark- och miljödomstolen vid en tingsrätt) som i sitt beslut finner att samråd har hållits trots att inget samråd alls har hållits utan en utställning, detta är den femte lögnen.

Varpå den berörde överklagar till Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt som i sitt beslut skriver: "Mark- och miljööverdomstolen meddelar inte prövningstillstånd. Mark- och miljödomstolens avgörande står därför fast", detta är den sjätte lögnen. 

Därmed är det svenska rättssystemet satt ur spel härvidlag med idel oädla och fula lögner av dem som är satta att försvara och värna om lag och rätt. Detta är alltså första stadiet av anarki (laglöshet) och uppstarten av en oöverblickbar skrämmande samhällsupplösning.

Dag Blomqvist
Ånimskog

 
 
Dag Blomqvist

Dag Blomqvist

1 mars 2014 14:22

Egentligen så är det inte fråga om en "tolkning" av samråd utan om man läser det som står i lagen eller inte.

Den som är intresserad av mera fakta kan gå till:
https://www.facebook.com/groups/1379511478940601/permalink/1517974608427620/
Eller till http://www.vindbrukdalsland.se

Den som läser det jag skriver där kan bättre förstå hur jag resonerat.

Och det skrämmande i allt detta är att landshövdingen stryker sina lögnaktiga medarbetare medhårs ...

Vänligen
Dag Blomqvist

.

http://www.vindbrukdalsland.se

 
Ingen bild

Dag Blomqvist

8 mars 2014 21:49

Brev till landshövdingen:

Till
Landshövding Lars Bäckström
Länsstyrelsen Västra Götalands län
403 40 Göteborg



Svar på skrivelse i ärende dnr.: 102-42453-2013

Tack för svar på mitt brev från den 2013-12-22 där jag påtalade oroväckande lögner och uppenbara lagbrott i tillståndsprocessen i vindkraftsärenden vid Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Tyvärr ser jag dock till min förtvivlan att du som landshövding envist försvarar vindkraftsbolagen och deras lagöverträdelser och brott mot medborgarna samt lovordar dina lögnaktiga medarbetare i deras lögner medan du meddels ytterligare lögn vänder dig mot mig som påtalar dessa smutsiga missförhållanden.

Du skriver om dina medarbetare att de har: ”lång erfarenhet och djup kompetens inom såväl plan och bygglagen och miljöbalken”. Men allt detta rinner ju ut i sanden när dessa av dig så lovordade lögnare ändå inte följer lagen och dessutom använder sina elakheter som grund för beslut. Det är ju inte en persons goda egenskaper som räknas utan det bruk denne gör av dem.

Beslut som omänskligt drabbar oskyldiga medborgare som inget annat vill än leva i fred och ha lugn och ro i sin livsmiljö. Och det var ju på grund av detta oroande bruk som jag skrev mitt brev till dig. Hade dina medarbetare hållit sig till sanningen så hade jag ju inte skrivit alls.

Jag skrev således till dig om att vindkraftsbolagen bryter mot lagen genom att ordna och kalla in till en utställning i STÄLLET för att, som lagen föreskriver, hålla samråd.
(”Den som avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd ska samråda ” … ”med dem som anges i 1 och med de övriga statliga myndigheter, de kommuner, den allmänhet och de organisationer som kan antas bli berörda”. MB 6 kap 4 §.)

I ditt svar till mig skriver du däremot: ”Framför allt är du kritiskt till att man har utställning och samråd vid ett och samma tillfälle.” Varifrån har du fått den uppgiften? Hela mitt brev var ju kritik mot att vindkraftsbolagen håller en utställning i STÄLLET för samråd och att länsstyrelsen inte bryr sig om lagen och för att detta ska kunna lotsas igenom hela rättsprocessen ljuger man ihop ett beslutunderlag. Du måste ju inte ha förstått vad jag skrev. Eller så förstod du och använde två månader till att fundera ut hur du i ditt svar till mig skulle kunna ljuga dig ur den här prekära situationen dina medarbetare medels sina lögner nu försatt länsstyrelsen och dig personligen i?

