Direktlänk till inlägg 31 januari 2014
För att skaffa sig kunskap och erfarenhet då det gällde jetmotordrift, beslutade Flygvapnet hösten 1945, att man skulle bygga om några Saab 21 till "rea". Reaktionsmotor var den tidens benämning för jetmotor.
10 mars 1947 skedde den första provflygningen på Bråvalla flygflottilj. Försvaret beställde 60 stycken Saab 21R i två olika versioner i mars 1947. Av dem var 30 stycken 21RA försedda med engelsktillverkade De Havilland Goblin-motorer medan 30 stycken var 21RB med licenstillverkade svenska Goblin-motorer från SFA. Goblinmotorn, även betecknad RM1, satt även i det inköpta brittiska jaktflygplanet J 28 Vampire.
När man startade ombyggnaden, hade man räknat med att cirka 20 procent av Saab 21 skulle behöva modifieras för att planet skulle kunna förses med jetmotor. Slutligen visade det sig att planet behövde modifieras med nästan 50 procent. Luftintagen i vingens framkant fick flyttas till sidorna på bakkroppen och stabilisatorn bak mellan bommarna fick höjas för att inte bli sönderbränd av jetstrålen. Det bör nämnas att denna konvertering från propellerdrift till jetdrift var ganska unik och att resultatet har blivit omdiskuterat.
Presentation av Saab 21 R klicka på adressen
http://www.youtube.com/watch?v=foCcz-GUI_c
En glimt av Saab 21R i luften
http://www.f10kamratforening.se/Kamrat/Word/?page_id=388
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
|