Alla inlägg under januari 2014
Åmål behöver mer förmåga är rubriken i Håkan Sandbergs insändare i PD.
Att vi åker berg och dalbana i enkäterna från olika instanser för att mäta näringslivstemperaturen i kommunen kanske inte är så konstigt .. Att intresset inte är så stort från varken företagare eller politiker att ingå i undersökningen kan nog bero på den verklighet man arbetar i och kanske också förståelsen av att våra tjänstemän som sysslar med frågorna har i stort sett inga möjligheter till förändringar som på något sätt skulle förbättra situationen på något drastiskt sätt för företagarna.
Så vore frågeställningen om vi skulle ta bort de tjänstemän som sysslar med nåringslivsfrågor för att spara pengar i byråkratin så skulle nog våra företagare ge en femma för det förslaget.
Företagare brottas med ekonomi, kunder, logistik, personal , tillverkning , inköp mm, faktorer som är betydligt viktigare än plattformar på Åmåls station, samtidigt som man har klart för sig att försök till bättre kommunikationer på väg och järnväg styrs av andra faktorer än vad en liten kommun i Åmåls storlek har för synpunkter. Att sedan servicen till våra företagare sköts på ett godtagbart sätt skall vi inte behöva en stab näringsutvecklare till. Den förmågan skall finnas i varje verksamhetsansvarig utan att behöva påverkas av andra utanför.
Så resultaten med nya rondeller eller p-skivor blir nog det man lyckas åstadkomma för kommunens företagare ..
Byråkratin växer på stadshuset så det knakar där nu en centrumutvecklare är på tapeten, en tjänst som i praktiken redan tillsatt vad jag förstå med en tjänsteman eller kvinna, där erfarenheten av dyliga projekt inte är av prioritet utan att personen kan fortsätta att jobba inom kommunen när det nuvarande uppdraget är slutförts.
Med den tillsättningen så fortsätter politikerna att styra Åmål där inte kunskap utan hur länge man arbetat i kommunen styr vilka arbetsuppgifter man blir tilldelad. Kanske inte så underligt då att framgångarna lyser med sin frånvaro i enkäterna.
Hur skall vi då kommunen på fötter med medarbetare som saknar förmåga att leverera och där man också slipper ta ansvar för det man inte åstadkommit ?
Vi har haft tjänstemän som flutit omkring i byråkratin i årtionden där cheftjänstemän vägrar att ge dem arbetsuppgifter på grund av svårigheten att få ut ett godtagbart resultat av deras arbete. Vi har haft tjänstemän där de flyttat runt i byråkratin med konstruerade arbetsuppgifter som bara var efterfrågade av dem själva sällan av medborgarna.
Men det är som Håkan säger i sin insändare - det räcker inte med att följa upp , det måste också finnas en vilja att använda utvärderingarna till att utkräva ansvar. Politik är att vilja men i en förvaltning handlar det om förmåga att leverera . Håkan avslutar med, nog behöver Åmål mer av förmåga .
Det är ett konstaterande som jag vid mina grävningar i den byrokratiska tjäntemannastaben insett, en liten klick tjänstemän har glidit omkring i åratal utan att ha skött sina åläggande, det kan jag stryka under på.
Där sillen och badgästerna stimmar ... (1953) Åke Falck
Saab 21 fick ovanlig formgivning med dubbla stjärtbommar och skjutande propeller och blev det första planet i Flygvapnet med noshjulställ. Planets utformning gav god sikt åt piloten, men medförde även kylproblem för motorn och propellern kunde skada piloten om han behövde lämna flygplanet i luften. Därför utvecklade Saab en krutdriven katapultstol som sköt ut piloten över det farliga propellerfältet. Man tog inga patent på denna anordning, vilket ledde till dispyter med den engelska tillverkaren Martin Baker, som senare patenterade katapultstolen.
Flygvapnet beställde tre provflygplan där det första flög 30 juli 1943 av Saabs provflygare Claes Smith. Starten skedde efter noggrann markutprovning, men Saab-fältet var lite för kort och planet lyfte först i fältkanten vilket vållade skador på landstället. Vid landningen på F 3 Malmslätt vek sig därför huvudhjulen.