Hade du erkänt deras fel och åtgärdat det skulle du ha gått fri. Istället stryker du dessa lögnare medhårs. Ja, du går ett steg längre: du själv börjar ljuga ihop; fabricera ett falskt scenarie, som du sen bygger din fortsatta argumentering på i ett försök att tillrätta visa mig med som grund. Därmed är du ute i det blå och svävar utom all kontroll. Man skulle ju kunna tro att du är fulldrucken med alkohol eller något annat uppåtchack. Men jag misstänker att det är vanlig ren illaluktande ondska och självbevarelsedrift som driver dig i detta.

Jag säger det igen: om nu vindkraftsbolagen haft samråd skulle jag inte kritisera alls. Men nu har de inte haft något samråd utan en utställning och det är detta som det här ärendet bottnar i och uteslutande handlar om. Försök nu att förstå detta! Och slingra dig inte. Det klarar du inte av.

Jag vill också påminna dig om att jag avrundade mitt brev med:
”Och sen när länsstyrelsens tjänstemän och tjänstekvinnor har gjort om ordet utställning till att betyda samråd klubbar man igenom sina beslut på lögnaktiga grunder allmänheten, lagtexterna och hela samhället till skada. När allmänheten överklagat de märkliga besluten till mark- och miljödomstolen och åberopar sin rätt att enligt lagen få delta i ett samråd har domstolen gått på länsstyrelsens lögner. Så skedde det nyligen i miljöprövningen för Kingebolsetableringen. Få se nu vad Mark- och miljödomstolen säger i miljöprövningen av vindkraftsetableringen i Fröskog. Medborgaren får därmed ingen instans att vända sig till för att lag och rätt skall kunna skipas enligt de demokratiska rättigheter det svenska samhället är, åtminstone har varit, uppbyggt på.”

Rättssystemet sätts på detta simpla och fula sätt ur spel av dig och dina tjänstemän/kvinnor och laglösheten initieras därmed av er som man förväntar sig skall värna om lag och rätt.

1. ”Därför kräver jag att du som landshövding, och därmed chef över dessa tjänstemän/kvinnor, tar itu med detta för att få dem att sluta med sina lögner, lagbrott och kränkandet av medborgarnas i lag skyddade rättigheter.
2. Jag kräver också att samtliga redan tagna beslut upphävs där miljöprövningsnämnden beviljat vindkraftsetableringar där man bevisligen på detta fula sätt åsidosatt lagen; alltså ordnat en utställning i stället för ett samråd.
3. Jag kräver också och att länsstyrelsen ålägger vindkraftsbolagen att de framöver håller samråd, och inte en utställning, och det enligt svensk lag.”

Allt detta kommenterar du kort: ”För den som liksom du har synpunkter och kritik vad gäller lagenligheten i hanteringen av kommunala översiktplaner finns alltid möjligheten att överklaga till förvaltningsdomstol.” Jag har inte i mitt brev till dig framfört någon kritik mot ”kommunala översiktsplaner” så jag förstår inte varför du skriver detta.
Förklara det för mig!
Kritiken riktade jag ju mot, som du fortsättningsvis skriver: ”vindkraftsärenden”. Men du raljerar ”att dessa kan av sakägare överklagas till domstol. Beslut som inte överklagats och som vunnit laga kraft gäller dock.” Därmed fastslår du att länsstyrelsens lögner har vunnit laga kraft och att det är lögner som gäller. Men det är ju inga sanningar för det. Faktum kvartstår ju att även de domstolar du smyger dig bakom är lika stora lögnare som du. Vad de gör är ju bara att i lagens namn legitimera lögnen. Men var det lögnen vi skulle bygga vårt samhälle på?

Alltså när nu länsstyrelsen i tillståndsprocessen ljugit ihop ett underlag för sitt beslut visar det sig att de domstolar som ärendet överklagats till tar länsstyrelsens fula lögner som sanningar och dömer i enlighet med dessa lögner. Men nu är lögn ändå lögn och snus är snus om än i gyllne dosor.

