Direktlänk till inlägg 25 juli 2012
Pensionerade poliser , nu Karl-Erik Olsson, vågar nu göra sin stämma hörd över utvecklingen i Dalsland där polisledningen håller på att utarma småorternas polisnärvaro. Man kan förstå frustrationen när man ser sina arbetsplatsers minskar på personal och kollegerna måste flytta till andra bostadsorter för att passa in i en ny organisation och att servicen till medborgarna på orten kommer att minska som en naturlig del av den utvecklingen.
Men att tro att Dalsand blir ett laglöst land som Sune Tholin drar till med som rubrik i sin krönika lite ironiskt är väl inte särskilt troligt.
Tyvärr är väl det så att våra trötta poliser har svårt och leverera det de är satta till, vi läser dagligen om klantiga utredningar , en obefintlig kompetens i datavärlden och i de ekonomiska realiteterna , poliser som många gånger inte hänger med i utvecklingen och där FN tjänst i sin ungdom var enda meriten för att komma in på polisskolan
Dessa har i årtionden med en begränsad utbildning för sin uppgift försökt så gott det går lösa brott som de inte har rätt utbildningsnivå för . Inte konstigt att resultaten blir därefter.
Vi läser i Pd att antalet anmälda brott ökat kraftigt i Dalsland.. Frågan är väl då hur många promille av de anmälda brotten kommer till åklagaren. Det kanske är den statistiken som är det viktiga i sammanhanget.
Att ta emot anmälningar där de flesta hamnar i byrålådan är inte något som ger ökat förtroende för vår polismyndighet. Att man sen i statistiken kallar ouppklarade brott som läggs på hyllan för uppklarat när man inte kommer längre i utredningsarbetet kanske man också borde ta tag i så vi medborgare får klart för hur egentligen polisen sköter sina arbetsuppgifter. Polisen i Sverige ligger i topp per capita i världen i satsningar. Vi ligger i bottenskiktet på utredda och lagfarna uppklarade brott.
Vi behöver nog nytt blod i hela organisationen för att komma vidare där man sätter arbetsuppgifterna i centrum och inte den enskilde polismannen behov .
Att ha organisationer i våra småkommuner med all byråkrati och personal som ingår så kanske det är vettigare att för de pengarna satsa på ordentligt utbildade utredare som kan matcha buset i sin strävan att lura skjortan av samhället i sina mer och mer utstuderade upplägg. En kompetens som i flera årtionden saknats i polishusen runt om i Sverige.
Att i sin koncentration på polisarbetet jaga bältesbrottslingar där man kan se bortåt 4-5 man med bilar så och lurpassa för att göra ett ingripande det kanske för Åmålsborna kvittar varifrån dessa poliser kommer.
Vi skall nog vara lite försiktiga att ta till oss dessa opinionsyttringar från pensionerade poliser, de pratar mångt och mycket i sina forna kollegers sak när man spinner på den sämre servicen som en del av argumenten . Men frågan är väl, var gör våra skattepengar mest nytta, utan att snegla på rent egoistiska sakförhållande.
Med facit i hand så har ju inte Polisens arbete i Sverige direkt rosat marknaden i sin strävan att sätta dit buset. Snarare är väl den motsatta bilden som härskar att polisen kommer längre och längre bort från att lösa brott som begåtts.
Jag undrar om inte man skall ta dessa bromsklossar för ett effektivare polisarbete med en nypa salt och försöka se verkligheten med andra ögon än de som i årtionden suttit i smeten och varit med och bidragit till den utveckling som polisen befinner sig i nu.
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 |
3 | 4 |
5 |
6 |
7 | 8 |
|||
9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | |||
23 | 24 |
25 | 26 | 27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|