Flygvapnet beställde 298 flygplan i tre varianter (1-3), vilka levererades 1945-1949.
Klicka för att se filmen om den olyckliga början på Saab 21
http://www.youtube.com/watch?v=nx0pMrPBTL
http://www.youtube.com/watch?v=XlGhO4QQPA0
Bilderna kommer från Värmlandsarkivet
Bilden tagen av Stadsträdgårdens Resturang med trädgården i förgrunden 1900
Stadsträdgårdens resturang före ombyggnaden. Entrén. I förgrunden serveringsplatsen i trädgården. På bildenen man och ett barn. 1900
Den första resturangen som uppfördes i blivande Stadsträdgården. I bakgrunden Orrholmen 1869
Geijers magasinsgård. På gården hästar med lass, arbetare, springpojke med cykel. 1900
Geijers magasinsgård. Tunnor på gården och hästar med lass. 1900
Drottninggatan sedd mot öster från Västera torggatan. I bakgrunden Klaraborg 1900
S Kyrkogatan från norr. I förgrunden del av Läroverkets gård mot Tingvallagatan och hörnhuset vid Tingvalla- och S Kyrkogatan 1900
Fredsgatan mot Älvgatan med Sockerslottet i bakgrunden. 1900
Doktorsgården. Uthus till fastigheten vid Älvgatan, tomt nr 172 1870
Gården Drottninggatan 9 med verkstadslokaler. Elverks första verkstad 1890
Kungsgatan, taget från öster 1890
Tre av fyra företag missnöjda med Åmål i Svensk Näringslivs rankning läser vi i PD.
Kanske vi skall ta dessa undersökningar med en nypa salt när det visar sig att inte ens hälften av de 196 som fått ta del av enkäten svarat och anser det tydligen inte ens är värt besväret så kanske man inte skall ta så alvarligt på svaren.
Det som är mer alvarligt tycker jag nog är att inte de 34 politiker som fått enkäten inte ens hälften behagade svara, kanske ändå speglar hur man uppfattar sitt förtroendeuppdrag .
Det som förvånar mig är att inte inklampandet på restaurangreviret där man med skattepengar konkurerade med lokala krögare också gav ett negativt gensvar i enkäten . Men det kanske inte fanns några krögare med i enkäten som fick göra sin röst hörd. Att det skiljer sig en del av hur våra politiker och företagarna ser på frågorna så är man bara överens om en sak att tillgången till kompetensen är urusel. Om det är så att politikerna ser först och främst till sin egen position i samhället där också tillgång till kommunala tjänstemän ingår så förstår jag full ut deras betygsättning som väl också mångt och mycket också speglar företagens svårigheter att få tillgång till rätt kompetens i sina verksamheter. Bara att konstatera att våra politiker har en betydligt positivare självbild över sina agerande i politiken än vad företagarna har. Kanske är det bilden över en saknad verklighetsförankring utanför stadshuset som speglar politikernas svar i enkäten.
Men att företagsklimatet i kommunen inte är helt godtagbart få en och annan politiker och se över kompetensen på stadshuset som är ansvariga för att resultatet blev som det blev.
Kanske är det dags att se över näringslivsorganisationen i kommunen där väl ingen har en bakgrund inom näringslivet utan mer fått tjänsterna genom lång och trogen tjänst inom kommunen där hoppandet mellan de kommunala tjänsterna och verksamheterna slutdestinationen till slut blev inom näringslivsorganisationen. Kanske speglar väl de tjänstemannatillsättningarna ändå politikernas ljumma Intresse för näringslivsfrågor i kommunen.
De två slussarna i Töcksfors leder upp till sjön Töcken. Via en kanaliserad farled kommer man vidare till sjön Östen.
Bygget av denna kanaldel inleddes 1911 och öppnades för trafik så sent som 1915.
Frågan är väl om inte kanalen mellan Töcksfors och Östervallskog är den mest natursköna med sin nästan trolska mijö man möter på längs kanalen.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
|