Därför är det av yttersta vikt att länsstyrelsen återgår till sanningen och till lagen.
Jag anser att det inte går att göra som du gör i ditt brevsvar nämligen att stryka dessa domstolar, tjänstemän/kvinnor medhårs och sen meddels ytterligare lögner vända dig mot mig, jag, en man som värnar om sanning, lag och rätt. Du godtar ju ljugandet och lagöverträdelserna som ett ypperligt sätt för Länsstyrelsen i Västra Götaland att sköta allas våra angelägenheter i tillståndsprocesser för vindkraft. Därför står mina tre ovan angivna krav fast. Och jag förväntar mig att du redovisar för mig hur du kommer att åtgärda detta och när du gjort det.

Har du inget samvete människa? Om nu beslut fattas på så ohederliga och kriminella grunder måste du ju riva upp eländet och beordra att alltihop görs om. Och då att det görs rätt från en ny början. Eller saknar du alla begrepp om vad som är sanning och lögn, lag och rätt? Har du ingen respekt för samhällsordningen?

Du måste riva upp besluten dels därför:
för att rentvå länsstyrtelsens anseende
för att medborgarna ska få åtnjuta sina i lag skyddade demokratiska rättigheter
för att samhällssystemet inte ska krackelera
för det är ju du som är ansvrig för länsstyrelsens arbete. Eller är det till någon annan som jag ska skriva detta brev?
Förstår du inte att det här är ytterst allvarligt? För börjar myndigheter och myndighetspersoner ljuga och strunta i lagen vi medborgare kommit överens om att följa inträder anarki. Ni i den positionen har alls ingen gräddfil bredvid vare sig sanningen eller/och svensk lag.

Upplysningsvis vill jag skicka med en insändare som jag fick in i tidningen Dalslänningen den 25 februari 2014:

”Samråd om vindkraft i Dalsland – en ren lögn.

Nu är det så att när vindkraftsbolagen kallar till samråd så är det de flesta gångerna inget samråd de bjuder in till utan till en utställning, detta är den första lögnen.

I de synpunkter som öppnas tillfälle för besökarna att inkomma med påtalas att det inte hållits något samråd utan en utställning. Trots detta anger bolaget i sin tillståndsansökan till Miljöprövningsdelegationen att de kallat till och hållit samråd enligt lagtexten si eller så, detta är den andra lögnen.

Sen avger Länsstyrelsens miljöenhet ett yttrande över denna ansökan utan att ta hänsyn till att besökarna faktiskt påtalat i sina s.k "samråds"-yttrande att det inte hållits något samråd utan en utställning och utan att reflektera över att bolaget inte alls hållit något samråd utan en utställning, detta är den tredje lögnen.

När sedan Miljöprövningsdelegationen fattar sitt beslut anger de som underlag till beslutet att samråd har hållits (detta för att kunna fatta beslutet överhuvudtaget) detta är den fjärde lögnen.

Beslutet överklagas då till en miljödomstol (mark- och miljödomstolen vid en tingsrätt) som i sitt beslut finner att samråd har hållits trots att inget samråd alls har hållits utan en utställning, detta är den femte lögnen.

Varpå den berörde överklagar till Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt som i sitt beslut skriver: "Mark- och miljööverdomstolen meddelar inte prövningstillstånd. Mark- och miljödomstolens avgörande står därför fast", detta är den sjätte lögnen.

Därmed är det svenska rättssystemet satt ur spel härvidlag med idel oädla och fula lögner av dem som är satta att försvara och värna om lag och rätt. Detta är alltså första stadiet av anarki (laglöshet) och uppstarten av en oöverblickbar skrämmande samhällsupplösning.”

Och nu även i Provinstidningen Dalsland. Se bilagd kopia.

Samtidigt har jag lagt ut vår brevväxling på Facebook:
https://www.facebook.com/groups/1379511478940601/permalink/1517974608427620/
Jag har även lagt ut det på http://www.vindbrukdalsland.se
För, som jag ovan redan nämnt, så förväntar jag mig svar på detta brev inom det snaraste och ett åtgärdsprogram i enlighet med mina ovan angivna tre krav.

Så ingenting av det här görs i skymundan, eller att det ska kunna sopas under någon matta i salongerna på länsstyrelsen. Alla ska få veta vad som pågår där på Länsstyrelsen i Västra Götaland och vem som är ytterst ansvarig för dessa tråkiga missförhållanden. Se detta därför som en tillgång, ett möjligt tillfälle, för att få rätsida på problemen som nu också är allmänt kända.




Dag Blomqvist

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards